رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد: فکر می‌کنم آن‌ها سال‌هاست دارند در اماکنی که ما نمی‌توانیم از آن‌ها بازدید کنیم، کار‌هایی می‌کنند.

به گزارش ندای گیلان،دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با ان‌بی‌سی ادعای خبرگزاری «رویترز» مبنی بر ارسال پیام تهدیدآمیز به ایران را رد کرد و آن را «خبر جعلی» خواند.

ترامپ درباره اینکه پیامش برای ایران چیست، گفت: «من به دنبال جنگ نیستم.»

دونالد ترامپ افزود: من دو گروه آدم (در دولت خود) دارم. جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) قطعا یک شاهین (لقب جنگ‌طلبها) است. اگر با او بود، در آنِ واحد با کل دنیا می‌جنگید.

وی در مورد اینکه آیا برای گفت و گو با ایران پیش شرطی دارد، مدعی شد: «تا جایی که به من مربوط است، نه. تصور می‌کنم ایران خواهان مذاکره و دستیابی به یک توافق باشد. قرارداد هسته‌ای جدید با ایران می‌تواند دو یا چندجانبه باشد.»

ترامپ در این باره افزود: برایم مهم نیست چطور توافقی باشد. می‌تواند جداگانه باشد، یا کلی. این چیزی است که می‌خواهیم، هر چیزی که نتیجه بدهد. آن‌ها نمی‌توانند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در ادامه در مورد سفر آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن به تهران مدعی شد که این ایرانی‌ها بوده‌اند که می‌خواستند با آمریکا مذاکره کنند و ژاپن را برای این کار واسطه کرده‌اند!

ترامپ همچنین گفت که پیام مکتوبی برای ایران نداشته و صرفا به آبه گفته است که این پیام را به تهران برساند که ایران سلاح اتمی نخواهد داشت و او آماده است که با ایران مذاکره و توافق کند.

در همین حال، رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد: فکر می‌کنم آن‌ها سال‌هاست دارند در اماکنی که ما نمی‌توانیم از آن‌ها بازدید کنیم، کار‌هایی می‌کنند. اماکن مهمی هست که الان نمی‌توان از آن‌ها بازدید کرد. ما باید بتوانیم از تمام اماکن بازدید کنیم.

او در خصوص توافق مدنظرش با ایران، گفت این توافق باید مدت طولانی‌تری از برجام داشته باشد و ضمنا موشک‌های بالستیک ایران را نیز پوشش دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به اینکه اروپایی‌ها پایبندی ایران را تایید کرده‌اند، گفت: اروپایی‌ها برایم مهم نیستند. آن‌ها می‌روند و کلی پول درمی‌آورند. فرانسه به ایران خودرو می‌فروشد و کار‌های دیگر می‌کند. ما خیلی هوای اروپا را داشته‌ایم.

ترامپ در بخشی از مصاحبه‌اش در پاسخ به این سؤال که آیا ایران به دنبال تحریک اوست، گفت: معتقد نیستم که ایران در تلاش برای تحریک از طریق سرنگون کردن پهپاد بوده باشد.

­رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری در پاسخ به این سوال مجری شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی که آیا پلیس اف‌بی‌آی باید درباره مرگ روزنامه نگار سعودی (خاشقجی) تحقیق کند، ادعا کرد هم اکنون نیز در این باره تحقیقات سنگینی صورت گرفته است.

وی افزود: در گفتگوی تلفنی که با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی داشتم درباره مسئله خاشقجی صحبتی نکردم.