ارسلان زارع با بیان اینکه امسال بیش از هر زمان دیگری نیازمند تولید باکیفیت محصولات هستیم که در این راستا همراهی بیشتر دستگاه‌های اجرایی، قضایی، نظارتی، امنیتی و بانک‌ها را می‌طلبد، گفت: امسال صادرات غیرنفتی را 600 میلیون دلار هدف‌گذاری کرده ایم.

به گزارش ندای گیلان،ارسلان زارع در دیدار مدیران خانواده صنعت و معدن استان و نیز مسئولان بخش‌های صنفی صمت که به مناسبت دهم تیرماه روز صنعت و معدن برگزار شد؛ با قدردانی از تلاش‌های فعالان این بخش افزود: بسیاری، گیلان را با قابلیت‌های کشاورزی و گردشگری می‌شناسند در حالیکه صنعت، مکمل و پیش‌برنده حوزه کشاورزی و خدمات گردشگری است.

وی با اشاره به رفع موانع پیش روی صنعت و گسترش آن که با توسعه صنایع پاک و تبدیلی حوزه های کشاورزی، بهداشت و درمان صورت گرفت، ادامه داد: امروز در عین حالی‌که می توانیم از محیط زیست خدادادی در طبیعت گیلان حفاظت کنیم، باید از صنعت به واسطه ضریب نفوذ و اثرگذاری بیشتر در ارتقاء رفاه، معیشت و اشتغال مردم به عنوان یک ظرفیت ارزشمند بهره ببریم.

استاندار گیلان با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا فعالان عرصه تولید و صنعت فداکارانه و جهادگرانه پابه پای کادر درمان خدمت کردند و عامل مهمی در مقابله با این بیماری بودند، افزود: در جریان بازدیدهایی که در آن ایام از برخی واحدهایی که اقدام به تولید محصولات بهداشتی کرده یا خطوط تولید قبلی را متوقف و این اقلام را تولید نمودند، به وضوح شاهد تلاش‌های آنان بودم که موجب افتخار شدند.

 زارع با اشاره به بهبود بسیاری از شاخص‌ها در گیلان طی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ و نیز ارتقاء جایگاه استان در حوزه‌های مرتبط با صمت گفت: به واسطه شیوع کرونا آسیب هایی به مردم و فعالان بخش های مختلف اقتصادی وارد شد و دولت نیز با درک بهنگام این مسئله، تمهیداتی در جهت کنترل این عوارض و جبران قسمتی از خسارت های وارده به بخش های صنعتی و تولیدی اندیشیده که پیگیر گسترده‌تر شدن پوشش و افزایش اعتبار تسهیلات، هستیم.

وی به تحریم‌های غیرقانونی استکبار جهانی علیه ملت ایران اشاره و اضافه کرد: باید اقتصاد مقاومتی را راهبرد توسعه کشور در همه ایام بویژه شرایط دشوار تحریم ، و جهش تولید را هدفگذاری هوشمند برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب بدانیم و مبتنی بر این نقشه راه ، تمامی دستگاه‌ها ظرفیت کامل خود را برای تحقق این مهم به کار گیرند.

 زارع خاطرنشان ساخت: انتظار است شاهد ارائه راه حل‌های کاربردی و عملیاتی برای سرعت بخشی به برنامه های حصول راهبرد اقتصاد مقاومتی در قالب یک تلاش ملی باشیم و مفهوم جهش را فراتر از اقدامات معمول، معنا ببخشیم چراکه این موضوع تنها توسط یک بخش محقق نمی‌شود.

 وی با یادآوری این تأکید خود مبنی بر آنکه عرصه امروز مدیریت کشور برای حل مشکلات اقتصادی طبق بیان رئیس جمهوری عرصه مدیریت جهادی است، گفت: یکی از الزامات این امر، اهتمام همه بخش های دولتی و خصوصی به توسعه است و در دوران شیوع کرونا ، با تلاش بی‌وقفه فعالان اقتصادی، حتی یک روز هم فرآیند صادرات از استان تعطیل نشدکه این موضوع، افتخاری‌ست که باید استمرار یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت فعال‌ کردن واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد و اتمام طرح‌های نیمه تمام در سطح استان نیز تأکید و تصریح کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا و موقعیت سوق الجیشی گیلان، فرصت  کم نظیری در اختیار استان قرار داده تا زمینه رونق صادرات را فراهم آوریم.

وی با اشاره به وجود امکان استفاده از ظرفیت دو یا سه شیفته کردن تولید در برخی واحدهای صنعتی استان اظهار داشت: امسال بیش از هر زمان دیگری نیازمند تولید باکیفیت محصولات هستیم که در این راستا همراهی بیشتر دستگاه‌های اجرایی، قضایی، نظارتی، امنیتی و بانک‌ها را می‌طلبد.

دکتر زارع ادامه داد: هدفگذاری صادرات استان تا حجم ۵۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته با موفقیت همراه بود و شاهد رشد صادرات و کسب درآمد ۵۸۰ میلیون دلاری از این طریق بودیم و امسال صادرات غیرنفتی را ۶۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری کرده ایم.

استاندار گیلان در ادامه سخنانش بر لزوم گسترش ارتباط صنعت، علم و دانشگاه در جهت کسب موفقیت‌های بیشتر با مشارکت بخش‌های علمی و تحقیقاتی تأکید و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید به این موضوع اعتقادی راسخ دارد و این مهم باید در استان با بهره‌گیری از اعتبارات پژوهشی، بیش از گذشته تقویت شود.

وی موضوعات اقتصادی را اولویت اول استان و جزو دغدغه‌های مدیران در پیگیری‌های ملی عنوان کرد و گفت: با عنایت به هدف‌گذاری انجام شده در استان برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری تا پایان دوره دولت دوازدهم ، باید طرح های اشتغال زا در حوزه اقتصاد مقاومتی و نیز جهش تولید در گیلان ، با شتاب و جدیت تکمیل و در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: معتقدم اشتغال پایدار از بخش صنعت ، دست یافتنی است و آسیب‌پذیری این حوزه نسبت به بخش خدمات ، کمتر است و در این راستا باید با جدیت از تغییر کاربری اراضی صنعتی مگر در موارد ضروری توسعه‌ای ، جلوگیری به عمل آید.

استاندار گیلان مشارکت، همدلی، انسجام و همکاری مردم را اثربخش ترین عامل در مسیر مقابله با تنگناهای اقتصادی دانست و گفت: باید با همیاری بخش خصوصی و بخش های اجرایی دولتی، جهش تولید را محقق کنیم.

دکتر زارع تسهیل فرآیندهای ورود به بازار کسب و کار و کاهش زمان دسترسی به مجوزها با کمک دولت الکترونیک را یکی از الزامات تحقق جهش تولید عنوان و خاطرنشان کرد: توسعه دولت الکترونیک، به توسعه اقتصاد دیجیتال نیز کمک می کند و این زنجیره، به رشد اقتصاد ملی می‌انجامد و انتظار دارم برنامه ریزی های لازم برای رسیدن به این نتیجه، به طور جدی انجام شود.

در این جلسه علاوه بر رئیس سازمان صمت استان و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان؛ رئیس خانه صنعت و معدن استان، رئیس خانه معدن استان، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، رئیس کانون کارفرمایان استان، رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان و نیز رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مطالبی بیان داشتند.