نماینده رشت و خمام در مجلس گفت: برای نجات رودخانه های زرجوب و گوهررود و تصفیه خانه فاضلاب رشت نیازمند اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی هستیم.

به گزارش ندای گیلان از رشت، محمدرضا احمدی در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه خبرنگاران بازوی توانمند برای پیشرفت جامعه هستند، اظهار کرد: نقاط قوت و ضعف را بیان و در برخی مواقع نیز نقش آگاهی بخشی به مسئولان را ایفا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تا زمینه رشد و ترقی را استان گیلان فراهم کنیم، گفت: دعوای سیاسی مانع پیشرفت و توسعه استان شده و خیانت به مردم است همه مسئولان باید سردار سلیمانی را به عنوان الگوی خوبی برای خود در نظر بگیرند نباید دچار حاشیه شویم.

نماینده رشت و خمام در مجلس با اشاره به اینکه رسانه باید نکات برجسته و مطالبات مردمی را بیان کند، افزود: مطالبه گری و نقد منصفانه خوب و سبب بالندگی و پویایی خواهد شد.

ساماندهی پسماند سراوان نیازمند اقدام جهادی است

وی در ادامه به برخی اولویت‌های کاری در استان گیلان و شهرستان رشت اشاره و با بیان اینکه پسماند و زباله سراوان، وضعیت گوهر رود زرجوب و ساماندهی و احیای کارخانه‌های تعطیل به ویژه پوشش از اصلی ترین مطالبات مردم استان و شهرستان رشت است، اضافه کرد: پسماند سراوان شهرستان‌های رشت، صومعه سرا و انزلی را درگیر کرده هر ثانیه ۱۰ لیتر شیرابه زباله سراوان وارد گوهررود و زرجوب شده و به همراه فاضلاب‌های صنعتی بیمارستانی و شهری به تالاب و دریای کاسپین وارد می‌شود.

احمدی با بیان اینکه معضل پسماند یک معضل ملی است، تأکید کرد: شاهد افزایش بیماری‌های عفونی، گوارشی، سرطان و بیماری‌های پوستی در میان مردم اطراف منطقه سراوان هستیم. امروز گیلان رتبه نخست سرطان در کشور را دارند که به واسطه وجود همین پسماندها است.

وی با تأکید بر اینکه برای حل معضل پسماند نیاز به بسیج عمومی است و رسانه نقش مهم و تعیین کننده دارد، ادامه داد: مسئولان حفظ سلامت و جان مردم را باید در اولویت قرار دهند. هر میزان در زباله سراوان هزینه کنیم سرمایه گذاری برای حفظ سلامت مردم است.

نماینده رشت و خمام در مجلس با اشاره به اینکه زباله در استان گیلان تا به امروز تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته در حال که در استان‌های مازندران و گلستان به مرحله تکمیل و بهره برداری رسیده است، گفت: با وجود مشکلات زیاد در حوزه پسماند و زباله طی سال‌های اخیر هیچ نماینده‌ای طرح سوال از وزیر را مطرح نکرده است.

وی همچنین به سفر رئیس جمهور به استان گیلان و دستور تشکیل کارگروه حل مشکل پسماند اشاره و اضافه کرد: وزیر کشور نیز در این سفر از این سایت بازدید و دستور داد که نباید هیچ زباله دیگر در این منطقه تخلیه شود.

احمدی با بیان اینکه مردم سراوان تاکنون نجابت به خرج داده اند، گفت: منطقه سراوان دیگر توان تخلیه زباله ندارد و انتقال زباله به مناطق جنوب گیلان با توجه به خشکی هوا طرحی مناسب بوده و سبب کاهش مشکلات و هزینه‌ها می‌شود.

وی ساماندهی به وضعیت گوهررود و زرجوب را اولویت بعدی برشمرد و ادامه داد: مسئولان برای جذب بودجه سال‌های اخیر غفلت کرده اند. طرح سوال از وزیر نیرو با ۵۰ امضا جمع آوری شده برای گوهر رود و زرجوب باید فکر اساسی شود.

حمایت از سرمایه گذاری و حضور نخبگان در زمینه اشتغالزایی

نماینده رشت و خمام در مجلس اظهار کرد: برای نجات این دو رودخانه و همچنین ساماندهی به وضعیت فاضلاب شهر رشت چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه اشتغال سومین اولویت مهم در استان گیلان محسوب می‌شود، گفت: در این راستا راه اندازی و احیای دوباره کارخانه‌های گیلان همانند پوشش و رشت الکتریک لازم و ضروری است.

احمدی با اشاره به اینکه متأسفانه طی این سال‌ها کارخانجات مهم استان گیلان با سو مدیریت و باندبازی واگذار شدند، گفت: اقداماتی برای راه اندازی مجدد و احیای این واحدها انجام شده است. قبل از سال جدید مجتمع تولیدی پوشش با تعداد کمی از کارگران خود فعالیت را آغاز کرده و برای ادامه مسیر فراخوان جذب سرمایه گذار داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه از همه سرمایه‌گذاران و نخبگانی که بتوانند در حوزه اشتغال زایی اقدامات اساسی انجام دهند حمایت می‌شود، تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دستور کار قرار دارد و سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای شرکت‌های دانش بنیان گیلان جذب شد.

نماینده رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه وضعیت ورودی شهر رشت در شأن مردم این شهر نیست، ادامه داد: پیگیری‌هایی برای ترمیم و بازسازی روکش آسفالت‌های منطقه انجام شده است.

احمدی با اشاره به اینکه در موضوع ترافیک نیز روی مدیریت شهری باید مسئولانه‌تر عمل کند، افزود: حمل و نقل ترکیبی باید در رشت اجرایی شود.