سخنگوی دولت با بیان اینکه نامه ۴ وزیر معطوف به کلیت اقتصاد کشور نیست، گفت: این نامه صرفا در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است.

به گزارش نداي گيلان: محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز سه شنبه خود با رسانه ها با اشاره به نامه ۴ وزیر اقتصادی به رئیس جمهور گفت: این نامه یک متن و پیامی دارد و آنچه که از این نامه در روزهای گذشته در فضای رسانه ای مطرح شد، روی چند موضوع متمرکز بوده است.

وی ادامه داد: برخی از رسانه ها تحلیل کرده اند که این ۴ وزیر دولت در خصوص تبدیل رکود اقتصادی به یک بحران اعلام نگرانی کردند و نکته دیگری که رسانه ها جمع بندی کردند، این بود که اساسا همکاران دسترسی به رئیس جمهور ندارند، لذا مجبورند نقطه نظراتشان را مکتوب کنند.

نوبخت افزود: برخی از رسانه ها نیز اینطور تحلیل کردند که دولت برای شرایط خاص برنامه ندارد، لذا این موضوع جای نگرانی است.

نامه چهار وزیر صرفا در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است نه کلیت اقتصاد ایران

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این نامه به مساله کلیت اقتصاد ایران معطوف نیست، اضافه کرد: این نامه در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است.

وی ادامه داد: همه بندها و استدلال هایی که در این نامه تجزیه و تحلیل شد، بازار سرمایه بود و وزرایی که این نامه را امضا کردند کسانی بودند که با بازار سرمایه مرتبط بودند. مثلا وزیر دفاع که مسئول شرکت سرمایه گذاری بازنشستگان نیروهای مسلح است، در جهت صیانت از کارکرد این شرکت در سرمایه گذاری بورس این نامه را امضا کرده است.

نوبخت تصریح کرد: وزیر رفاه نیز بخاطر شرکت های مختلفی که در شستا وجود دارد و وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس این نامه را امضا کرده است.

دفاع از وعده رئیس جمهور

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اینکه گفته شده است این نامه متضاد با وعده رئیس جمهور مبنی بر خروج از رکود بود، عنوان کرد: این نامه معطوف به بازار سرمایه است و فعالیت دولت طی ۲ سال در خصوص رکود مثبت بوده که این موضوع نیز مورد تایید همین وزرای محترم و افکار عمومی نیز است و حتی مقام معظم رهبری در دیدارشان با هیات دولت این اقدام مثبت دولت را تایید کرده‌اند و در عین حال توصیه داشتند که باید گام های بلندتری در خصوص خروج از رکود برداشته شود.

وی گفت: سخنان رئیس جمهور در خصوص خروج از رکود درست است و حتی وزرا در این نامه نیز اذعان داشتند که تبدیل رشد اقتصادی منفی ۸ درصد به ۳ درصد حاکی از رشد اقتصادی مثبت است، البته برای رونق اقتصادی نیازمند رشد بالای ۱۰ درصد هستیم و ما این رشد اقتصادی را به عنوان رشد مطلوب قبول نداریم.

رشد مثبت اقتصادی در ۳ ماهه اول سال ۹۴

نوبخت همچنین تاکید کرد: گزارش مقدماتی سازمان برنامه و بودجه که بر مبنای آمار مرکز آمار بسته شده، حاکی از رشد مثبت اقتصادی در ۳ ماهه اول سال است.

سخنگوی دولت در واکنش به اینکه گفته شده وزرا به رئیس جمهور دسترسی ندارند، اذعان کرد: آیا رئیس جمهور اینقدر مشغله برجام و مسائل بین المللی دارد که از مسائل اصلی و داخلی کشور مغفول است؟

وی با بیان اینکه رئیس جمهور سه‌شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها با تیم اقتصادی دولت جلسه دارد، گفت: رئیس جمهور از صبح تا ظهر در این جلسات حضور دارد و برنامه های ستاد اقتصادی را می شنود.

نوبخت با اشاره به توقعات رئیس جمهور از سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرد: رئیس جمهور برای خروج از رکود و سیاست مهار تورم از ما انتظاراتی دارد که این انتظارات در دو مرحله قابل تقسیم‌بندی است. یکی اینکه برنامه درستی داشته باشیم و دیگر آنکه با تخصیص در پرداخت اعتبارات عمرانی نسبت به فعال کردن بخش های اقتصادی عمل کنیم.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهور همچنین بعد از بازگشت از سفر به سازمان ملل آخرین گزارش را از این سازمان در مورد پرداخت عمرانی پرسید؛ چراکه گفت «من قول داده بودم که یک هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهیم».

وی همچنین با اشاره به انتظارات رئیس جمهور از رئیس بانک مرکزی در این جلسات نیز توضیح داد: سوالی که رئیس جمهور همیشه در این جلسات از آقای سیف داشته، این بوده که سیاست های خروج از رکود آیا باعث بسط پایه پولی شده است یا خیر؟ آیا موجب افزایش نقدینگی نشده است؟ آیا ثبات لازم در بازار ارز وجود دارد؟ و همیشه آقای سیف باید پاسخگوی رئیس جمهور در این جلسات باشد.

نوبخت گفت: همچنین طیب‌نیا نیز در مورد برنامه های اقتصادی باید پاسخگو باشد، همچنین در ارتباط با بازار سرمایه و بورس.

سخنگوی دولت یادآور شد: کسی که مدعی حفظ و صیانت دارایی های مردم در بازار سرمایه است، رئیس جمهور است.

وی اضافه کرد: کدام یک از ما وزرا می توانیم ادعا کنیم که طرح و برنامه ای برای مهار تورم و خروج از رکود داشته ایم که رئیس جمهور وقت نداشته حرف ما را بشنود؟ هر هفته بیش از ۴ ساعت وقت داریم برنامه هایمان را به رئیس جمهور منعکس کنیم.

نوبخت ادامه داد: ۸ تیر رئیس جمهور نامه ای خطاب به معاون اول نوشت و از ایشان خواستند که برنامه اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار سرمایه را بنویسد و همه اعضای ستاد اقتصادی موظف شدند به رئیس جمهور برنامه هایشان را برای استمرار سیاست مهار تورم ارائه دهند و در این برنامه پاسخگوی رئیس جمهور باشند.

رئیس جمهور از وزراء راهکار و برنامه می خواهد نه گزارش

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور از معاونین و وزرایش گزارش نمی خواهد، گفت: رئیس جمهور برای اجرای سیاست های دولت که بخشی از آن مهار تورم و خروج در رکود است، معاونین و وزرایی دارد که باید در این خصوص برنامه ریزی های لازم را انجام دهند و رئیس جمهور نیز تنها نقش هماهنگ کننده دارد. لذا رئیس جمهور برای بازار بورس از ما گزارش نمی خواهد بلکه از معاونین و وزرایش راهکار و برنامه می خواهد.

وی همچنین ادامه داد: رئیس جمهور برای رفع تحریم ها و دوران پساتحریم از تمام تیم اقتصادی خواستند که برنامه ها و راهکارهایشان را ارائه کنند. همچنین رئیس جمهور برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی از ما توضیح و برنامه خواستند و این مطالبات رئیس جمهور قبل از نامه ۴ وزیر بوده است.

وی با اشاره به جلسات اقتصادی دولت گفت: تمام وزراء ، معاونین و مشاورین، طرح و برنامه خود را می آورند و از آن دفاع می کنند، همکاران دیگر نیز نقطه نظراتشان را ارائه می دهند و در نتیجه جمع بندی می کنیم و رئیس جمهور نیز با دقت نقطه نظرات را می شنود و با حضور در این جلسات در هفته ای دوبار این فرصت فراهم می شود که ما نقطه نظراتمان را به رئیس جمهور بیان کنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است ناهماهنگی هایی در جلسات ستاد اقتصادی وجود داشته باشد، گفت: ممکن است در مورد یک موضوع مشترک، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت هر کدام نظرات خود را داشته باشند. به طور مثال در مورد نرخ سود بانکی هر کدام از این دستگاه ها نظرات و پیشنهادات خود را داشتند که به شورای اقتصاد ارائه داده شد اما در نهایت به پیشنهاد سازمان مدیریت رای داده نشد.

وی افزود: به تعداد اقتصاد دانان و وزراء، نظر وجود دارد اما وقتی بر سر یک موضوعی به جمع بندی می رسیم همه باید آن را اجراء کنند و نمی توانیم بگوییم که به دلیل آنکه نظر ما مورد قبول واقع نشد، ما آن جمع بندی را قبول نداریم.

نهایت هماهنگی بین سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در دولت یازدهم وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه همدلی و همکاری میان سازمان مدیریت، اقتصاد و بانک مرکزی در دولت یازدهم بی سابقه است، گفت: در دولت های گذشته شاهد ناهماهنگی هایی بین این سه دستگاه بودیم، همچنان که در دولت اصلاحات، رئیس جمهور وقت مجبور شد همه را برکنار کند اما ما در عمل کمال هماهنگی را با یکدیگر داریم و جداگانه نیز ما سه نفر با یکدیگر جلساتی داریم و برادرانه و هماهنگ عمل می کنیم.

وی نامه وزراء را از سر خیرخواهی خواند و گفت: این نامه یک گزارش داخلی بود که شاید نباید رسانه ای می شد و بهتر بود که این چهار وزیر گزارششان را فقط به رئیس جمهور می دادند.

ما موظف به ارائه برنامه هستیم نه گزارش/ نامه چهار وزیر فراتر از یک گزارش نیست

وی با بیان اینکه این نامه فراتر از یک گزارش نیست، گفت: این نامه گزارش است و برنامه نیست و ما موظف هستیم که برنامه هایمان را ارائه دهیم.

این گزارش کاملاً طبیعی بود

وی ادامه داد: این گزارش طبیعی بود و غیر طبیعی آن بود که این گزارش رسانه ای شود.

وزیر دفاع نسبت به تبدیل شدن رکود به بحران صاحبنظر نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا نامه وزرا حاکی از وجود بحران در اقتصاد است؟ بر این مطلب که این نامه صرفاً معطوف به بازار سرمایه و بورس بوده تاکید کرد و گفت: آقای دهقان که در مورد تبدیل شدن رکود به بحران صاحب نظر هستند، همچنان که من هم نمی توانم نسبت به مسائل دفاعی اظهارنظر کنم.

وی تصریح کرد: شما اطمینان داشته باشید ستاد اقتصادی دولت همچنان که در شرایط تحریم نسبت به مهار تورم و تغییر روند رشد منفی به مثبت اقدام کرده است، همچنان نیز این سیاست و برنامه را حتی در دوره پس از تحریم نیز ادامه خواهد داد و تلاشی هم که برای هر چه زودتر اجرا شدن برجام داریم نیز در همین راستا است تا زودتر تحریم ها رفع شود.

وی همچنین در خصوص بررسی برجام در مجلس گفت: ما نیازی به ارائه لایحه در موضوع هسته ای ندیدیم، چرا که طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای مجلس شورای اسلامی شاخص هایی را تعیین کرده بود و قرار بود شورای عالی امنیت ملی آن را بررسی کند، لذا هر وقت گزارش شورا آماده شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که مجلس کنار کذاشته نشود، ما هم خویشتن داری کردیم و نمایندگان دولت در جلسات کمیسیون ویژه برجام حضور پیدا کردند و گزارشهای خود را ارائه دادند.

وی گفت: یک روز تاخیر در اجرای برجام خسارت های زیادی به اقتصاد تحمیل می کند اما ما همچنان خویشتن داری و تحمل می کنیم.

وی با بیان اینکه این نامه نباید رسانه ای می شد، گفت: اگر این وزراء با من مشورت می کردند، حتماً می گفتم که یک مهر محرمانه بر آن بزنند؛ چرا که این گزارش به رئیس جمهور است و لزومی ندارد که شبکه های خارجی در آن تحلیل کنند. آیا لازم است همه دنیا باخبر شوند که در کشور ما چه می گذرد؟ که این نیز در مذاکرات هم اثرگذار خواهد بود.

وی گفت: ما برای آنکه خیلی از مسائل مورد سوء استفاده قرار نگیرد، آنها را رسانه ای نمی کنیم و خودمان سعی می کنیم که برایش راهکارهایی تعیین کنیم بدون اینکه دیگران مطلع شوند. البته مردم قطعاً محرم هستند.

وی با تاکید بر اینکه بین همه وزراء یک هدف مشترک، مودت و وحدت وجود دارد، گفت: اصلاح نظام اقتصادی، بهبود شرایط اقتصادی و رفاه مردم هدف مشترک تمامی وزراء است.

نظام ما آنقدر نفوذ و اقتدار دارد که بتواند حقوق حجاج ایرانی را استیفا کند

وی همچنین با اشاره به فاجعه منا گفت: من اطمینان می دهم که دولت از همه ابزارها برای استیفای حقوق عزیزانی که در این فاجعه جانشان را از دست داده اند استفاده خواهد کرد و به هیچ وجه از حقوق آنها کوتاه نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: دولت از همه فرصتها برای استیفای حقوق حجاج ایرانی استفاده می کند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، نظام ما آنقدر اقتدار و نفوذ دارد که می تواند حقوقش را استیفا کند همچنان که امروز در منطقه نقش آفرین است، برای دفاع از حقش کوتاه نخواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: لازم است از طرف دولت از نمایندگان فهیم مجلس که با زمان شناسی و قدرشناسی مجدداً با رای به شایستگی های آخوندی این زمینه را برای ادامه خدمات رسانی دولت تدبیر و امید فراهم کردند، قدردانی کنم.

روز یکشنبه یک تصمیم تاریخی از نمایندگان در خصوص برجام اتخاذ خواهد شد

وی با اشاره به بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: روز یکشنبه یک تصمیم تاریخی از سوی نمایندگان فهیم، آگاه و دلسوز در خصوص برجام اتخاذ خواهد شد که این تصمیم آگاهانه و هوشمندانه مجلس، زمینه اجرای برجام را که یک افتخار ملی برای ایران است، فراهم خواهد کرد.