مدیرعامل توزیع برق گیلان تصریح کرد: درحال حاضر میزان بدهی مشترکین به شرکت توزیع برق گیلان تا پایان سال شهریور ماه، بیش از ۲۱۹ میلیارد تومان است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان طی گزارشی به ارائه اقدامات این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون پرداخت.

مهدیزاده به مبحث مهم توسعه زیرساخت‌های برق استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۵۳۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط (۲۰ کیلوولت) در مناطق شهری و روستایی استان احداث شد که رقم چشمگیری برای تقویت جریان برق استان است.

وی افزود: با وجود تنگناهای مالی موجود در بازه زمانی مذکور بیش از ۴۵۹ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان احداث شد که از این مقدار ۲۶۶ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ و ۱۹۳ کیلومتر نیز در سال ۱۴۰۲ مورد احداث قرار گرفته است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون رقم بی‌سابقه‌ای در نصب ترانسفورماتورهای برق داشتیم که عدد آن برابر با ۱۵۹۳ دستگاه است که گامی بزرگ برای تقویت ولتاژ برق در مناطق دارای معضل می‌باشد.

وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات استان فرسودگی‌های شبکه‌های توزیع برق استان است که در این راستا موفق شدیم از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون در شهر و روستا بیش از ۲۱۵۴ کیلومتر سیم‌های مسی فرسوده با کابل خودنگهدار جایگزین کنیم که این رقم بسیار موفقی در بازسازی شبکه‌های توزیع برق طی سالیان اخیر ظرف ۲ سال گذشته نسبت به ادوار قبلی است.

مهدیزاده خاطرنشان کرد: با افزایش روزافزون مصرف برق و نیاز به برق‌رسانی فشرده به مشترکین شهری و برق‌رسانی به مشترکین روستایی در نقاط دوردست، چالش‌های شرکت‌های توزیع برق شامل گسترده بودن شبکه، دور بودن نقاط مانور از ادارات برق، بالابودن ترافیک شهری و بسته شدن راه‌ها در بحران‌ها افزایش یافته است و استفاده از کلیدهای هوشمند مجهز به فن آوری‌های پیشرفته برای رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری از راه دور، یکی از راهکارهای کارآمد و نوین برای غلبه بر این چالش‌ها و کاهش زمان برقدار شدن مشترکین در زمان بروز خطا در شبکه‌ی توزیع است.

وی افزود: در این راستا، شرکت توزیع برق استان گیلان، با راه اندازی نرم‌افزار اسکادا در امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق، اقدام به انجام مطالعات جایابی کلیدهای اتوماسیون و نصب و راه اندازی این کلیدها در نقاط مانوری اصلی شبکه توزیع فشار متوسط استان کرده است و با تلاش همکاران در طول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با نصب و راه اندازی ۱۱۶ دستگاه کلید اتوماسیون، شامل ۷۵ دستگاه کلید هوایی و ۴۱ دستگاه کلید زمینی، تعداد کلیدهای هوشمند فشار متوسط در شبکه توزیع استان گیلان از ۸۶ دستگاه در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۰۲ دستگاه در پایان سال ۱۴۰۲ ارتقا یافت.

مدیرعامل توزیع برق گیلان ادامه داد: مزایای اصلی استفاده از این کلیدها، شامل افزایش سرعت برقدار شدن مشترکین در زمان قطع برق و بهبود شاخص‌های قابلیت اطمینان شبکه، ارتقای سطح رویت‌پذیری شبکه با شناسایی و پایش نقاط بحرانی، بهبود ایمنی همکاران در زمان کار بر روی شبکه و صرفه جویی در هزینه‌های بهره برداری و توسعه شبکه است. این کلیدها بر اساس مطالعات انجام شده در نقاط دور از دسترس شامل نقاط پر ترافیک شهری و نقاط دوردست روستایی نصب و راه اندازی شدند.

مهدیزاده اظهار داشت: در راستای اجرای طرح بزرگ هوشمندسازی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون قریب به ۳۴ هزار و ۶۰۰ عدد کنتور هوشمند در کل استان نصب شده است که رقمی تاریخی برای صنعت برق گیلان است.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون برنامه ریزی دقیق بهمراه بسیج امکانات داخلی صورت پذیرفته تا ۶۴۱ مرحله طرح تعمیرات پیشگیرانه (افزایش تاب آوری) با فعالیت ۲۲۱۷ اکیپ، اجرایی شود و ۲۷۱ فیدر و بیش از ۸۵۹ کیلومتر شبکه فشار متوسط نیز مورد اصلاح قرار گیرد و برای مجموعه اقدامات مذکور بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرعامل توزیع برق گیلان به طرح مهم کاهش تلفات شبکه اشاره کرد و افزود: با مجموعه اقدامات فنی و تخصصی صورت پذیرفته و با پایش دقیق انجام شده، تلفات شبکه در سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۰.۸۸ و در سال ۱۴۰۲ به رقم ۱۰.۰۹ در کل استان کاهش یافته است.

مهدیزاده با اشاره طرح دولت الکترونیک و توسعه خدمات غیرحضوری گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون و ۷۸۰ هزار مورد خدمت به صورت غیرحضوری از طریق اپلیکشین برق من ارائه شد که میانگین خدمت غیرحضوری نسبت به کل خدمات را بیش از ۹۹ درصد نشان می‌دهد و نشان دهنده بسط این نوع خدمت‌رسانی در سطح شرکت توزیع برق گیلان است.

وی اضافه کرد: در بازه زمانی مذکور قریب به ۷۰ هزار مشترک جدید به مشترکان قبلی اینشرکت افزوده شدند.

مدیرعامل توزیع برق گیلان تصریح کرد: درحال حاضر میزان بدهی مشترکین به شرکت توزیع برق گیلان تا پایان سال شهریور ماه، بیش از ۲۱۹ میلیارد تومان است.

مهدیزاده تاکید کرد: وصول مبلغ بدهی بخش‌های مختلف مشترکین به شرکت، تاثیر چشمگیر و بسزایی در خدمت‌رسانی مطلوب‌تر و با کیفیت بهتر به مردم شریف استان خواهد داشت.

مهدیزاده تاکید کرد: مهم‌ترین دغدغه صنعت برق کشور در سالیان گذشته وجود ناترازی بین تولید و مصرف انرژی برق در کشور بود که اعمال خاموشی‌های نوبتی و چند مرحله‌ای برای مردم در فصول مختلف سال را بهمراه داشت که با تشکیل دولت جدید و مردمی رویکرد اصلی وزارت نیرو و شرکت توانیر بر رفع مشکل مذکور و تامین برق پایدار متمرکز شد.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف سالیان قبل و طی تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با برنامه ریزی کلان و طرح‌های مشوق محور به خوبی فصل پیک تابستان مدیریت شد تا آسیبی به جریان عادی زندگی مردم وارد نشود.

مدیرعامل توزیع برق گیلان گفت: با توجه به سهم اندک مشترکین صنعتی در استان گیلان (قریب به ۱۷ درصد کل مشترکان) بر خلاف سایر استان ها، در ادوار و سالیان گذشته خاموشی‌های نوبتی عمدتا برای مشترکان خانگی استان اعمال می‌شد که با مذاکره با صنایع و اجرای طرح‌های موفق و همچنین مذاکره با شرکت توانیر درخصوص کاهش سهمیه مدیریت بار روزانه استان، شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان به طرز کاملا ملموس و مشهودی موفق شد تابستان دو سال اخیر را بدون اعمال خاموشی نوبتی برای مردم پشت سر بگذارد.

وی درپایان ضمن تقدیر از همراهی مردم شریف استان اظهار داشت: این اقدامات به لطف تلاش شبانه روزی همکاران خدوم و متعهد توزیع برق گیلان و بر اساس برنامه ریزی مدون باتوجه به منابع مالی موجود انجام پذیرفته است و امیدواریم با انجام این قبیل اقدامات و رفع نیاز مشترکان در حوزه برق بتوانیم پاسخگوی خوبی برای آنان باشیم و دستاوردهای قابل توجه‌ای در این عرصه به ثبت برسانیم.

گفتنی است شرکت توزیع نیروی برق استان گیلاندرحال حاضر بیش از یک میلیون و ۶۳۴ هزار مشترک در کل استان دارد که این حجم بالای تعداد مشترک، توزیع برق گیلان را در زمره یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات رسان کشور قرار داده است.