مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان با اشاره به اینکه طرح هادی ۶۱۲ روستای استان نیازمند بازنگری است، گفت: میانگین اجرای طرح هادی روستایی در گیلان ۴۹.۳ درصد است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، حامد دائمی در نشست خبری به مناسبت تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تأمین مسکن محرومان یکی از دغدغه‌های امام (ره) بود، اظهار کرد: تأمین مسکن از وظایف اصلی بنیاد مسکن است.

دائمی با اشاره به اینکه برای ساخت و مقاوم سازی مسکن روستایی، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله اختصاص می‌یابد، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی بین کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای ساخت مسکن محرومان در روستاها با کمک‌های بلاعوض و پرداخت تسهیلات در روستاها انعقاد کرده ایم.

بیش از ۵۵۷ میلیون تومان کمک حساب ۱۰۰ امام به گیلان

وی ادامه داد: بیش از ۵۵۷ میلیون تومان کمک بلاعوض نقدی و غیرنقدی به حساب ۱۰۰ گیلان انجام شده که ۱۴۹ میلیون تومان نقدی و بقیه نیز به‌صورت مصالح و خدمات دیگر بوده است.

مدیر کل بنیاد مسکن گیلان با تاکید بر اینکه ۲۴۱ میلیون تومان کمک نقدی بلاعوض از سوی هیئت امنای حساب ۱۰۰ کشور به گیلان اختصاص یافته است، ادامه داد: در همین راستا ۲۶ خانوار محروم شهری و روستایی برای تکمیل و بازسازی واحدهای مسکونی از آن بهره‌مند و مبلغی نیز برای کمک به رهن و اجاره واحدها اختصاص یافت.

دائمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مقاوم‌سازی واحدهای روستایی از سال ۸۴ تاکنون، گفت: ۱۱۰ هزار و ۴۷۶ واحد مسکونی تاکنون با هماهنگی بانک‌های عامل در کشور و گیلان عقد قرارداد با متقاضیان انجام شده است

وی ادامه داد: از این تعداد بیش از ۱۰۴ هزار واحد ساخته و تحویل متقاضیان داده و منابع آن نیز از محل تسهیلات بانکی و آورده خود متقاضی بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه در طرح مسکن محرومان حدود ۳ هزار واحد در سال ۹۹ با پرداخت تسهیلات بهسازی و پرداخت کمک بلاعوض ۳۰ میلیونی سهم گیلان بوده است، گفت: ۲ هزار و ۹۲۹ واحد عقد قرارداد با بانک انجام شده و هزار و ۴۱۴ واحد ساخته و مابقی نیز در حال ساخت بوده که مربوط به متقاضیان کمیته امداد و بهزیستی است.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن و کمیته امداد و بهزیستی برای ایتام خبر داد و اضافه کرد: سهم استان گیلان ۵۴ واحد بوده که از این تعداد ۴۳ واحد قرارداد بانکی آن‌ها انجام و ۳۲ واحد تاکنون ساخته شده است.

دائمی با اشاره به عقد قرارداد با هزار و ۲۶۹ متقاضی که پیشتر تسهیلات دریافته کرده اند، افزود: ساخت هزار و ۸۰ واحد با کمک‌های بلاعوض تکمیلی به اتمام رسیده و مبلغی که برای این واحدها تعهد و پرداخت شده حدود ۷ میلیارد تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به پرداخت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد، گفت: سهمیه گیلان در سال گذشته حدود ۷۰ واحد بود که ۴۴ نفر موفق به عقد قرارداد با بانک شدند و تسهیلاتی که به این افراد پرداخت می‌شد ۱۰ میلیون تومان بود و این تسهیلات اکنون از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون افزایش پیدا کرده است.

دائمی ادامه داد: ۷۹ پروژه خاص اعم از مساجد، اماکن متبرکه و گلزار شهدا با اعتبار ۹۲ میلیارد تومان در دست اجرا بوده که بعضی از آن‌ها امسال به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵ استان گیلان ۲۹۷ هزار و ۶۹۷ واحد مسکونی روستایی دارد، تصریح کرد: طی ۱۶ سال گذشته ۱۶۷ هزار و ۴۳۷ واحد یعنی ۵۶ درصد واحدهای روستایی استان مقاوم‌سازی شده اند.

بیش از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در گیلان نیازمند مقاوم سازی است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان اضافه کرد: ۱۳۰ هزار و ۲۳۴ واحد بی‌دوام یا کم‌دوام هنوز در سطح روستاهای استان وجود دارد که یکی از برنامه‌های جدی بنیاد در سال جدید تکمیل واحدهای نیمه‌تمام و بازسازی واحدها است.

دائمی با اشاره به برنامه‌های بنیاد مسکن در حوزه عمران روستایی، افزود: گیلان دارای ۲ هزار و ۹۰۵ روستا داشته که ۲ هزار و ۶۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت بوده که برای بیش از دو هزار روستای طرح هادی توسط بنیاد مسکن انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۵۸ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان نیازمند تهیه طرح هادی روستایی هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان میانگین اجرای طرح هادی روستایی در گیلان ۴۹.۳ درصد عنوان کرد و گفت: بازنگری طرح هادی ۷۴۴ روستا انجام و ۶۱۲ روستا نیز نیازمند بازنگری و تأمین اعتبار در این حوزه هستند که در سال‌های گذشته تهیه طرح هادی برای دو هزار و ۱۸۹ روستا انجام شد.

دائمی با اشاره به اعتبارات تهیه و بازنگری طرح هادی گفت: در سال گذشته از محل اعتبارات استانی بیش از ۱۲۰ هزار و ۷۲۵ میلیون ریال اعتبار مصوب استانی داشتیم که ۹۱ هزار و ۹۴۷ میلیون ریال تخصیص یافت.

اختصاص اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی برای بازنگری طرح‌های هادی

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای تهیه و بازنگری طرح‌های هادی به بنیاد مسکن گیلان تخصیص یافت ادامه داد: در حوزه عمران روستایی نیز بیش از ۳۹۹ میلیارد تومان اعتبار به بنیاد مسکن گیلان اختصاص یافت.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به اینکه در حوزه اجرای طرح هادی در مجموع حدود ۳۱۳ میلیارد تومان در سال گذشته برای این استان در نظر گرفته شد، افزود: ۲۵۰ میلیون تومان نیز از محل سفر رئیس جمهور برای بنیاد مسکن مصوب شد که ابلاغ می‌شود.

دائمی از اجرای ۱۴۴ واحد پروژه مسکن شهری در چهار شهر استان خبر داد و بیان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن ۱۲۵ هزار و ۹۹۶ مترمربع یا ۹۴۵ واحد در ۸ شهر استان گیلان توسط اداره‌کل راه و شهرسازی تأمین زمین انجام شد و به بنیاد مسکن واگذار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان افزود: در طرح نهضت ملی مسکن نیز ۴۸ هکتار زمین در ۱۷ شهر توسط راه و شهرسازی تأمین و به بنیاد مسکن گیلان واگذار شد و تاکنون توانستیم ۴ هزار و ۴۳۱ واحد مسکونی را جانمایی کنیم.

دائمی با اشاره به اینکه ۶۵۱ فقره برگ سند اسناد مالکیت روستایی صادر شده است، اضافه کرد: ۶۵۱ برگ سند نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت واگذار شده است.