رئیس کل دادگستری گیلان گفت: برای رسیدگی به تعارضات زمین باید مصالح و منافع ساکنان بومی از افراد غیر بومی تفکیک شود تا عدالت به بهترین نحوه اجرا شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، حجت الاسلام حمزه خلیلی در نشست کارگروه رفع تعارض زمین در استان با تاکید بر رسیدگی به چالش‌های زمین ملی و مستثنیات در روند اجرای طرح کاداستر اظهار کرد: برای رسیدگی به تعارضات این حوزه، باید مصالح ساکنان بومی از افراد غیر بومی تفکیک شود تا عدالت به بهترین نحوه اجرا شود.

وی دخالت عام مرتبط با تعارض زمین در مناطق مختلف گیلان را قابل حل دانست و افزود: یکی از معضلات زمین‌های منطقه‌ی چاف و چمخاله است که ساکنان آن منطقه با مجوز پروانه‌ی ساخت شهرداری اقدام به ساخت مسکن کرده‌اند، اما زمین‌ها جزو اراضی ملی می‌باشند.

حجت الاسلام خلیلی ادامه داد: این مشکل باید با درایت و هم اندیشی و رعایت عدالت با در نظر گرفتن مصلحت بومیان منطقه رسیدگی شود.

رئیس شورای حفاظت از حقوق بیت المال دادگستری گیلان همچنین به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مأموریت داد تا با پیگیری مداوم کارگروه‌های رفع تعارض زمین در گیلان، زمینه‌ی مشارکت و وحدت رویه‌ی دستگاه‌ها ازجمله بنیاد مسکن، امور اراضی و سازمان جهاد کشاورزی گیلان را در راستای رفع مشکلات مردم در این حوزه فراهم کنند.

تعیین تکلیف ۶۶ درصد کل تعارضات زمین در اجرای طرح کاداستر

«سید مهدی فلاح میری» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این نشست با بیان اینکه با اجرا و اتمام طرح کاداستر در گیلان، ۲۳۰ هزار هکتار از زمین‌ها و هزار و ۵۱۷ پلاک دارای تداخل بودند، گفت: از این تعداد ۸۴۳ پلاک معادل ۶۶ درصد کل تعارضات زمین در اجرای طرح کاداستر استان تعیین تکلیف شده‌اند.