خاورمیانه در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات سیاسی و نظامی مختلفی از جمله نشست فوق العاده اتحادیه عرب و آزادی آخرین شهر تحت تصرف داعش در سوریه بود.

به گزارش ندای گیلان،خاورمیانه در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات سیاسی و نظامی مختلفی از جمله نشست فوق العاده اتحادیه عرب و آزادی آخرین شهر تحت تصرف داعش در سوریه بود.

 

روز گذشته وزیر خارجه روسیه در پایان نشست سه جانبه با وزرای خارجه ایران و ترکیه در آنتالیا گفت، همه مسائل مربوط به بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی مطبوعاتی افزود، در این نشست سه جانبه وزیران، امکان مشارکت کردها در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه مورد بررسی قرار گرفت که قرار است ۲۲ ماه جاری میلادی در سوچی روسیه برگزار شود.

لاوروف همچنین تصریح کرد، نشست وزیران خارجه که امروز در آنتالیا برگزار شد در چارچوب مقدمه‌چینی‌هایی برای نشست سران سه کشور مذکور صورت گرفت.

وی اعلام کرد، در این نشست درباره مسائل مهم توافق شد که روسای سه کشور در جریان آن قرار خواهند گرفت.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، وزارت‌های دفاع سه کشور مذکور درباره همکاری در مناطق کاهش تنش سوریه دائما باهم در ارتباط هستند.

 شلیک اخطار اسرائیل به مواضع ارتش سوریه
 ارتش رژیم صهیونیستی برای دومین روز متوالی اقدام به شلیک اخطار به سمت مواضع ارتش سوریه در بلندی‌های جولان کرد.ارتش رژیم صهیونیستی برای دومین روز متوالی اقدام به شلیک اخطار به سمت مواضع ارتش سوریه در بلندی‌های جولان کرد.

طبق گزارش شبکه صهیونیستی آی‌24، رژیم صهیونیستی مدعی شده که توافق آتش‌بس نقض شده است.

روز شنبه رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند یک تانک اسرائیلی اقدام به شلیک هشدار به سمت مواضع ارتش سوریه در نزدیکی روستای «حضر» در بلندی‌های جولان کرده است.

 آزادی آخرین شهر تحت تصرف داعش در سوریه
نیروهای متحدش روز گذشته موفق شدند شهر ابوکمال را به صورت کامل از اشغال تروریستهای داعش آزاد کنند.

رسانه‌های خبری صبح روز یکشنبه اعلام کرده بودند که بیش از 80 درصد شهر ابوکمال در کنترل نیروهای ارتش سوریه و متحدانش قرار دارد.

در عملیات آزادسازی شهر راهبردی ابوکمال،  یگان‌های مردمی جبهه مقاومت و جنگنده‌های روسیه ، نیروهای ارتش سوریه را پشتیبانی کردند.

گفته می‌شود عناصر باقی‌مانده داعش با آزادسازی شهر ابوکمال، از طریق رود فرات به سمت بیابان‌های نینوا در غرب شهر موصل عراق فرار کرده‌اند.

ارتش عراق نیز در ادامه عملیات مداوم خود برای شکست کامل داعش در عراق روز جمعه با ورود به شهر راوه، عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی این شهر آغاز کرد و طی چند ساعت موفق شد کل شهر راوه، آخرین پایگاه داعش در عراق را آزاد کند.

شهر راوه واقع در استان الانبار در غرب عراق، آخرین پایگاه داعش در عراق است و آزادسازی این شهر به معنای شکست و خروج کامل داعش در این کشور است.

 اتحادیه عرب: در مرحله کنونی علیه ایران اعلام جنگ نمی‌کنیم

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب پس از پایان نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب که به دعوت عربستان تشکیل شده بود مدعی شد که  ایران بیش از یک دهه است که تلاش می‌کند بر پایتخت کشورهای عربی مسلط شود.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، ابو الغیط در ادامه گفت: هنوز تصمیمی برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد، بلکه در صدد هستیم تا مواضع کشورهای عربی را به خوبی بشناسیم؛ اما بعید نمی‌دانم که گام بعدی رفتن به شورای امنیت باشد.

او همچنین مدعی شد که تمام کشورهای عربی به جز لبنان با مفاد بیانیه موافقت کرده‌اند که لبنان نیز نسبت به بخش‌های مربوط به حزب‌الله تحفظ دارد. دبیر کل اتحادیه عرب گفت که بیانیه پایانی حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی دانسته است.

ابوالغیط همچنین بار دیگر گفت که موشک‌هایی که با آن شهرهای عربی هدف قرار می‌گیرند در ایران ساخته شده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پیام مورد نظر به ایران رسیده باشد تا رفتار خود در منطقه را تعدیل کند.

دبیر کل اتحادیه عرب در پاسخ به سؤال درباره زمان توقف جنگ یمن، پاسخ آن را به ائتلاف سعودی محول کرد و از آن طفره رفت.

 بحرین، خواستار اقدام مشترک کشورهای عربی علیه ایران

پس از صحبت‌های «عادل الجبیر» علیه ایران، وزیر خارجه بحرین نیز طبق معمول همان سخنان را تکرار و ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، خالد بن احمد آل خلیفه» در سخنانی بیشتر بخش‌های ادعاهای خود را متوجه حزب الله لبنان کرد و گفت که باید با این حزب به علت تهدید امنیت ملی کشورهای عربی مقابله کرد.

او افزود:لبنان تحت سیطره حزب‌الله است و لبنان مسئول مشارکت حزب الله در دولت این کشور است.

وزیر خارجه بحرین همچنین مدعی شد: اقدامات ایران موجب شده است تا هزاران بحرینی زخمی شوند و ما تا کنون این را تحمل کرده‌ایم و خط لوله نفتی که در منامه منفجر شد از جمله تجاوزات ایران علیه بحرین بود.

خال بن احمد با بیانی اینکه موشکی که از سوی یمن به ریاض شلیک شد، ایرانی بود،؛ گفت که این اولین تعرض هم پیمانان ایران نبود.

 مخالفت شدید لبنان با بیانیه اتحادیه عرب علیه حزب الله
 «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان مخالفت کشورش را با بیانیه اتحادیه عرب به دلیل «تروریست» خواندن حزب الله اعلام و تاکید کرد که حزب الله جزیی اساسی از ملت لبنان است.
 باسیل در تماس تلفنی با تعدادی از وزیران خارجه عرب اعتراض خود را اعلام کرد.
وی بر موضع ثابت لبنان در پی گیری سیاست بی طرفی تاکید کرد و گفت: لبنان مخالف دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است همانطور که با دخالت در امور داخلی خود نیز مخالفت می کند.
باسیل هرگونه تجاوز به کشورهای عربی را محکوم کرد.
وزیر خارجه لبنان در حالی درباره بیانیه نشست اتحادیه عرب موضع گرفته که خود در این نشست حاضر نشد.
بر اساس برخی گزارش ها رایزنی های باسیل با برخی از وزیران خارجه عرب باعث حذف آن بخش از بیانیه شده که دولت لبنان را مسئول اقدامات حزب الله در منطقه می دانست.
نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه در قاهره به درخواست عربستان سعودی و در پی حملات موشکی یمن به ریاض برگزار شد.
دفتر نخست‌وزیری لبنان: «الحریری» سه‌شنبه به مصر می‌رود

دفتر نخست‌وزیری لبنان بامداد دوشنبه اعلام کرد، «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان قرار است روز سه‌شنبه به منظور دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به قاهره سفر کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، پیشتر یکی از سران حزب المستقبل لبنان گفته بود که الحریری روز دوشنبه به مصر می‌رود.

سعد الحریری روز شنبه به پاریس رفت و با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی گفته بود که روز چهارشنبه به لبنان باز می‌گردد.

رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار روز شنبه با سعد الحریری، روز یکشنبه با «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری خود تماس تلفنی برقرار کرده و به بررسی تحولات منطقه پرداخت.

پیش از این نیز «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به 6 کشور عربی سفر کرده بود تا اوضاع منطقه و بحران به وجود آمده در لبنان به دنبال استعفای الحریری را بررسی نماید.

وزیر اسرائیلی: با عربستان سعودی علیه ایران همکاری مخفیانه داشته‌ایم

«یوال اشتاینیتز»، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی روز یکشنبه گفت تل‌آویو با عربستان سعودی علیه ایران همکاری می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، او در مصاحبه با رادیو اسرائیل، در پاسخ به این سوال که چرا اسرائیل روابطش با کشورهای عربی را پنهان می‌کند گفت: «ما ارتباط‌هایی با بسیاری از کشورهای مسلمان و عربی داشته‌ایم که تا اندازه‌ای مخفیانه بوده‌اند؛ طرفی که از این ماجرا شرمسار نیست، ما هستیم.»

او اضافه کرد: «این طرف مقابل است که به مخفیانه نگاه داشتن روابط، تمایل دارد. ما معمولاً مشکلی نداریم، اما به تمایلات طرف مقابل احترام می‌گذاریم.»

شبکه خبری المیادین هم گزارش داده اشتاینیتز گفته زمانی که اسرائیل در تلاش برای اصلاح توافق هسته‌ای بود، کشورهای جهان عربی به تل‌اویو کمک کرده‌اند.