همنوايي آشكار شريعتمداري با ترامپ، تا آنجا مايه تعجب و حيرت شد كه حميد بعيدي نژاد، مديركل سياسي و امنيت بين‌الملل وزارت امور خارجه به اين اظهارات واكنش نشان داد.

دونالد ترامپ، نامزد پيشتاز جمهوريخواهان در انتخابات درون حزبي رياست‌جمهوري ايالات متحده، در ادامه سريال اظهارات شگفت انگيز خود، اين‌بار توافق برنامه جامع اقدام مشترك، موسوم به برجام را هدف گرفت. ترامپ اظهار داشته است كه در صورت انتخاب به عنوان نامزد نهايي جمهوريخواهان و برگزيده شدن به عنوان رئيس‌جمهور، برجام را پاره خواهد كرد. چنين اظهاراتي در مدت چند ماهي كه اين ميلياردر آمريكايي به كارزار انتخابات در آمريكا وارد شده، مسبوق به سابقه است اما شگفتي ماجرا اينجاست كه مخالفان داخلي برجام در داخل، از اين اظهارات سخت خرسند شده‌اند. حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه كيهان كه از بدو شروع مذاكرات از هيچ كوششي براي به چالش كشيدن مسير مذاكرات هسته‌اي با هدف شكست مذاكرات دريغ نكرده بود، بار ديگر با دلواپسان و افراطيون آمريكايي هم نوا شده و پاره كردن برجام را عاقلانه‌ترين برنامه او خوانده است.

ترامپ ديوانه است!

شريعتمداري كه با خبرگزاري فارس به گفت‌وگو نشسته است، نامزد پيشرو جمهوريخواهان را «ترامپ ديوانه» خوانده و اظهارات او را «نعل وارو» قلمداد كرده است. او در ادامه با بيان اينكه اين اظهارات برخلاف ظاهر آن، با هدف اميدوار كردن ايران به برجام صورت مي‌پذيرد، تصريح كرد: «برجام براي آمريكا يك سند طلايي است اما براي ايران غير از خسارت، تحقير و فريب هيچ دستاورد ديگري نداشته است.» مدير مسئول روزنامه كيهان به اينجا اكتفا نكرد و با متهم كردن دولت و دستگاه ديپلماسي كشور به مخفي كاري و كلي گويي اظهار داشت: «كاش دولت محترم به‌جاي كلي گويي‌هاي اغراق‌آميز، لااقل به يكي از دستاوردهاي برجام اشاره مي‌كرد و براي مردم توضيح مي‌داد كه در مقابل آن همه امتياز نقد و غير قابل جبران كه به حريف داده‌ايم، غير از چند وعده نسيه چه گرفته‌ايم؟» او در پايان اين گفت‌وگو با بيان اينكه آمريكا اين وعده‌هاي نسيه را هم يكي پس از ديگري انكار مي‌كند، اضافه كرد كه برجام تلخ‌ترين اتفاق سال ۹۴ بود.

حيرت از يك حرف مشترك

همنوايي آشكار شريعتمداري با ترامپ، تا آنجا مايه تعجب و حيرت شد كه حميد بعيدي نژاد، مديركل سياسي و امنيت بين‌الملل وزارت امور خارجه به اين اظهارات واكنش نشان داد. بعيدي نژاد كه از شبكه‌هاي اجتماعي براي رصد و تحليل رخدادهاي سياسي و بين‌المللي بهره مي‌برد، اين‌بار نيز دست به قلم برد تا تناقض گويي‌هاي حسين شريعتمداري را روشن سازد. او با بيان اينكه برنامه موشكي كشور هيچ ارتباطي با برجام ندارد، گفت: «در حالي كه مسئولان عالي كشور مرتب تاكيد كرده و مي‌كنند كه موضوع آزمايشات موشكي كشورمان كه براي تقويت بنيه دفاعي كشور صورت مي‌گيرد، هيچ ارتباطي با برجام ندارد، متاسفانه برخي افراد كماكان بر ارتباط مستقيم بحث موشكي با برجام اصرار دارند. در صورتي كه ديگر اين موضوع اظهر من الشمس است كه آمريكا وقتي موفق نشد در محكوميت فعاليت‌‌هاي مشروع كشورمان درباره آزمايشات موشكي تاييدي از شوراي امنيت بگيرد مجبور شد به‌طور يك جانبه به مسدود كردن حساب‌هاي چند شركت ايراني و خارجي، از جمله دو شركت انگليسي مبادرت نمايد. اين در شرايطي است كه خود آنها بهتر مي‌دانند كه اعلام اين نوع محدوديت‌ها اصولا كاري تبليغاتي است و هيچ اثري بر برنامه‌هاي موشكي ايران ندارد. » او در ادامه به موضع‌گيري رسمي مقامات كشور اشاره و افزود: «شركت‌هاي ايراني اصلا در آمريكا حسابي ندارند كه بخواهند مسدود شوند. در برابر، جمهوري اسلامي ايران نيز واكنش بسيار محكم و اصولي در سطح مقام معظم رهبري و رياست‌جمهوري از خود نشان داد و اعلام كرد كه برنامه‌هاي دفاعي موشكي كشورمان با قدرت‌تر از هميشه ادامه خواهد يافت. »

شگفتي مقام وزارت خارجه از مواضع شريعتمداري

مديركل سياسي و امنيت بين‌الملل وزارت خارجه با اشاره به اظهارات شريعتمداري از چنين صحبت‌هايي ابراز شگفتي كرده و اضافه مي‌كند: «اما در اين ميان، تعجب از اظهارات بسيار تندي است كه از طرف برخي كارشناسان در برنامه‌هاي تحليلي رسانه‌اي صورت مي‌گيرد كه با وجود مواضع اصولي كشورمان در تفكيك مباحث موشكي و برجام، كماكان بر وجود چنين ارتباطي اصرار مي‌‌ورزند و خيلي با شتاب برجام را فقط خسارت محض براي كشور مي‌خوانند و بعد با هيجان زائد الوصفي برجام را پايان يافته تلقي مي‌كنند.» بعيدي‌نژاد توهين به ديپلمات‌هاي كشور را هم از نظر دور نداشته و مي‌افزايد: «اين افراد سپس با توهيني آشكار به دستگاه ديپلماسي كشور، مقامات رسمي كشورمان را توجيه‌كننده سياست‌هاي آمريكا معرفي مي‌كنند و تعجب بيشتر از جناب حسين شريعتمداري است كه در بياناتي متناقض اظهارات به زعم ايشان آقاي ترامپ ديوانه را تاييد مي‌كنند كه برجام بايد پاره شود و به سطل زباله ريخته شود.

روزنامه ی آرمان – كوروش چهاردوري