دکتر یوسف زاده با بیان اینکه ۴۰ درصد از مجموع کسانی که مبتلا به فشارخون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند گفت:فشارخون زمینه ساز بیماری‌های قلب و عروق و عامل بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها در گیلان است.

به گزارش ندای گیلان،شاهرخ یوسف زاده چابک  ظهرامروز در جلسه ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون استان گیلان با اشاره به بیماری‌های غیر واگیر همانند فشارخون، دیابت، انواع سرطان‌ها و تصادفات، تصریح کرد: طول عمر آقایان ۷۵ و بانوان ۸۰ سال است و در سال ۹۶ از ۱۴ هزار مرگ، ۷۵۰۰ مورد آن ناشی از بیماری‌های قلب و عروق و مغزی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مهمترین عامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر رژیم غذایی نامناسب و کاهش فعالیت‌های فیزیکی است، افزود: برای محدود کردن فشارخون و دیابت نیازمند توجه خاص و تغییر رفتار در مصرف نمک و قند در انواع مواد غذایی هستیم.

یوسف زاده چابک با اشاره به اقدامات نامحسوس دانشگاه برای کنترل بیماری‌های دیابت و فشارخون، بیان کرد: همکاری و همگام سازی شرکت‌های کلوچه سازی، شیرینی، دوغ و نان و سایر واحدهای تولیدی برای کاهش مصرف قند و نمک در تولید مواد غذایی از جمله این اقدامات است.

وی با تاکید بر اینکه فشارخون ۵ بر روی ۹، سه برابر سبب ایجاد مرگ زود رس می‌شود، ادامه داد: ۴۰ درصد از مجموع کسانی که مبتلا به فشارخون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و از تعداد افراد مطلع ۵۰ درصد در فکر درمان نبوده و ۵۰ درصد باقی مانده درمان مناسبی انجام نمی‌دهند.

یوسف زاده چابک فشار خون را قاتل خاموش عنوان کرد و گفت: فشارخون زمینه ساز بیماری‌های قلب و عروق و عامل بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها در گیلان است.

مهر