رییس اداره محیط زیست املش : گفت پنج قطعه درنا برای تغذیه در مزارع اطراف املش فرود آمدند

به گزارش ندای  گیلان عباس ملکی رییس اداره محیط زیست املش با اعلام این خبر گفت: پنج قطعه درنا برای تغذیه در مزارع اطراف املش فرود آمدند و پس از ساعاتی و در حالی که مامورین یگان  ، فضایی امن برای آنها بوجود آورده بودند  این مزارع را به مقصد مناطق شرقی گیلان ترک کردند .

ملکی افزود حضور درناها در مناطق شرقی گیلان به ندرت اتفاق می افتد و این حضور میتواند نشانه ی خوبی از مساعد بودن و امنیت موجود در زیستگاه های این منطقه باشد در هفته های گذشته 75 قطعه درنا نیز در پارک ملی بوجاق کیاشهر ثبت شده که به گفته کارشناسان در نوع خود برای استان گیلان و پارک ملی رکورد محسوب می شود .


وی گفت:درنا پرنده ای است که زمستانها در بعضی مناطق ایران از جمله تالاب‌های امن فراوان است و ضمن مهاجرت بطور منظم در ناحیه دریای خزر و تالاب میقان دیده می شود .


دُرنا(درنای خاکستری) 112 سانتی‌متر است؛ شاهپرهای ثانوی سیاه بسیار دراز و آویخته و به شکل دم ، این پرنده را از لک‌لک‌ها و حواصیل‌ها مشخص می کند . بدن آن به طور کلی خاکستری سربی ست . یک نوار پهن سفید از پشت چشم شروع شده ، در طرفین سر و گردن ادامه پیدا می کند که در برابر گلو و صورت سیاه پرنده جلوه خاصی دارد . از نزدیک تارک قرمز آن قابل تشخیص است ،‌منقارش از منقار لک‌لک‌ها و حواصیل‌ها کوتاه‌تر می باشد .


در پرنده نابالغ سر و سطح شکمی ؛ قهوه ای رنگ است ، نوار سفید سر و گردن را ندارد .
آهسته و موزون راه می رود ، هنگام احساس خطر گردن خود را راست می کند و در پرواز ، گردن و پاهایش کشیده است و بالهای آن در انتها چهارگوش بنظر می رسد . گله های مهاجر این پرنده به شکل ” V ” یا در یک خط پرواز می کنند .