عضو‌ کمیسیون اقتصادی مجلس بانکداری فعلی کشورمان را مغایر با اصول اولیه و صحیح بانکداری اسلامی عنوان کرد .

به گزارش ندای گیلان،سیدکاظم دلخوش در گفت‌وگویی اظهار داشت: تشکیل شورای عالی نظارت بر عملکرد بانک‌ها که تا چند ماه آینده به مراحل نهایی خود می‌رسد اجرای فرآیند اعمال نظارت مجلس بر بانک مرکزی را دقیق‌تر و اصولی‌تر از گذشته مهیا می‌سازد.

عضو‌ کمیسیون اقتصادی مجلس عدم استقلال بانک مرکزی را از مشکلات اساسی کشور خواند و ابراز داشت:‌ مدت‌ها است که برای اصلاح روند نحوه عملکرد بر بانک مرکزی و افزایش قدرت نظارتی مجلس بر روی این دستگاه حساس جلسات تخصصی زیادی در کمیسیون‌های مختلف تشکیل می‌شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه ‌فرآیند کاری معیوب بانک مرکزی و دخالت دولت در سرمایه‌های مردم باید اصلاح شود افزود:‌ تشکیل شورای عالی نظارت که در آن نمایندگانی از سوی دولت و مجلس برگزیده می‌شوند می‌تواند به اصلاح ساختارهای موجود در کشور کمک کند.

دلخوش یکی از وظایف هیئت عالی نظارت را عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد و بیان داشت:‌ سه نفر از اعضای این هیئت از حوزه بخش خصوصی یعنی اصناف،‌ اتاق بازرگانی و اتاق تعاون توسط مجلس و با رأی نمایندگان انتخاب و سه نفر دیگر هم توسط دولت معرفی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه با تشکیل شورای عالی نظارت،‌ بانک مرکزی به مجلس پاسخگوتر خواهد بود خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم با اصلاحاتی که در آینده بسیار نزدیک نهایی می‌شود علاوه بر افزایش نظارت و تفکیک وظایف،‌ مجلس کنترل بیشتری بر روی سیاست‌های بانک مرکزی داشته باشد.

عضو‌ کمیسیون اقتصادی مجلس بانکداری فعلی کشورمان را مغایر با اصول اولیه و صحیح بانکداری اسلامی دانست و تصریح کرد:‌ نحوه پرداخت وام‌ها و تسهیلات،‌ نحوه محاسبه و اخذ نرخ‌های سود و امثال این‌ها از سوی سیستم بانکی کشور به هیچ عنوان مطابق با معیارهای اسلامی نیست.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با تأکید بر این مطلب که برای ایجاد هیئت عالی نظارت بر عملکرد بانک‌ها از نظر تمام کارشناسان و متخصصان استفاده می‌شود عنوان کرد:‌ متخصصان پولی،‌ مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ وزارتخانه‌ها و دولت در این طرح مشارکت دارند.

  • منبع خبر : تسنیم