دو مقام دولت آمریکا گفتند، چهارشنبه (امروز) جلسه ای برگزار می شود تا جزئیات توافق همکاری هسته ای با عربستان که به «توافق 123» موسوم است، مشخص شود.

به گزارش ندای گیلان،تارنمای بلومبرگ نوشت، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عربستان را تشویق کرده تا پیشنهاد شرکت های آمریکایی برای ساخت راکتورهای هسته ای در آن کشور را بررسی کند. در صورت عقد قرارداد سعودی ها با این شرکت ها، آمریکا شاید اجازه دهد که عربستان غنی سازی اورانیوم انجام دهد.

به گفته دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، در جریان سفر اخیر «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا به عربستان سعودی، در مورد پروژه های هسته ای صحبت شد.

توافقنامه های قبلی آمریکا، این کشور را از غنی سازی و فرآوری اورانیوم در عربستان منع کرده است و در دوره دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، مذاکرات در خصوص استفاده از فناوری آمریکا در پروژه های هسته ای سعودی را بی نتیجه کرده بود.

دولت ترامپ در حال تسهیل شرایط است تا به شرکت «وستینگهاوس» و سایر شرکت های آمریکایی کمک کند که برنده این قراردادها شوند.

دو مقام دولت آمریکا گفتند، چهارشنبه (امروز) جلسه ای برگزار می شود تا جزئیات توافق همکاری هسته ای با عربستان که به «توافق 123» موسوم است، مشخص شود.

اگر این توافق موفقیت آمیز باشد، به ترامپ کمک می کند تا وعده خود مبنی بر احیای صنعت هسته ای آمریکا را عملی کند و شرکت های این کشور از رقبای چینی و روسی پیشی بگیرند.

بنا بر اعلام «اتحادیه هسته ای جهانی»، عربستان سعودی در نظر دارد در بیست تا 25 سال آینده شانزده راکتور هسته ای به ارزش بیش از هشتاد میلیارد دلار بسازد.

شرکت وستینگهاوس پس از آنکه در ماه مارس ورشکسته شد، اعلام کرد به دنبال توسعه فعالیتش در خارج از آمریکا خواهد بود. فناوری این شرکت در بیش از نیمی از راکتورهای برق هسته ای در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

«سارا کاسلا»، سخنگوی این شرکت در ایمیلی گفت: وستینگهاوس خرسند است که عربستان تصمیم گرفته است انرژی هسته ای را دنبال کند. ما خوشحال خواهیم شد که نیروگاه AP1000 را که از پیشرفته ترین فناوری برخوردار است، در اختیار آنها قرار دهیم.

«داریل کیمبل»، مدیرعامل «اتحادیه کنترل تسلیحات» که در واشنگتن مستقر است، اظهار داشت که تضعیف ممنوعیت غنی سازی و فرآوری اورانیوم ـ که اغلب از آن به عنوان «استاندارد طلایی» نام برده می شود ـ نگران کننده است، زیرا عربستان «سابقه ضعیفی در منع اشاعه هسته ای» دارد.

وی در ایمیلی، این اقدام را «نگران کننده و غیرسازنده» خواند و افزود: ما نباید از تلاش های طولانی مدت خود برای متوقف کردن گسترش سلاح های هسته ای، به نفع برخی کشورها و شرکت های خاص کوتاه بیاییم.