ندای گیلان:وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد ممکن است ایران و گروه 1+5 به «چالش‌های مشترک» از جمله تهدید داعش در منطقه بپردازند.

به گزارش ندای گیلان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید پس از جمع‌بندی اخیر گفت‌وگوهای هسته‌ای، این امکان وجود دارد که ایران و گروه 1+5 به «چالش‌های مشترک» از جمله تهدید داعش در منطقه بپردازند.

ظریف در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت مبارزۀ مشترک با داعش می‌تواند بخشی از همکاری‌های احتمالی گسترده‌تر از جمله در حوزه‌های بازرگانی و مالی بین دو طرف باشد.
وزیر امور خارجه ایران گفت این توافق می‌تواند به همکاری دو طرف در «چالش‌های مشترک مانند افراط‌گرایی و داعش که منطقه ما و فراتر از آن را تهدید می‌کند» منجر شود.
وی با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای افزود: «غیرمنطقی» خواهد بود که غرب این «فرصت را برای آغاز نوع جدید و دیگری از تعهد» و همکاری از دست بدهد.
ظریف افزود: این جمع‌بندی «راهی به غیر از سیاست بسیار ناموفق فشار بر ایران ایجاد می‌کند.»
ایران و 1+5 پس از 18 روز مذاکرات سخت و فشرده در وین، پایتخت اتریش، سرانجام بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» به جمع‌بندی دست یافتند. بر این اساس، ایران در ازای رفع تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای خود اعمال می‌کند.
ظریف گفت متن برنامه جامع اقدام مشترک ضمیمه قطعنامه‌ای خواهد بود که شورای امنیت درباره جمع‌بندی گفت‌وگوهای تصویب می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران گفت: «آن‌ها دریافتند که 30 سال فشار بر ایران فایده‌ای نداشته و دقیقا نتیجه معکوس داده است در حالی که دو سال مذاکره با ایران دقیقا نتیجۀ عکس داشت و به یک توافق منجر شد.»