مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه بیشترین ضریب نفوذ تلفن همراه در استان مربوط به شهرستان رشت با ۲۴۰ درصد است، ادامه داد: این درحالی است که نُرم کشور ۱۰۰ درصد است.

به گزارش ندای گیلان،فرزاد توکلی در جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک و بررسی مشکلات حوزه فناوری اطلاعات که ظهر دوشنبه در سالن میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد، اظهار کرد: برای دانستن جایگاه شهرستان شفت در حوزه ارتباطی باید در ابتدا پارامترهای که در این حوزه وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شهرستان شفت براساس آخرین آمار دارای ۵۴ هزار نفر جمعیت با ۹۵ روستا است، افزود: ۹۱ روستا بالای ۲۰ خانوار در شهرستان وجود دارد که از این میان ۸۹ روستا دارای ارتباط یا حداقل ارتباط هستند.

ضریب نفوذ ۶۶ درصدی تلفن همراه در شفت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به ضریب نفوذ تلفن ثابت در سطح شهرستان شفت، گفت: ضریب نفوذ تلفن ثابت در مجموع شهری و روستایی در این شهرستان ۳۴.۴ درصد بوده که در حوزه شهری ۵۷ درصد و در حوزه روستایی ۲۸.۸ درصد است.

وی با اشاره به اجرای پروژه تلفن های بی سیم با نام  طرح WLL در سطح روستا که تنها قابلیت تبادل صدا داشته و نمی توان از آن برای انتقال دیتا استفاده شود، خاطرنشان کرد: این موضوع امروز به یکی از مطالبات ساکنان روستا برای استفاده از اینترنت پرسرعت تبدیل شده است.

توکلی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت ها در کوتاه ترین زمان کهنه و نیازمند به روز شدن است، تصریح کرد: تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در همین راستا متمرکز شده است.

به گفته این مسئول، شهرستان شفت در حوزه تلفن ثابت شهری براساس ضریب نفوذ در جایگاه چهارم استان و در حوزه روستایی در رتبه نهم قرار دارد.

وی کوهستانی بودن شهرستان و وجود درختان بسیار را یکی از موانع مهم برای نبود سیگنال در برخی مواقع و عدم آنتن دهی عنوان کرد و یادآورشد: ضریب نفوذ تلفن همراه در شهرستان شفت ۶۶ درصد است که در جایگاه ۱۳ استان گیلان قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همچنین با بیان اینکه بیشترین ضریب نفوذ تلفن همراه در استان مربوط به شهرستان رشت با ۲۴۰ درصد است، ادامه داد: این درحالی است که نُرم کشور ۱۰۰ درصد است.

 

توکلی با اشاره به اجرای طرحی جدید توسط وزراتخانه ارتباطات با نام «خدمات اجباری روستا» یا «UCO»، تصریح کرد: در حال حاضر برای اجرای فاز دوم طرح «های وب» نیز کارگروهی به نام «همت» متشکل از چند اپراتور تشکیل شده که باید روستاهایی که طرح «های وب» تحت پوشش قرار نمی دهد را تاپایان سال پوشش دهد.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در حال مکان یابی است، خاطرنشان کرد: طرح همت ۲۳ روستای بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت را تحت پوشش قرار می گیرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود برخی مشکلات در بخش های مختلف این حوزه اشاره کرد و افزود: شهروندان می توانند هرگونه مسائل، مشکلات، پیشنهاد و شکایات خود اعم از پست، اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه، فعالیت کانال های غیراخلاقی و غیرمجاز را از طریق سامانه و سایت ۱۹۵ به گوش مسئولان رسانده تا در کوتاه ترین زمان پیگیری شود.