مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اعتبار مورد نیاز برای حل مشکل عدم دسترسی ۱۲۰روستای گیلان به پوشش اینترنت را برای نصب هر دکل بالای یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:با این رقم اعتباری عملاً بعید است که بتوانیم تا پایان سال مشکل اینترنت تمام روستاهای استان گیلان را حل کنیم.

به گزارش ندای گیلان،فرزاد توکلی در جمع خبرنگاران هزینه لازم برای نصب هر دکل مخابراتی در استان گیلان را بالای یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مجموع ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای نصب دکل‌های مخابراتی در گیلان نیاز داریم که تأمین همه آن به شکل یکجا مقدور نیست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان نحوه دسترسی به اینترنت را متفاوت دانست و با بیان اینکه در بحث دسترسی باید به شبکه دسترسی خود استان توجه کنیم افزود: شبکه دسترسی در واقع شاهراه حیاتی دیتای استان گیلان محسوب می‌شود که دارای یک ظرفیت ورودی و یک ظرفیتی است که داخل استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توکلی ۸۵۵ گیگابیت در ثانیه را ظرفیت شبکه زیرساخت استان گیلان اعلام کرد و با تأکید بر اینکه در شرایط کرونایی فعلی حدوداً ۳۵تا ۴۰ درصد از این ظرفیت خالی است عنوان کرد: با این توصیفات در تأمین پهنای باند برای دسترسی مردم در استان گیلان مشکلی نداریم بنابراین مشکلات ما در بحث اینترنت از جاهای دیگر ناشی می‌شود.

وی شبکه دسترسی را موضوعی که به علت آن برخی کاربران از اینترنت نارضایتی دارند دانست و با اشاره به اینکه شبکه دسترسی همان انواع ارتباطاتی است که به وسیله آن مردم به فضای مجازی دسترسی پیدا می‌کنند گفت: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان گیلان در حال حاضر طبق جمعیت خانواری استان حدود۴۰.۶۳  درصد است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان ابراز داشت: ضریب نفوذ تلفن همراه استان گیلان هم‌اینک چیزی حدود ۱۶۵ درصد است که این عدد بالای ۱۰۰ نشان‌دهنده این است که هر فردی بیش از یک سیم‌کارت در اختیار دارد.

توکلی با تأکید بر اینکه حدود ۹۰ درصد مردم استان گیلان به شبکه ویس جهت برقراری تلفن تماس دسترسی دارند یادآور شد: در بحث دسترسی مردم به شبکه ADSL هم اینک حدود ۱۲ درصد از جمعیتی که در استان گیلان دارای تلفن ثابت هستند به این شاخص متصل هستند و از اینترنت سیمی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه از جمعیت ۱۶۵ درصدی که موبایل دارند ۹۰ درصد آنان دیتای روی موبایل داشته و به شبکه‌های نسل سوم و چهارم اینترنت دسترسی دارند عنوان کرد: بعد از اقداماتی که اخیراً در بحث هوشمند‌سازی مدارس گیلان انجام شد حدوداً ۱۲۰ روستا در استان هیچ پوشش اینترنتی اعم از ADSL، نسل سوم و نسل چهارم ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به اینکه عدم پوشش اینترنت در مناطق کوهستانی، صعب‌العبور و کوهپایه‌ای استان بیشتر دیده می‌شود و در مناطق جلگه‌ای ضریب نفوذ آن بسیار بالا است افزود: در سال‌های اخیر بیشتر طرح‌ها و پروژه‌های توسعه ارتباطات ما در استان گیلان در همین مناطق بوده و عملیاتی شده است.

توکلی اعتبار مورد نیاز برای حل مشکل عدم دسترسی ۱۲۰روستای گیلان به پوشش اینترنت را برای نصب هر دکل بالای یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برخلاف توسعه تلفن ثابت که در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم تجهیزات ما در حوزه ارتباطات سیار عمدتاً وارداتی است و برای همین بودجه قابل ملاحظه‌ای برای تأمین آن نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه با این رقم اعتباری عملاً بعید است که بتوانیم تا پایان سال مشکل اینترنت تمام روستاهای استان گیلان را حل کنیم خاطرنشان کرد: گیلان بالای ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان جهت رفع مشکلات زیرساختی خود در بحث پوشش اینترنت نیاز دارد از طرفی توسط اپراتور روستایی ۵۴ سایت هم در دست اقدام است.