تیزهوش تابان گفت:برداشت زودهنگام کیوی به دلیل غیراستاندارد بودن میزان قند درون این محصول موجب کیفیت پایین طعم و مزه کیوی می‌شود.

هادی تیزهوش‌تابان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با انتقاد از صادرات زودهنگام محصول کیوی اظهار کرد: کیوی یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی و ارزشمند صادراتی گیلان است.

وی افزود: طبق آمارهای منتشره از سازمان‌ جهاد کشاورزی سالانه حدود 70 تا 80 هزار تن کیوی به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه پدیده صادرات زودهنگام کیوی موضوع ناخوشایندی است، افزود: با وجود تلاش دستگاه‌های متولی برای ممانعت از صادرات زودهنگام کیوی، اما در چند سال اخیر این رویه همچنان انجام می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه صادرات زودهنگام کیوی لطمات جبران ناپذیری به برند کیوی ایرانی در بازارهای جهانی وارد می‌کند، ادامه داد: برداشت زودهنگام کیوی به دلیل غیراستاندارد بودن میزان قند درون این محصول موجب کیفیت پایین طعم و مزه کیوی می‌شود.

تیزهوش‌تابان گفت: برداشت زودهنگام کیوی در کوتاه مدت موجب افت قیمت کیوی ایران در بازارهای جهانی و در دراز مدت سبب از دست دادن بازارهای مذکور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شایسته است یک بار برای همیشه تصمیم درستی برای موضوع صادرات زودهنگام کیوی گرفته شود، یادآور شد: این تصمیم باید به نحوی باشد که در سال‌های آینده شاهد صادرات زودهنگام دوباره کیوی نباشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان اضافه کرد: قرار نیست برای موضوع ساده مذکور هر ساله انرژی، زمان و هزینه صرف شود.

وی متذکر شد: امسال سه سال است که اتاق بازرگانی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و مشاوران خبره خود در زمینه کشاورزی نسبت به موضوع مذکور واکنش نشان می‌دهد.

تیزهوش‌تابان خواستار صدور مجوز برای صادرات کیوی در زمان خود یعنی 15 آبان ماه شد و خاطرنشان کرد: 15 آبان زمانی است که قند کیوی به 6.2 پریکس می‌رسد و مناسب برای صادرات می‌شود.

وی با تأکید بر جلوگیری از صادرات زودهنگام کیوی، خاطرنشان کرد: این موضوع سال گذشته در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی گیلان مطرح و تصمیم مناسب در این زمینه اخذ شد اما مشخص نیست چرا این پرونده هر ساله باز می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: ممکن است افرادی عنوان کنند که کیوی مذکور سردخانه‌ای و تولید سال گذشته بوده که در این صورت بلامانع است اما باید مکانیزم مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع مذکور راه گریزی برای برخی افراد سودجو نیست، تصریح کرد: ممنوعیت صادرات زودهنگام کیوی نباید منحصر به گمرکات استان شود بلکه باید کشوری باشد.

تیزهوش‌تابان با بیان اینکه صادرات از گمرکات گیلان باید به گمرکات مجاور منتقل شود، متذکر شد: با توجه به اهمیت راهبردی محصول کیوی، امیدواریم صادرات آن با اتخاذ تصمیم با سرعت و جدیت هر چه تمام‌تر در زمان مناسب انجام شود.