شهر ماکلوان که سه سال از تاسیس آن می‌گذرد ، هنوز از داشتن یک شعبه بانکی قابل استفاده برای مردم بی‌بهره است.

به گزارش ندای گیلان: اقتصاد عنصری جدایی‌ناپذیر از زندگی بشری و شهری است و بانک‌ها به عنوان نقش‌آفرینان حوزه پول و اقتصاد تاثیر مهمی در ایجاد یا کاهش تورم و رکود یا صعود اقتصادی و تسهیل در امورات اقتصادی مردم دارند.
بانک‌ها با جمع‌آوری منابع مالی مازاد بر مصرف شهروندان، آن را به منابع سودآور مبدل می‌کنند تا زمینه ایجاد اشتغال و بالندگی اقتصادی در جامعه فراهم شود و با نگه‌داری پول‌های شهروندان، امنیت و امکان قرض‌الحسنه را نیز برای آنها مهیا می‌کند.
به همین منظور بانک‌های خصوصی و دولتی زیادی وجود دارند که با ایجاد رقابت با یکدیگر در حال خدمات‌رسانی به مردم و شهروندان هستند و این خدمات‌رسانی از طریق شعبه‌های مختلفی که در شهرها و بخش‌های کشور ایجاد شده‌اند انجام می‌شود.
بانک نیاز مهم و ضروری برای مردم یک شهر است اما شهر ماکلوان که سه سال از تاسیس آن می‌گذرد و گذرگاه و محل اسکان سیل عظیم گردشگران و محل سکونت بیش از 3 هزار جمعیت شهری بوده و در مرکز بخش 15 هزار نفری سردارجنگل فومن قرار دارد، هنوز از داشتن یک شعبه بانکی قابل استفاده برای مردم بی‌بهره است.
مردم ماکلوان مجبور هستند برای انجام امورات مالی و بانکی خود در طول سال و انواع وضعیت آب و هوایی مسیر 35 کیلومتری را تردد کنند تا بتوانند به زندگی اقتصادی خود رسیدگی کنند.
ایجاد شعبه جدید بانکی علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند سرمایه مردم ماکلوان و بخش سردارجنگل را حفظ کند تا مردم شهر ماکلوان مجبور به طی مسافت طولانی نشوند و پول خود را در شهر خود پس‌انداز کنند.
شهر ماکلوان با حضور جمعیت چندین هزار نفری که مشاغل سودآور و مهمی از جمله کشاورزی، دامداری و دامپروری، باغداری و گردشگری دارند یقیناً شرایط ایجاد شعبه بانکی را دارند تا بتوانند به سهولت کارهای بانکی خود را برطرف و رسیدگی کنند.
شغل بیشتر مردم ماکلوان کشاورزی و دامپروری است و بانک کشاورزی می‌تواند با ایجاد شعبه خود در این شهر سهم مهمی در خدمات‌رسانی بانکی به 17 هزار جمعیت ساکن و بیش از یک میلیون جمعیت متغیر و سالانه آن ایفا کند.
ایجاد شعبه بانکی؛ ضرورت مردم ماکلوان
یکی از شهروندان ماکلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماکلوان با اشاره به نبود شعبه بانکی در این شهر اظهار کرد: شهروندان و مردم روستاهای بخش سردارجنگل برای انجام امورات بانکی خود مجبور هستند به شهر فومن سفر کنند.
وی با بیان اینکه حق قانونی شهروندان ماکلوانی داشتن بانک اختصاصی در این شهر است، افزود: میلیاردها تومان از سرمایه مردم ماکلوان و بخش سردارجنگل در بانک‌های شهرهای اطراف قرار دارد.
یکی دیگر از شهروندان ماکلوانی با تاکید بر اینکه شغل بیشتر مردم ماکلوان کشاورزی است خاطرنشان کرد: مردم ماکلوان بیشتر از هر چیزی نیازمند حمایت‌های بانک در بخش کشاورزی و دامپروری هستند.
این شهروند ماکلوانی با تصریح بر اینکه ایجاد شعبه بانک کشاورزی بیشترین بازدهی را در این شهر خواهد داشت، گفت: خواستار حمایت نماینده مردم و فرماندار شهرستان برای ایجاد شعبه بانکی در این شهر تازه تاسیس هستیم.
وی خواستار ایجاد امکانات بیشتر شهری در ماکلوان شد و گفت: مسئولان گاز استان و شهرستان، مردم ماکلوان را در انتظار اخذ کنتور گاز نگذارند.
مغازه‌دار ماکلوانی نیز با بیان اینکه وجود بانک در شهر ماکلوان از نیازهای اساسی مردم و گردشگران میلیونی است، افزود: در شش ماه نخست امسال و تعطیلات کسبه‌های بازار ماکلوان مجبور هستند توسط دستگاه‌های کارت خوان خود مشکلات پولی مردم و گردشگران را برطرف کنند.
محمدرضا شاکری، اقتصاد شهری ماکلوان و بخش بزرگ سردارجنگل را نیازمند وجود بانک در این شهر دانست و اظهار کرد: مردم ماکلوان درباره حساب‌های جاری و سیستم اوراق بهادار بانکی با مشکل مواجه هستند.
داشتن بانک جزو حقوق اساسی مردم شهر ماکلوان است
فرماندار فومن در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان با تایید نیاز وجود بانک در شهر ماکلوان، اظهار کرد: یادآوری این کمبود مهم از جانب خبرنگار فارس فومن قابل تقدیر است.
میرشمس مومنی‌زاده با تصریح بر اینکه برای تاسیس یکی از شعبه‌های بانک‌ها در شهر ماکلوان با بانک‌های استان مذاکره می‌کنم، افزود: داشتن بانک یکی از حقوق‌های شهروندی مردم ماکلوان است.
وی درباره قطعی مکرر برق در منطقه ماکلوان، خاطرنشان کرد: شبکه برق منطقه برای ظرفیت جمعیتی سی سال پیش بوده و اکنون فرسوده است.
فرماندار فومن با اشاره به اینکه شبکه ولتاژ فعلی برق منطقه در ساعات اوج مصرف جوابگوی نیاز مردم نیست، یادآور شد: با همکاری نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی یک میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه برق و نصب ترانس جذب شده است.
وی از برطرف شدن مشکل کمبود ولتاژ برق تا سال آینده خبر داد و گفت: توان‌افزایی برق منطقه ماکلوان از اولویت کاری فرماندار و اداره برق شهرستان است.
مومنی‌زاده خواستار تسریع در اختصاص کنتور و انشعابات گاز از سوی پیمانکار و اداره گاز به مردم ماکلوان شد و خاطرنشان کرد: هتل آرام این شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار شد و دیگر شهروندان نیز به‌زودی از این نعمت برخوردار می‌شوند./فارس