مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از افتتاح سد دیورش در سال 95 خبر داد و گفت: این سد آب شرب 95 درصد از جمعیت رودبار را تامین می‌کند

ندای گیلان: سیف الله آقا بیگی امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: تجلیل از خبرنگاران متعلق به یک روز نیست و در طول سال باید ارتباطات دوسویه با فعالان رسانه‌ای حفظ شود.
وی با بیان اینکه اگر خبر رسانی وجود نداشته باشد جامعه شاداب نیست، افزود: با تلاش خبرنگاران، افراد در دور‌ترین نقاط کشور در جریان مسائل روز قرار می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبرنگاران را رگهای امید بخش جامعه خواند و عنوان کرد: اطلاع رسانی درست، جامعه را به سمت سعادت و پیشرفت سوق می‌دهد.
وی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد شرکت آب منطقه‌ای گیلان پرداخت و گفت: در فصل زراعی امسال حدود یک میلیارد و چهارصد و هفتاد میلیون متر مکعب آب برای ۱۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تامین شد.
آقابیگی کاهش بارندگی و روان آب‌ها را موجب کم آبی سفید رود دانست و افزود: ۱میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب وروی آب داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه صد میلیون متر مکعب از آب بارندگی برای کشاورزی استفاده شد، خاطرنشان کرد: باوجود اینکه امسال در گیلان افزایش دما و کمبود آب را شاهد بودیم اما با اطلاع رسانی درست رسانه‌ها مشکلی به وجود نیامد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان یادآور شد: مشارکت مردم نقش بسیار مهمی در اجرای اهداف آب منطقه‌ای دارد و رسانه‌ها نقششان در این حوزه بی‌بدیل است‌.
وی گفت: در دوره کشت برنج باید ۲۲۰ میلیم‌تر بارندگی می‌داشتیم که امسال۱۲۰ میلیم‌تر اتفاق افتاد و این نشان از کاهش بسیار زیادی است.
آقا بیگی با اشاره به اینکه استان گیلان۳۰ درصد برنج کشور را تولید می‌کند، افزود: این استان می‌تواند قوت ۲۵ میلیون ایرانی را تامین نماید.
وی از انجام قرارداد بدنه سد دیورش رودبار و در دست اجرا قرار گرفتن این پروژه خبر داد و گفت: این سد که نیاز بیش از ۹۵ درصد جمعیت شهری رودبار را تامین خواهد کرد، سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان همچنین بیان داشت: بخش آبزی پروری یکی از مزیتهای گیلان است که در حال انجام است.
وی سد آیت الله بهجت را یک فرصت مناسب برای گیلان دانست که از روز افتتاح تا کنون بیش از ۳۸ میلیون متر مکعب آب شرب شهر‌ها و روستاهای استان را تامین کرده و تا ۶۰ سال قابل بهره برداری است.
آقابیگی با بیان اینکه گیلان در کشور ظرفیت بالقوه‌ای برای تامین آب دارد، افزود: بیش از ۷، ۶ درصد آب تجزیه پذیر کشور در گیلان قرار دارد که همه آن بالفعل نیست و باید در این حوزه مدیریت صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه ایران کشور خشکی است، تاکید کرد: ما باید آب را با راندمان پایین استفاده کنیم./ایلنا