در آستانه خيزش دگربار شور اربعين حسيني و در سال توليد، اشتغال و اقتصاد مقاومتي به همت متخصصان دفاعي كشورمان، با حضور وزير دفاع از سامانه پيشرفته راداري “آفاق” رونمايي شد.

به گزارش ندای گیلان،امير سرتيپ امير حاتمي وزير دفاع ‌و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم رونمايي از اين رادار در تشريح اين دستاورد مهم‌دفاعي اظهار داشت: ‌ با تلاش و مجاهدت متخصصان افتخارآفرين صاشيراز وابسته به شركت صنايع الكترونيك وزارت دفاع امروز شاهد رونمايي از سامانه ‌پيشرفته راداري “آفاق” هستيم.
وي با بيان اينكه رادار مراقبت ساحلي، قابليت رصد شناورها تا برد ۲۰۰ كيلومتر را دارد، افزود: سامانه ‌پيشرفته راداري آفاق مي‌تواند اهداف هو‌ايي را نيز شكار كند.
وزير دفاع قابليت تحرك‌پذيري مناسب و برخورداري از توانمندي‌‌هاي ضدجنگ الكترونيك را از ديگر ويژگي‌هاي اين سامانه راداري پيشرفته بر شمرد و اظهار داشت:رادار آفاق مي‌تواند همزمان ۱۰۰ هدف شناوري ر‌ا مورد پايش و ردگيري قرار دهد.
امير حاتمي با اشاره به اينكه اين رادار مي‌تواند در مراقبت و گشت ساحلي نيروي انتظامي كاربرد و نقش برجسته‌اي داشته باشد، تصريح كرد: مجموعه صنایع الکترونیک ایران و همچنین صنایع الکترونیک شیراز به عنوان بخشی از صنایع مهم دفاعی کشور در سه دهه اخیر در زمینه تحقیقات و تولید محصولات و سامانه‌های دفاعی کشور درخشش خوبی داشته است.
وي تکیه بر الطاف خداوندی، توجهات حضرت ولی عصر (عج) و هدایت‌های حکیمانه و راهبردی فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) را رمز موفقت متخصصان صنعت دفاعي دانست و اظهار داشت: ايثار و مقاومت، پويايي، پايداري، ابتكار و خلاقيت و تلاش و مجاهدت مردم و نيروهاي مسلح در دوران دفاع مقدس گنجينه ‌پايان‌ناپذيري است كه مي‌توان با پشتوانه آن كشور را در حوزه‌هاي مختلف و متنوع به سمت خود اتكايي و پيشرفت و تعالي سوق داد.‌
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: این دستاوردها که از سطح بالای فناوری روز جهان برخوردار‌ند، در شرایط تحریم‌های سخت دشمنان ملت ایران و با بهره‌گیری از توان تخصصی صنایع دفاعی كشور و دانشگاه‌ها و شركت‌هاي فناوري داخلي (شبكه همكاران )به دست آمده كه بيانگر اين است كه هيچ سدي جلودار عزم و اراده ملت در حوزه دفاعي نخواهد بود.
امير حاتمي در پایان به ثمر نشستن این دستاوردهای ارزشمند را به محضر فرماندهی معظم کل قوا و ملت شریف ایران تبریک گفت و از همه متخصصان و مدیران سختکوشی که در تحقق آنها ایفای نقش کردند تشکر و قدردانی کرد.
وزير دفاع همچنين از پروژه‌ها و سامانه‌هاي تحقيقاتي شامل سامانه‌هاي مختلف راداري در زمينه هدايت و كنترل آتش و تصويربرداري راداري، سامانه‌هاي هدايت و ناوبري شناوري وايستگاهي فرودگاهي، سامانه‌هاي سوناري كشف و شناسايي مين‌هاي دريايي و ارتباط سطحي و زيرسطحي و سامانه‌ها‌ي مختلف جنگالي در حوزه جمع‌آوري و تحليل اطلاعات و‌ اخلالگرهاي راداري بازديد كرد.