مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ساخت شناورهای جدید ناجی، هاورکرافت و یک فروند شناور مادر برای افزایش تجهیزات جستجو و نجات دریایی در دستور کار است.

ندای گیلان:مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ساخت شناورهای جدید ناجی، هاورکرافت و یک فروند شناور مادر برای افزایش تجهیزات جستجو و نجات دریایی در دستور کار است.

سید علی نعیمی در حاشیه آغاز مانور ملی‌ ـ‌ منطقه‌ای مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر و جستجو و نجات دریایی  در انزلی اظهار کرد: داشتن دریایی پاک و ایمن مستلزم توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی دریای خزر را بزرگ‌ترین دریاچه زمین دانست و تصریح کرد: دریاچه خزر نیازمند همکاری‌های داخلی و بین‌المللی برای انجام اقدام‌های پیشگیرانه در زمینه حفظ زیست‌محیطی و جستجو و نجات است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان برگزاری مانور مذکور را با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه خزر عنوان کرد و گفت: این مانور تنها بخشی از توانمندی‌های ملی ایران اسلامی برای مقابله با حوادث دریایی است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال 73 به کنوانسیون بین‌المللی جستجو و نجات دریای ملحق شد و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اجرای مفاد این کنوانسیون در سال 75 در راستای طرح ملی جستجو و نجات دریایی دولت از تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه کشور خواست تا همکاری لازم را داشته باشد.

نعیمی با بیان اینکه پس از ابلاغ مفاد کنوانسیون در هفت استان ساحلی کشور هماهنگی صورت گرفت، افزود: 14 مرکز فرعی در دیگر بنادر و جزایر با تعیین محدوده‌ها ایجاد و به سیستم‌های مخابراتی پیشرفته و خرید 17 فروند شناور ویژه جستجو و نجات به نام «ناجی» مجهز شد.

وی درباره اجرای مانور تصریح کرد: حدود 12 مانور جستجو و نجات برای ارتقای توانمندی و آمادگی پرسنل دست‌اندرکاران جستجو و نجات دریایی با کیفیت عملیاتی بالا برگزار می‌شود.

این مسئول اجرای برنامه آموزشی مختلف برای ناخداها و ملوان‌ها و انجام کنترل و بازرسی از شناورهای سنتی و الزام آنها به حفظ و برقراری ارتباطات رادیویی و ناوبری و رعایت اصول ایمنی دریانوردی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با وجود افزایش تردد دریایی در سال‌های اخیر، آمار سوانح و تلفات انسانی در دریا نیز به صورت ملموس کاهش یافته و در پنج سال گذشته با مشارکت ارگان‌های مربوطه در طرح‌های جستجو و نجات تعداد 5 هزار و 313 دریانورد نجات یافتند.

نعیمی درباره عملکرد شش فروند بالگرد ویژه دریایی برای پشتیبانی و سرعت عمل در امر جستجو و نجات در بندر عباس، بوشهر، انزلی و چابهار به خدمت گرفته شده اشاره کرد و یادآور شد: این بالگردها توانسته‌اند عملیات دریایی را با کیفیت مطلوب انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش تجهیزات جستجو و نجات دریایی اقدام‌های لازم ساخت شناورهای جدید ناجی، هاورکرافت و یک فروند شناور مادر SAR در دستور کار است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان داشتن دریایی پاک و ایمن را مستلزم توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و متذکر شد: اجرای الزامات جستجو و نجات و حفظ محیط زیست دریایی از اهداف و برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی است.

مانور ملی و منطقه‌ای جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریا با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های دریایی و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر مانند روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان آغاز شده است.