نقی هدایتی معتقد است وجود مراکز تصمیم‌گیری متعدد و تداخل وظایف برخی نهادها و مراکز اجرائی از معضلات تشکیلات شوراهای شهر ها در ایران است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،نقی هدایتی،رییس هیئت کشتی استان گیلان یکی از چهره های سرشناس است که برای شرکت در رقابت انتخاباتی شورا شهر رشت نام نویسی کرده است.

خبرنگار ندای گیلان گفتگویی را با وی ترتیب داده است تا از انگیزه ها و اهداف وی برای حضور در انتخابات شورای شهر رشت مطلع شود.

مشروح این گفتگو را در ادمه میخوانید:

زیرساخت های شهر رشت ضعیف است/ در انتخابات شوراها عوامل قومی و خرده فرهنگ ها تاثیر گذارند/شورای شهر باید مدیریت واحد شهر را عهده دار باشد/کارآیی و راهبری شورای برآمده از لیست بیشتر خواهد بود

ندای گیلان: آقای هدایتی هدف شما برای شرکت در انتخابات شورای شهر رشت چیست؟

هدایتی:اینجانب پس از 30 سال خدمت و بهره گیری از تجارب مختلف و سطح روابط و سرمایه اجتماعی مناسب و آشنایی با مشکلات شهر و قابلیت های مدیریتی که از آن برخوردارم و پس از مطالعه فراوان و مشورت با تعدادی از دوستان مورد وثوق تصمیم گرفتم خودم را در معرض انتخاب مردم قرار دهم و هدفم هم کمک به توسعه شهر رشت و خدمت به شهروندان گرامی است .

ندای گیلان:معضلات امروز شهر رشت از دیدگاه شما چیست و چه برنامه ای برای رفع این معضل ها دارید؟

هدایتی:شهر رشت مشکلات انباشته فراوانی دارد و برای این که شهر را برای سکونت شهروندان به سطح مناسبی برسانیم باید چند هزار میلیارد تومان در شهر سرمایه گذاری بشود . زیرساخت های شهر رشت ضعیف است . خیابان های شهر رشت کشش این همه خودرو را ندارد و باید در حوزه حمل و نقل و ترافیک تصمیمات اساسی گرفته شود .  در حوزه مدیریت پسماند مشکلات جدی داریم و سراوان و گوهرود و زرجوب امروز تبدیل به یک معضل خطرناکی شده و سلامت مردم را به خطر انداخته است . در حوزه بازآفرینی به ویژه بافت فرسوده رشت باید اقدامات اساسی صورت بپذیرد . آسفالت خیابان ها و اصلاح شبکه معابر شهر رشت باید مورد توجه جدی قرار بگیرند . سیسم اداری و انسانی شهرداری رشت نیازمند اصلاح و چابک سازی است . منابع درآمدی شهرداری بسیار ناپایدار است و باید برای آن تدبیر شود .

ندای گیلان: به نظر شما ارائه لیست از سوی یک جریان برای حضور در انتخابات می تواند به شهر رشت کمک کند؟

هدایتی:اگر در کشورمان ما با یک سیستم حزبی شناخته شده و معتبر و سازنده مواجه بودیم ارایه لیست از سوی احزاب هم کار پسندیده ای است ؛ زیرا هم هزینه های اجتماعی و مدیریتی کشور کاهش می یابد و هم این که مردم می توانند با اعتماد بیشتری نامزدها را انتخاب کنند اما به علت ضعف سیستم حزبی در کشور،  ما با جناح ها و یا گروه هایی یا حتی افرادی مواجه ایم که سطح تاثیرگذاری آن پایین است و یا خیلی جامعه آنها را نمی شناسد و نمی تواند به این لیست ها اعتماد کنند  و این ها تلاش  می کنند با ارایه لیست خود به مردم به نوعی در انتخاب آنان تاثیر گذاری نمایند. شاید تحت تاثیر تبلیغات و فضای رسانه ای موجود و یا سطح سازماندهی این گروه ها در پاره ای از دوره ها توفیقی بدست آورده باشند اما الگوی ارایه لیست در شوراهای شهری به جز در چند کلانشهر تجربه موفقی نبوده است . چون در انتخابات شوراها عوامل مختلف قومی ، جغرافیایی ، سیاسی و خرده فرهنگ ها بشدت تاثیر گذارند و کمتر می شود برای این لیست ها ، موفقیتی در نظر گرفت . اما اگر یک گروهی با آرمان ، اهداف و برنامه های مشترک در شورا حضور یابند طبیعی است که کارآیی و راهبری چنین شورایی بیشتر خواهد بود و اختلافات و تنش ها کاهش می باید و منافع مردم حفظ می شود .

ندای گیلان: عملکرد شورای شهر رشت در این دوره چگونه بوده است؟

هدایتی:من قبلا گفته ام به رغم احترامی که برای اعضای شورای چهارم رشت قایلم اما کلیت عملکرد شورا را ضعیف می دانم . شهرداری رشت یکسری فعالیت هایی را آغاز کرد که ممکن است از نظر عده ای مناسب باشد اما از نظر من این فعالیت ها زیربنایی نیست . هنوز منابع درآمدی شهرداری بر پایه ارزش افزوده و عوارض است . طرح ممیزی املاک را نمی دانم چه سرانجامی دارد . سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر اصولا دیده نمی شود . پروژه های عمرانی بدون اولویت کلنگ می خورند و تنش هایی که در مدیریت شهر دیده می شود . برای شهری که بیش از 900 هکتار بافت فرسوده دارد و شبکه معابرش در هم تنیده است و شهر قفل شده است و ترافیکش لاینحل مانده است ساخت پیاده راه فرهنگی و یا بی آرتی خیلی حلال مشکلات نیست. این پروژه ها در زمان خودش حتما لازم است اما در این شرایط که با شما صحبت می کنم و حتی اگر این پروژه ها نیاز ضروری شهر بودند باید با رعایت یکسری پیش زمینه ها اجرا می شد تا بازار آسیب نبیند و بازاریان با مشکل مواجه نشوند . و برای شهری که از نظر زیرساختی فقیر است و هنوز قدرت آسفالت کامل شهر وجود ندارد و سراوان هم چنان آلودگی تولید می کند و زرجوب و گوهر رود بلاتکلیف اند و باید حریم رودخانه ها با کمک دولت و نمایندگان و شهروندان آزاد شوند اجرای چنین پروژه هایی فقط می تواند نماد عملکرد شورا و شهرداری باشد و گفته شود این پروژه ها در این دوره کار شده است .

ندای گیلان:آیا قانون های حال حاضر ایران برای شورهای شهر مکفی و کامل است؟اگر پاسخ شما منفی است نقاط ضعف این قانون چیست؟

هدایتی:یکی از آسیب‌های مؤثر شوراهای محلی در سطح شهرها و روستاها را می توان وجود مراکز تصمیم‌گیری متعدد و تداخل وظایف برخی نهادها و مراکز اجرائی دانست. این مشکل عمدتاً از آنجا ناشی می‌شود که دولت وظایف تعیین شده و قانونی شوراها را در غیاب آنها خود بر عهده داشته است و تشکیلات خاصی را در این خصوص ایجاد نموده است که با تفکیک فعالیت های محلی از مجموعه برنامه‌های دولت و تفویض آن بر عهده شوراهای محلی زمینه را برای امکان تداخل وظایف بین دستگاهای اجرائی و شوراهای محلی را آماده می‌سازد. این مسأله می‌تواند منجر به برگشت سیاست توسعه شوراهای محلی و عدم تمرکز دولت شود.
یک اصل مهم درسازوکار عملکردی شوراها باید مورد توجه قرارگیرد و آن این است که شورای شهر باید « مدیریت واحد» شهر را عهده دار باشد ، نه مدیریت یک مجموعه به نام شهرداری . به عبارتی یکی از انتظارات شوراهای شهر این است که به مثابه یک مدیر واحدشهر وظیفه سیاست گذاری و نظارت را انجام دهد .متأسفانه درعمل شاهدیم که این اصل گویا به این زودی ها مجال تحقق ندارد . در هرشهری به وضوح شاهدیم ازاداره آب و برق و گاز گرفته تا مخابرات گرچه جزو دستگاه های مهم شهر هستند ،امانه خود را ملزم به پاسخ گویی به شورای شهر می دانند و نه حاضرند مصوبات شوراها را در صورت عدم تعامل اجرا کنند. به نظرم یکی از مهم ترین اقدامات شورای عالی استان ها این است که در دوره آتی به این موضوع توجه جدی نشان ده و از طریق مجلس شورای اسلامی به اصلاح قانون شوراها بپردازد.