به عنوان نمونه كافي است كمي به زباله‌اي كه در طول روز توليد و سربار محيط زيست مي‌كنيم، فكر كنيم، تا از اهالي اين رويكرد و موجي تازه براي ساختن سرزميني پاك و بهتر باشيم

معصومه ابتكار

سازمان محيط زيست، تنها متولي حمايت از محيط زيست ايران نيست؛ نمي‌تواند هم باشد. اصل ٥٠ قانون اساسي نيز بر اين امر تصريح دارد. تدابير، برنامه‌ريزي‌ها و مديريت‌هاي اجرايي، در نهايت نمي‌تواند تنها متولي نگهداري از سرزميني باشد كه تك‌تك آدم‌هاي آن با رفتارها و الگوهاي زندگي سالم و مراقبت از محيط پيرامون، آشنا نيستند. در بحث كلي، سازمان محيط‌زيست فقط نهادي قدرتمند است كه مي‌تواند براي حفاظت از منابع طبيعي و ثروت خدادادي و زندگي سالم مردمان سرزمين، سياستگذاري كند و برنامه‌ داشته باشد. اما تا زماني كه اهميت محيط‌زيست براي تك تك ايراني‌ها مشخص نشده، همه اين برنامه‌ها و سياست‌ها نيز نمي‌توانند براي رسيدن به سرزميني پاك كافي باشند. همه ما، فارغ از هرنوع مسووليت و جايگاهي، موظف به حفظ محيط‌زيست هستيم. همه ما، فارغ از آن نقشي كه در جامعه داريم و قبل از هر تعريف اجتماعي، انسان‌هايي هستيم مسوول به سرزمين خود. چالش‌هاي اجتماعي و شرايط زندگي، چه خوب و چه بد، نمي‌تواند ما را از نقش بزرگ خود در حفظ آنچه ثروت خداداداي و مايه آرامش و امنيت است، دور كند. امروزِ ما و آينده فرزندان‌مان، در گرو اين مسووليت‌پذيري بزرگ است. حفظ زمين و پاك نگه‌داشتن محيط‌زيست، نه قانوني است كه با آمدن مديري تغيير كند و نه وظيفه‌اي است كه با رفتن مديري از ياد برود. آنچه مسلم است، سلامت و پاكي است و نگراني و دلسوزي براي زندگي نسل‌هاي آينده كه بايد به اندازه ما، از جنگل، دريا، كوه و… استفاده كنند و هوايي پاك و سالم داشته باشند. براي همين است كه فرهنگ‌سازي درباره حفظ محيط‌زيست و جلب مشاركت مردم پيش از هر برنامه‌اي مد نظر سازمان قرار گرفته است؛ فرهنگ‌سازي براي شهروندان و ساكنان سرزميني كه بايد بدانند براي حفظ آن، به اندازه هم مسوول هستند و از همين حالا بايد نگران آينده و محيط اطراف خود باشند. در آستانه روز زمين پاك و براي همين فرهنگ‌سازي، از تمام آنهايي كه به زندگي سالم و طبيعي اهميت مي‌دهند و دوستدار محيط‌زيست هستند، درخواست داريم تا به رويكردهاي جديد در روش و شيوه زندگي خود بينديشند.

به عنوان نمونه كافي است كمي به زباله‌اي كه در طول روز توليد و سربار محيط زيست مي‌كنيم، فكر كنيم، تا از اهالي اين رويكرد و موجي تازه براي ساختن سرزميني پاك و بهتر باشيم. كافي است كه بخواهيم نقشي در آلودگي كمتر زمين داشته باشيم. اگر در واحد خدماتي، توليدي و صنعتي فعاليت داريم، براي كاهش و مديريت صحيح پسماندها اقدام كنيم يا به‌طور فردي به خود قول دهيم روزانه مقدار معيني هر چند كم، كمتر زباله و پسماند توليد كنيم. اگر قصدي براي تغيير داريم مي‌توانيم از همين جا شروع كنيم. زمين پاك حق تك تك مردمان اين سرزمين است و البته رفتار فردي هر يك از ما تاثير بسيار در تحقق اين حق دارد.