رئیس سازمان محیط زیست گفت: سهمیه آب زنجان، قزوین و کردستان را می گیریم و به سد سفیدرود منتقل می‌کنیم در مقابل به مردم آن مناطق اجازه نمی‌دهیم از آب مناطق خودشان استفاده کنند و آن آب را برای کشت برنج به گیلان منتقل می‌کنیم.

به گزارش ندای گیلان به نقل از ایلنا،رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این که استان‌های کرمان، فارس، خراسان، همدان و بدتر از همه استان تهران در حال خشک شدن هستند، گفت: به استناد مصوبات بین المللی هر منطقه و هر کشوری می‌تواند ۴۰ درصد از منابع آب‌های تجدید‌پذیر خود را استفاده کند. این قانون کلی برای کره زمین است. به طور مثال چین با این همه جمعیت فقط ۲۹ درصد و هند نیز ۳۳ درصد از آب‌های تجدید‌پذیر خود را استفاده می‌کنند، اما ما در ایران بیش از ۱۰۰ درصد از آب‌های تجدید‌پذیر خود را استفاده می‌کنیم.
کلانتری افزود: البته میزان استفاده از آب‌ها متفاوت است. در خراسان رضوی ۱۳۲ درصد، در گیلان کمتر از ۲۰ درصد، در فارس ۱۰۳ درصد و در کرمان ۱۱۲ درصد از آب های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم، در حالی که سقف آن ۴۰ درصد است و ما می‌توانیم تا ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم و بقیه آن حق طبیعت است که شامل تالاب، دریا، آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و … است.ع
وی افزود: در گیلان کمتر از ۲۰ درصد از آب های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم، در حالی‌که می‌توانیم تا ۴۰ درصد از آب‌های تجدید‌پذیر در این منطقه استفاده کنیم. حق نداریم در خراسان رضوی به این دلیل که پرجمعیت و کم‌آب است، ۱۳۲ درصد از آب‌های تجدید‌پذیر را استفاده کنیم. اگر بخواهیم محیط‌زیست زنده بماند و پایداری محیط‌زیست را تضمین کنیم، باید به این مسائل توجه کنیم، چرا که اولین موضوع در محیط‌زیست آب است و حتی خاک در مرحله بعد قرار دارد.

در استان گیلان اگرچه کمتر از ۲۰ درصد از آب های تجدید‌پذیر استفاده می‌کنیم، اما در مقابل سهمیه زنجان، قزوین و کردستان را می گیریم و به سد سفیدرود منتقل می‌کنیم و آب‌های تجدید‌پذیر در استان گیلان را که میانگین بارش در آن جا ۹۰۰ میلی‌متر است، به سمت دریا روانه کرده‌ایم و در مقابل به مردم آن مناطق اجازه نمی‌دهیم از آب مناطق خودشان استفاده کنند و آن آب را برای کشت برنج به گیلان منتقل می‌کنیم، البته سد سفیدرود در سال ۱۳۴۰ ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است و در طول زمان به مردم این مناطق اجحاف شده است.

به گزارش ندای گیلان، اظهارات رئیس سازمان محیط زیست در خصوص کم آبی غرب کشور در حالی مطرح می شود که در سال های گذشته حق آبه ایران در استان های غربی و جنوبی توسط ترکیه و با پروزه های سد سازی گسترده پایمال شده و تلاشی برای باز پس گیری آن نشده است! برای اطلاعات بیشتر مقالات پیشین ندای گیلان را در اینجا بخوانید(کلیک کنید)