مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به اینکه رشت کمترین سرانه فضای مطالعه استان و کشور را دارد، گفت: تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت در بهبود شاخص‌های مطالعاتی موثر است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، یاسر تقوی امروز در بازدید از کتابخانه مرکزی رشت و در نشستی با رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به ویژگی‌ها و مزیت‌های کتابخانه‌های عمومی در توسعه آگاهی‌های اجتماعی اظهار کرد: این مراکز مکانی فرهنگی، اجتماعی با رویکرد برگزاری برنامه‌های آموزشی در همه زمینه‌ها بویژه مسائل تربیتی است که توسط کتابداران آموزش دیده اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی می‌تواند اثرات سازنده‌ای برای جامعه داشته باشد به سرانه فضای مطالعه در شهر رشت اشاره کرد و افزود: این شهر کمترین میزان سرانه مطالعه را در استان و کشور دارد لذا تکمیل و بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت در بهبود شاخص‌های مطالعاتی مرکز استان مؤثر است.

تقوی سرانه فضای مطالعاتی استان را ۲۷ هزار متر مربع عنوان کرد و ادامه داد: در صورت تکمیل کتابخانه مرکزی رشت، ۸۰۰۰ متر مربع به این فضا اضافه و این میزان ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: احیای کتابخانه عمومی امام رضا (ع) رشت، ایجاد کتابخانه عمومی در مناطق فاقد کتابخانه در سطح شهر رشت و حمایت‌های مادی و معنوی از اقدامات مجموعه کتابخانه های عمومی در قالب پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها از محل درآمدهای شهرداری کلانشهر رشت از انتظارات این مجموعه از مدیریت شهری عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان مهمترین کارکرد کتابخانه های عمومی را فعالیت‌های فرهنگی برشمرد و گفت: کلیه تلاش‌ها و پیگیری‌های ها و مدیریت شهری باید ایجاد رضایت‌مندی مراجعین و مخاطبین کتابخانه و بهره‌مندی از امکانات این مراکز فرهنگی باشد.

شهر رشت دارای ظرفیت فراوانی برای ایجاد کتابخانه های عمومی است

«محمد حسین واثق کارگرنیا» رئیس شورای اسلامی رشت نیز در این نشست شهر رشت را دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه گسترش فضاهای مطالعاتی دانست و اظهار کرد: شورا در تلاش است با ایجاد اولین کتابخانه ملی ایران در رشت، حفظ جایگاه فرهنگی این منطقه تحقق پیدا کند.

وی با اعلام آمادگی کامل شورای اسلامی رشت برای رفع موانع و مشکلات در حوزه ترویج و گسترش فرهنگی مطالعه در این شهر گفت: شهرداری عزمی جدی برای حل مشکلات برجای مانده کتابخانه مرکزی رشت و افتتاح و بهره برداری کامل این پروژه فرهنگی در سال جاری دارد.