صنایع غذایی سیبون با بیش از 30 سال تجربه در امر تولید انواع کنسرو جات گوشتی و غیر گوشتی در شهرستان سیاهکل واقع در استان گیلان مشغول بکار میباشد.

به گزارش ندای گیلان، تورم، هزینه‌های تولید را مرتباً افزایش می‌دهد. سود بانکی نیز که متناسب با تورم تعیین می‌شود، هزینه کالای تمام شده داخلی را بیشتر می‌کند. لذا تولیدکننده داخلی قدرت رقابت خود را در برابر کالاهای خارجی از دست داده و رو به ورشکستگی می‌گذارد. از سوی دیگر، آمار چک‌های برگشتی و سفته‌های واخواست شده نشان از عدم سلامت این بازار دارد. در واقع، تولیدکننده داخلی با کمبود نقدینگی مواجه است و اگر بانک‌ها جوابگوی تأمین نقدینگی صنعت کشور نباشند، وضع کنونی باز هم بدتر خواهد شد.

بنابراین برای آنکه اقتصاد رونق یابد، چندین اقدام همزمان و مهم باید انجام گیرد. برای مثال، هزینه‌های جاری دولت باید کاهش یابد تا کسری بودجه از میان برداشته شود.

سایر عوامل ایجادکننده تورم هم باید کنترل شوند تا تورم همانند سایر کشورها به سطح ۳ یا ۴ درصد برسد. همچنین سود بانکی متناسب با کاهش تورم باید پایین بیاید تا هزینه تولید مانند دیگر کشورها شود.

در‌نهایت، بانک‌ها که اغلب سپرده‌های خود را صرف پروژه‌های کم بازده دولتی می‌کنند، فقط تا حد سرمایه‌های خود مجاز به مشارکت در اینگونه پروژه شوند و سپرده‌های در اختیار را صرف دادن اعتبار به تولیدکنندگان داخلی به ویژه بخش خصوصی و صنایع کوچک و متوسط نمایند.

از سوی دیگر، هم‌اکنون تأمین وثیقه و تضمین مورد تقاضای بانک‌ها مشکل عمده صنعتگران به خصوص صنایع کوچک و متوسط است که باید حل شود. متأسفانه ارزش وثیقه‌ها را کارشناسان بانک بسیار پایین در نظر می‌گیرند که با قیمت‌های واقعی بازار بسیار متفاوت است. لذا تولیدکننده برای ارایه وثیقه لازم همواره با مشکل روبه‌رو است.
خبرنگار ما گفتگویی با حاج عبدالنبی جرک، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سیبون  که یکی از تولید کنندگان موفق استان گیلان هستند انجام داده است که علی رغم وجود همه سختی ها و مشکلات با مجاهدت شبانه روزی به همراه مجموعه مدیران و پرسنل این شرکت در حال تولید و حفظ اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

با هم این گفتگو را میخوانیم:

اینجانب حاج عبدالنبی جرک، متولد 1334 در استان خوزستان شهر مقاوم دزفول هستم که هم اکنون، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سیبون می باشم.

با توجه به علاقه زیاد بنده به امر تولید و اشتغال زایی با بیش از 35 سال سابقه کاری و به دلایل وجود پتانسیل های مناسب، شهرستان سیاهکل در استان گیلان را برای تأسیس انتخاب نمودم و کارخانه فوق را نموده ام.

همگان اطلاع و استحضار دارند که در چند سال اخیر و به دلایل مختلف، در این زمینه ضعیف عمل شده و اعطاء تسهیلات در جهت گردش چرخ یک واحد تولیدی پویا به حد کافی نبوده و نتوانسته به طور مؤثر تغییر مثبت ایجاد کند.

قطعاً بنده مانند سایر صاحبان صنایع از مسئولان انتظار دارم در جهت رفع موانعی نظیر کسری نقدینگی و رکود بازار و برطرف کردن مشکلات و موانع صادرات قدم جدی و تأثیرگذار بردارند و از آنجايی که خرید مواد اولیه عموماً به صورت نقدی و فروش محصولات به صورت چک های بلند مدت می باشد، لذا در این راستا تقویت نقدینگی گام اساسی است.

بدیهی است در این برهه از زمان که بزرگترین مشکل جوانان عزیز ما، عدم وجود بازار کار مناسب می باشد و مسلماً عواقب این بیکاری وجود مشکلات عدیده از جمله: تأخیر در امر مهم ازدواج، انحرافات اخلاقی، اعتیاد و نابودی هویت آنان و غیره است. لذا بسیار مسرور و خوشحالم که توانسته ام گامی کوچک در حل این معضل بردارم و در این رابطه از خدای خودم بسیار سپاسگزارم و پیشنهادم نیز این است که مسئولین به بهترین راهکار متوسل شوند که آن اعطای تسهیلات کم بهره به بنگاه های تولیدی و ایجاد نشاط در چرخه تولید و فعال کردن واحدهای صنعتی است.

* با توجه به علاقه ذاتی بنده به صنعت غذایی و تولید فراورده ها و محصولات گوشتی و غیرگوشتی با بیش از 20 ميليارد تومان سرمایه و تلاش جدی در زمینه محیا نمودن زیرساختهای مناسب، موفق به تأسیس شرکت سیبون با سهامی خاص شدم که بطور میانگین در مقاطع زمانی مختلف، نسبت به اشتغال 50 نفر اقدام نموده ام.

بنده با توکل بر خداوند قادر متعال و با اراده اي قوی و بهره جستن از مشاوره و همیاری و کمک های مؤثر فرزندان، برادران و دوستان صادقم موفق به حرکت در این مسیر شدم.

مسلم است کشوری که سعی دارد روی پای خود بایستد باید از کیان و حریم خویش دفاع نماید که این دفاع در مقطعی از زمان با نثار جان و مال و دفاع از ناموس و مرزهای سرزمین است که ما با تقدیم عزیزترین جوانان، موفق به حفظ جزء جزء خاک این مرز و بوم در 8 سال  دفاع مقدس شدیم و هم اینک که مملکت دارای ثبات و امنیت و آرامش است باید با تکیه برتوان، استعداد، هوش مردم و نعمتهای خدادادی درون کشور قله های علمی، اقتصادی و فرهنگی را فتح نمائیم و در حال حاضر که تمام استکبار با نهایت جنایت در مقابل منافع و ارزشهای ما ایستاده باید با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری در جبهه اقتصاد هم مقاومت نموده و از این پیچ تاریخی عبور نمائیم.

رکود شدید بازار، وجود موانع جدی در امر صادرات، عدم همکاری بانکها، تبدیل شدن بانکها به بنگاههای مالی و سودآور به جای حمایت از تولید و اشتغال، سوء مدیریت محسوس در صنعت و ادارات و سازمانهای مرتبط با تولید، سوء استفاده های مالی و پولی بعضی از عناصر، در بدنه مدیریت مالی دولت، رانت خواریهای بی حد و حصر از جمله مشکلات بخش صنعت است.

سخن نهایی بنده اینست که مدیران محترم سخنرانی های زیبا و مصاحبه های متنوع در رسانه ها را به عمل تبدیل نموده و هرکس و هر چیز را جای خود قرارداده و منابع سرشار این مرز پرگهر را در مسیر اصلی خود صرف نمایند و افراد به دور از سیاسی بازیها و تنها براساس لیاقت در پستهای مدیریتی قرار گیرند و در این شرایط است که میتوان انتظار داشت تحول چشمگیر و محسوس در زمینه های مختلف از جمله تولید و اشتغال به وجود آید.