ایرج محمدخانی در نشست انتظامی استان با اشاره به شناسایی و دستگیری سارق گوشی‌های شهروندان گیلانی اظهار کرد: یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی فردی به پلیس فتای استان ارجاع داده شد.

ندای گیلان:ایرج محمدخانی در نشست انتظامی استان با اشاره به شناسایی و دستگیری سارق گوشی‌های شهروندان گیلانی اظهار کرد: یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی فردی به پلیس فتای استان ارجاع داده شد.

وی افزود: موضوع پرونده درباره شخصی ناشناس بود که با سو‌ء‌استفاده از گوشی هوشمند فرد مذکور که چند وقت پیش سرقت شده بود، مطالب توهین‌آمیز و محتوای غیر اخلاقی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل ارسال می‌کرد و به همین دلیل موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای گیلان ادامه داد: کارآگاهان پلیس فتا با پی‌جویی‌های فنی و پلیسی سارق گوشی هوشمند شهروند گیلانی و مزاحم اینترنتی کاربران شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل را که هم‌باشگاهی فرزند شاکی بود را شناسایی کردند.

وی با بیان اینکه فرد متهم با هماهنگی مقام قضایی در رشت دستگیر شد، تصریح کرد: با توجه به ادله دیجیتال کشف شده از متهم، وی به صراحت به بزه انتسابی خود اعتراف کرد.

محمدخانی با اشاره به اینکه پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت شد، خاطرنشان کرد: گوشی‌های تلفن همراه در سال‌های گذشته از یک گوشی صرف به رایانه‌ای با امکانات فراوان ارتباطی در اندازه کوچک تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: ویژگی‌های ممتاز و جالب توجه تلفن‌های همراه، آن را به هدفی تازه برای مجرمان و تبهکاران تبدیل کرده است.

رئیس پلیس فتای گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در استفاده از تلفن‌های همراه خاطرنشان کرد: انتخاب پسورد یا قفل الگویی (pattern) قوی برای گوشی، عدم نصب رام‌های (ROM) سفارشی و تغییر یافته روی گوشی، از جمله موارد ایمنی در استفاده از تلفن‌های همراه است.

وی رمزنگاری اطلاعات شخصی، عدم نگهداری اطلاعات شخصی و مهم در گوشی که به اینترنت متصل است و امکان ارسال اطلاعات وجود دارد را از دیگر رعایت نکات ایمنی عنوان کرد و یادآور شد: نصب نرم‌افزار امنیتی موبایل‌یاب و فعال شدن قابلیت‌های آن برای ردیابی و پیدا کردن گوشی مفقودی یا سرقتی را از جمله رعایت نکات ایمنی در استفاده از تلفن همراه اندرویدی است.

محمدخانی از شهروندان گیلانی خواست تا در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir یا ایمیل این پلیس به آدرس Gfata@police.ir گزارش کنند.