سرکنسول روسیه فدراتیو در رشت گفت: گروه تروریستی و بی‌رحم داعش یکی از بزرگ‌ترین معضل فعلی دنیاست.

به گزارش نداي گيلان: ماکسیم بارانوف درباره اقدام روسیه در سوریه، اظهار کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عنوان کرد که درگیری سوریه به خاطر دخالت وقیحانه خارجی شدت پیدا می‌کند اما با وجود اینکه شورای فدراسیون، مجلس علیای پارلمان روسیه اجازه استفاده از نیروهای مسلح در خارج از جمله در سوریه را صادر کرده، مسکو قصد ندارد به طور تمام و کمال در این درگیری در خاورنزدیک فرو برود.

وی با بیان اینکه پوتین اعتقاد دارد درگیری در سوریه از دلایل مختلفی ناشی شده و به خاطر دخالت وقیحانه خارجی شدت پیدا می‌کند، افزود: پوتین در نشست مشورتی با شرکت اعضای دولت اظهار کرد که حضور روسیه در عملیات ضدتروریستی در سوریه بر اساس حقوق بین‌المللی و مطابق با درخواست رسمی رئیس جمهوری سوریه انجام می‌شود.

سرکنسول روسیه فدراتیو در رشت ادامه داد: پوتین خاطرنشان کرده «درگیری در سوریه دارای ریشه‌های عمیق بوده و از دلایل مختلفی ناشی شده که تضادهای بین دولتی و سیاسی داخلی، مذهبی و قومی از جمله آنهاست که در نتیجه دخالت وقیحانه خارجی شدت پیدا کرده‌» و ما با در نظر داشتن تمام این ملاحظات قصد نداریم تا سر در این درگیری فرو برویم.

وی با بیان اینکه روز گذشته هواپیماهای نیروی هوایی روسیه حملات خود به مواضع تروریست‌های داعشی در سوریه را آغاز کردند، تصریح کرد: ارتشبد سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به همتایان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی اطلاع داد که هواپیماهای نیروی هوایی روسیه خودروهای نظامی، مراکز ارتباطی و انبارهای اسلحه، مهمات و سوخت متعلق به تروریست‌های داعشی را بمباران می‌کنند.

بارانوف اضافه کرد: گروه تروریستی «داعش» با تصرف اراضی پهناوری در شمال و شرق سوریه و شمال و غرب عراق، روز 29 ژوئن سال گذشته تشکیل خلافت به اصطلاح اسلامی را به رهبری سرکرده خود اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه گروه وحشی و بی‌رحم داعش که در حال گسترش فعالیت خود در دیگر کشورها به‌ویژه لیبی، مصر، افغانستان، یمن، تونس و نیجریه است، گفت: داعش در دیگر نقاط جهان از جمله کشورهای اروپایی عملیات تروریستی اجرا می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعلی در دنیاست.

این مقام روسی از کسب نخستین پیروزی‌های نیروی هوایی روسیه    علیه داعش خبر داد و افزود: هواپیماهای روسی نخستین حملات را به مواضع افراطیون داعشی در سوریه ترتیب دادند.

وی ادامه داد: این حملات دقیقا چند ساعت پس از آن بود که شورای فدرال به درخواست رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین پاسخ گفته و موافقت خود را برای ارسال نیروهای مسلح به خارج اعلام کرد.

بارانوف با اشاره به اینکه کرملین تأکید کرد رئیس دولت درخواست رئیس جمهور سوریه بشار اسد را به شورای فدرال ابلاغ کرد، یادآور شد: به همین دلیل تمام استانداردهای قوانین بین‌المللی رعایت شده‌است.

وی درباره نظر ولادیمیر پوتین نسبت به اوضاع منطقه، گفت: رئیس جمهور در جلسه‌ای با اعضای دولت گفت که تنها راه مطمئن مبارزه با تروریسم بین‌المللی یعنی در سوریه و محدوده کشورهای همسایه که تروریست‌های بین‌المللی گسترش یافته‌اند، پیش‌دستی، نابودی شبه‌نظامیان و تروریست‌ها در محدوده‌های اشغال شده توسط آنهاست و نباید منتظر ماند تا آنها به ما برسند.

سرکنسول روسیه فدراتیو در رشت با تصریح بر اینکه رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که حمایت از هوا و بدون عملیات‌های زمینی خواهد بود، افزود: طبق نظر پوتین، مدت زمان اجرای عملیات‌های تهاجمی توسط ارتش سوریه محدود است و ما قصد نداریم که در این تعارضات خود را درگیر کنیم.

وی اضافه کرد: نخستین مرحله از عملیات آغاز شده بود و روز چهارشنبه نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه ژنرال ایگور کناشنکوف اطلاع داد که هواپیماهای نیروی هوایی روسیه حملات دقیقی به هشت ساختمان گروهک تروریستی داعش در محدوده سوریه ترتیب داده و مناطق رهبریت داعش در کوه‌ها را به طور کامل نابود کرده‌اند.

بارانوف با اشاره به اینکه در نتیجه حملات هوایی، انبار مهمات، تسلیحات، مواد روغنی و تجهیزات نظامی آسیب دیدند، خاطرنشان کرد: نقاط فرماندهی هدایت و شکل‌گیری شبه نظامیان داعش در مناطق کوهستانی به طور کامل از بین رفته است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت دفاع تعداد کلی سربازانی که در عملیات‌ها شرکت می‌کنند را مشخص نکرد، یادآور شد: نیکلای باگدانوسکی، معاون اول رئیس ستاد کل تأکید کرد که سربازان وظیفه در هیچ‌کدام از عملیات‌های خارج از کشور شرکت نمی‌کنند.

این مقام مسئول روسی متذکر شد: سیاست‌مداران روسی یکصدا از آغاز عملیات در سوریه حمایت کرده و کلیسای ارتدوکس روسی و رهبران منطقه‌ای نیز از این تصمیم پشتیبانی کردند و رمضان قدیروف، رهبر چچن پیشنهاد کرد که در سوریه عملیات‌های زمینی برنامه‌ریزی نشود.

به گفته وی، در نظرخواهی که توسط رادیو «اسپوتنیک» انجام شد، سیاست‌مداران و کارشناسان نیز از تصمیم بمباران مواضع داعش در سوریه استقبال کردند.

بارانوف افزود: خالد العابد، دبیر پارلمان سوریه در مصاحبه‌ای با رادیو اسپوتنیک گفت هر کسی که با دقت بیانات ولادیمیر پوتین را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دنبال می‌کرد دید که رئیس جمهور روسیه به ایجاد ائتلاف واقعی علیه تروریسم در منطقه اصرار داشت. و در این ائتلاف درها گشوده است تا تمام کشورها در آن حضور یابند و فعالیت شفافی را در تمایز با ائتلاف بسته غربی انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به ائتلافی که باراک اوباما ساخت تا برخی کشورها به نفع آمریکا خدمت کنند گفت: زمانی که ولادیمیر پوتین صحبت درباره سوریه را آغاز کرد تأکید داشت که نیروی هوایی سوریه، تنها نیرویی است که با تروریسم مبارزه می‌کند و مقامات سوریه تأیید کردند که دولت روسیه با آنها همکاری کرده و کمک لازم را به ارتش سوریه ارائه خواهد داد.

سرکنسول روسیه فدراتیو در رشت اظهار کرد: سدات لاچینر، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بین‌المللی به رادیو اسپوتنیک گفت «این گامی که روسیه انجام داده می‌تواند به طور بنیادی توازن قدرت را در درگیری سوریه تغییر دهد و اکنون باید منتظر افزایش تعداد عملیات‌ها علیه داعش و تقویت جدی مواضع رژیم اسد بود».

وی با بیان اینکه طبق اظهارات لاچینر، عمل روسیه در ابتدا برای ترکیه و عربستان سعودی غیر منتظره بود، گفت: برای اینکه به طور کامل تعادل نیروها را در منطقه تغییر داد.

بارانوف خاطرنشان کرد: از بیانیه پوتین و دیگر نمایندگان مقامات روسیه بر می‌آید که اکنون می‌توان از سیاست مستقل روسیه گفت، این سیاست با بحران سوریه محدود نمی‌شود و جهات ایران و عراق را نیز در خود خواهد داشت و تمام این امور موجب می‌شود که از احتمال ایجاد اتحادیه و یا توسعه تعامل بین این کشورها بگوییم.

به گفته وی، مهدی ناظم رویا، نویسنده، جامعه‌شناس و تحلیلگر ژئوپلیتیک درباره اقدام روسیه به رادیو اسپوتنیک گفت که تمام اقدام‌های روسیه برای حل و فصل اوضاع در خاورمیانه بوده و با عملیات‌های آمریکا بسیار تفاوت دارد و این گام‌ها نه تنها برای سوریه بلکه برای تمام کشورهای منطقه و برای امنیت خود روسیه است و موجب حفظ دولت سوریه و عراق می‌شود اما عملیات‌های آمریکا، ائتلاف غرب و ترکیه برای سرنگونی اسد و حمایت غیر مستقیم از داعش بود که امروز روسیه کاملاً متفاوت عمل می‌کند.