در این که دشمن، دشمنی می کند، تردیدی نیست ولی آنچه مورد انتقاد است، این که چرا جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس در عالی ترین سطح ممکن شرکت کرد؟!

به گزارش ندای گیلان،پایگاه خبری “عصر ایران” که از زمره ی سایت های نزدیک به جریان اصلاح طلبی به شمار می رود در یاداشتی به انتقاد از دیپلماسی منفعل دولت روحانی در خصوص اجلاس سازمان همکاری اسلامی در ترکیه پرداخت.این یاداشت را در ادامه مرور می کنیم:

“با تلاشی كه دولت عربستان صورت داد چهار بند ضد ایرانی نیز در بیانیه وارد شده كه این چهار بند در حقیقت در همان اجلاس جده تهیه شد و در غیاب ما وارد بیانیه شد.”

این سخنان عباس عراقچی در گفت و گوی تلفنی با خبر ساعت 21 سیماست که در توضیح بیانیه ضدایرانی سازمان همکاری های اسلامی در استانبول گفته است.
 این اجلاس با حضور سران کشورهای در استانبول برگزار شد و در انتهای آن ، بیانیه ای به تصویب رسید که در آن ایران به دلیل اتهاماتی مانند حمایت از تروریسم در بحرین،یمن، سوریه و … و نیز مداخله در امور کشورهای دیگر و حمله به سفارت عربستان محکوم شده است. حتی با نفوذ عربستان، بندی در بیانیه گنجانده شده است که موضع ایران در خصوص ادعام شیخ نمر را محکوم کرده است!

در واقع آنچه در این بیانیه علیه ایران آمده، به طرز کاملاً آشکاری مواضع حکومت سعودی است که پیش از این بارها از زبان مقامات ریاض بیان شده بود.

در این که دشمن، دشمنی می کند، تردیدی نیست ولی آنچه مورد انتقاد است، این که چرا جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس در عالی ترین سطح ممکن شرکت کرد؟!

آیا دستگاه دیپلماسی ما نمی دانست که قرار است در این اجلاس، علیه ایران موضع گیری شود؟ و آیا نمی دانستند با توجه به فضای حاکم بر کشورهای عضو و رشوه هایی که عربستان به کشورهای مخلتف داده است و صد البته با توجه به میزبانی ترکیه، امکان چندانی برای تغییر بندهای ضدایرانی بیانیه وجود ندارد؟!

وانگهی روابط ایران و ترکیه با توجه به تقابل موجود در سوریه، چندان مناسب نیست و شگفت که در چنین وضعیتی، جمهوری اسلامی ایران در سطح رئیس جمهور شرکت می کند تا وزن اجلاس استانبول بالا برود!
البته نمی گوییم ایران در این اجلاس شرکت نمی کرد، بلکه باید شرکت می کرد و مواضعش را اعلام و از حق خود دفاع می کرد ولی نه در حد رئیس جمهور بلکه حداکثر در حد وزیر خارجه مشارکت می کرد که او هم می توانست اهداف کشور را دنبال کند.

بی هیچ چشم پوشی و تعارفی، حضور رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس را می توان یک نمره منفی برای دولت روحانی و وزارت امور خارجه اش قلمداد کرد و از دستگاه دیپلماسی برای این خطای بزرگ، پاسخ خواست.