نماینده رشت گفت:حذف صفرها از پول ملی اشکالاتی را به همراه دارد، ابتدا جایگزینی اسکناس‌های جدید هزینه‌ای را در بر دارد و دیگر آنکه درآمدهای صادراتی کاهش خواهد داشت و از سوی دیگر قیمت کالاهایی که مضربی از 10 هزار نیستند به سمت بالا گرد می‌شوند.

به گزارش ندای گیلان،غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در یادداشتی برای این خبرگزاری، به بیان ابعاد قانون جدید نظام پولی و بانکی کشور پرداخته است که متن این یادداشت را در ذیل می‌خوانید.

واحد پولی در دنیا براساس سه روش قابل تغییر است، تغییر نام واحد پولی، حذف صفرها و یا ترکیبی از هر دو این روش‌ها انجام می‌پذیرد. بسیار بهتر بود قبل از تصویب و تدوین لایحه اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور و حذف چهار صفر  از پول ملی کشور ابتدا یک بسته سیاستی جامع پولی ارائه می‌شد.

اما می‌توان گفت؛ افزایش کارایی در جریان گردش نقدینگی یعنی در مباحث محاسباتی، حسابداری‌ها و همچنین ایجاد امنیت در حمل و نقل پول، شمارش اسکناس و کاهش صف‌های طویل بانکی از نکات بسیار مثبت حذف چهار صفر از پول ملی کشورمان محسوب می‌شود.

سرعت در تسویه مالی و خدمات با حذف چهار صفر 

با حذف چهار صفر شمارش و انتقال اسکناس‌ها سریع تر شده و تسویه مالی مبادلات کالا و خدمات راحت‌تر انجام می‌شود، در کشورهایی که صفر پول‌ ملی آنها زیاد بوده، توهم پولی ایجاد شده که این توهم پولی هم می تواند تورم بازار را بوجود آورده است بنابراین حذف صفر این توهم را کاهش می‌دهد.

بحث دیگر در موضوع حذف چهار صفر از پول ملی کشورمان، افزایش اعتماد عمومی به پول ملی است زیرا افزایش صفر مردم را به سمت جایگزینی پول پرقدرت خارجی سوق می دهد و در ایران این موضوع در حال تبدیل شدن به دلاریزه در کشور می‌شد مانند برخی کشورها که با داشتن پول ملی اما کارهای اقتصادی و خرید و فروش خود را با دلار انجام می‌دهند زیرا پول آنها بی‌ارزش است.

باید اذعان کرد؛ حذف صفرها بدون اصلاحات اقتصادی اثری بر کاهش تورم ندارد، ما در سال ۸۵ براساس آمار دریافت شده ۸ میلیارد برگ اسکناس داشتیم یعنی سرانه هر شخص ۱۱۴ برگ اسکناس بود در صورتی که نُرم هر شخص در دنیا ۱۲ تا ۱۴ برگ اسکناس است و این موضوع نشان‌دهنده آن است که سرانه اسکناس در ایران ده برابر دنیاست.

کاهش سرانه اسکناس برای هر فرد 

بنابراین اینگونه ما سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان فقط برای چاپ اسکناس هزینه می‌کنیم، البته هر سکه ۵۰۰ تومانی هم در کشور ما ۸۶۰ تومان هزینه دارد یعنی آب کردن یک سکه ۵۰۰ تومانی برای ما بیشتر ارزش دارد.

کاهش صفرها در صرف زمان برای حسابداری مالی تمام موسسات و ترازنامه‌های مالی هم اثر مثبت دارد. همچنین به دلیل اینکه با حذف صفرها مردم پول کمتری را در معاملات هزینه می‌کنند و کمتر با اعداد بزرگ گیج می‌شوند، اثر روانی بهتری برای آنها به همراه دارد.

یکی دیگر از مزایای حذف چهار صفر، افزایش ارزش اسمی پول ملی است. یک دلار اکنون ۱۵ هزار تومان است ولی با حذف چهار صفر تبدیل به ۱۵ تومان می‌شود و اینگونه ارزش اسمی پول کشورمان افزایش پیدا می‌کند. همچنین این موضوع نیاز به استفاده از چک‌های بانکی به شکل بی‌رویه و غیرمنطقی را کاهش می‌دهد.

جایگزینی اسکناس‌های جدید هزینه بهمراه دارد 

البته حذف صفرها از پول ملی اشکالاتی را هم به همراه دارد، ابتدا جایگزینی اسکناس‌های جدید هزینه‌ای را در بر دارد و دیگر آنکه درآمدهای صادراتی کاهش خواهد داشت و از سوی دیگر قیمت کالاهایی که مضربی از ۱۰ هزار نیستند به سمت بالا گرد می‌شوند.

در هر صورت چه تغییر نام واحد پولی یا حذف چند صفر و یا ترکیبی از هر دوی آنها نیاز به ایجاد انضباط پولی در کشور دارد و تا زمانی که انضباط پولی در کشور ایجاد نشود، این اقدامات بی‌نتیجه خواهد بود.