دریا و ساحل از ظرفیت‌های مهم گردشگری است گرچه حضور مسافران در استان موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود اما آسیب‌هایی را به ویژه در حوزه فرهنگی با خود همراه دارد که اگر بدان توجه نشود خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

به گزارش ندای گیلان: استان گیلان با مواهب طبیعی دریا و پوشش جنگلی منحصر به فرد از استان‌های گردش پذیر کشور است که در ایام تعطیلات به ویژه تابستان و عید نوروز شاهد حضور گسترده مسافران به این استان زیبا هستیم.

دریا و ساحل از ظرفیت‌های مهم گردشگری است واگرچه حضور مسافران در استان موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به ویژه در شهرهای توریستی می‌شود اما آسیب‌هایی رابه ویژه در حوزه فرهنگی با خود همراه دارد که اگر به آن توجه نشود خسارات جبران ناپذیری را برای استان رقم خواهد زد.

سواحل گیلان به ویژه در شهرهای انزلی و لنگرود این روزها شاهد حضور گردشگرانی است که برای استفاده از این نعمت الهی وارد استان می شوند تا بتوانند در سواحل دریای خزر  لحظات زیبایی را در کنار خانواده خود تجربه کرده وبه آرامش برسند.

سواحل به همه افراد تعلق دارد و نباید فقط منحصر به عده‌ایی خاص باشد که ناهنجاری‌های را در آن رقم زده و موجب گریز خانواده‌ها و افراد مومن از این طبیعت شوند. سواحل نباید به خلوتگاهی برای هنجارشکنان تبدیل شود تا حرمت جامعه اسلامی را با بداخلاقی‌های خود زیر سوال برند در این راستا لزوم ورود تمامی دستگاه های دخيل، در امر نهادينه کردن حجاب ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

باید با رعایت عفاف و حجاب توسط مردان و زنان به ویژه در خارج از طرح‌های سالم سازی امکان حضور همگان را فراهم کنیم. درحالیکه شاهدیم که چگونه سواحلمان واقعیت تلخ بدحجابی را تجربه کرده و در انتظار اقدامات متولیان فرهنگی است تا بتواند لکه ننگ بی‌حجابی را از پیشانی خود پاک کند.

حجابی که در سواحل دریا به بهانه تفریح رفته رفته آب می‌رود.نگاهی به پوشش بانوان و حتی آقایان در سواحل دریا این اندیشه را به ذهن متبادر می کند که شاید برخی از نقاط ساحلی جزء محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران نیست. این قلم قصد سیاه نمایی در مورد حجاب و وضعیت ناهنجار آن در سواحل گیلان را ندارد اما واقعیت آن است که نظارت چندانی بر پوشش مسافران در سواحل استان نمی شودو یا در مقابل سیل بدحجابی و  پوشش های ناهنجار به هیچ وجه دیده نمی شود.

در اینجاست که می‌توان رواج مدگرایی را در جوانان به عینه مشاهده کرد مدگرایی بدون منطق و مخالف با ارزش‌ها وآموزه‌های اسلامی که هزاران شهید برای دفاع از آن جانشان را نثار کردند.

درتمامی جهان قوانين خاصي برای لباس وجود داردو گاهي اين موضوع جزو اساسنامه ورود به برخی مجامع عمومی است چه رسد به کشورهای اسلامی که وظيفه عرفی، اخلاقی و مذهبی زن مسلمان داشتن حجاب و رعايت کامل آن است.

حجاب یک اصل ارزشی و فرهنگی است که حفاظت از آن نیازمند عزمی همگانی است چراکه دشمن درصدد رخنه در این اصل است وبا استفاده از تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ایی به دنبال تغییر سبک حجاب و مدیریت بدن است تا قبح بدحجابی را شکسته و فساد را در جامعه مسلمان ایرانی رواج دهد.

در برابر این بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌ها این متولیان فرهنگی هستند که باید پاسخگو باشند زیرا بستر لازم برای رواج پوشاک اسلامی را در جامعه فراهم نیاورده ودر برابر بسیاری از بی‌حجابی‌ها سکوت کرده و شانه خالی می‌کنند.

جلسات طرح ساماندهی سواحل چند سالی است که در استان گیلان به جد دنبال می شود و در راستای کاهش غرق شدگان بسیار خوب عمل کرده است اما وضعیت حجاب و برخی ناهنجاری‌ها در معدودی سواحل استان  که خلوتگاهی برای هنجارشکنان شده نشان می‌دهد که نتوانستیم در فرهنگ سازی استفاده صحیح از دریا و سایر مواهب طبیعی موفق عمل کنیم.

درحال حاضر سواحل گیلان دارای48 طرح سالمسازی و 66 شناگاه است که سرجمع70 کیلومتر از 300 کیلومتر نوار ساحلی را پوشش می‌دهد. طبق آمار حدود 90درصد مسافران ترجیح می دهند از دریا یا برای شنا کردن یا برای لذت بردن از زیبایی های ساحل استفاده کنند و این درحالی است که به گفته محمد احمدی پور، جانشین رییس ستاد ساماندهی سواحل گیلان با توجه به استقبال گردشگران از دریا و همچنین وجود 300 نقطه خطرآفرین، 50 طرح سالم سازی باید در گیلان ایجاد شود.

اما در کنار این طرح های سالمسازی آنچه که مهم است هدایت فرهنگی گردشگران است که باید با استفاده از فضای دلنشین دریا، برنامه های جذاب فرهنگی، ایستگاه‌های سلامت وهنر، برپایی جُنگ شادی و مسابقه،  ارزش‌ها وهنجارها را در میان گردشگران نهادینه کرد.

یونس رنجکش، سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز جلسه ساماندهی سواحل و مناطق گردشگری گیلان بر ضرورت توجه به مباحث فرهنگی در کنار سایر بهره مندی‌ها از این موهبت الهی تاکید کرد.

وی با تبیین ضرورت و حساسیت انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی در سواحل و مناطق گردشگری و تشریح آیین نامه 27 برنامه فرهنگی ابلاغی از سوی وزارت کشور، خواستار اجرای آن توسط دستگاه‌ها فرهنگی شد.

با توجه به ناهنجاری‌های موجود در سواحل دریا که با تشدید مسافرت‌ها شدت می یابد، این نیروی انتظامی است که مامور تامین امنیت در سواحل دریا است. در واقع نیروی انتظامی نوک پیکان مبارزه با ناهنجاری هاست که بدحجابی در سواحل نیز نوعی از این ناهنجاری هاست، اشتری، رئیس پلیس کشور در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی استان گیلان با گریزی به وضعیت سواحل استان تاکید کرد: سواحل گیلان خلوتگاه هنجارشکنان نیست و به شدت با اعمال خلاف قانون در سواحل مقابله می‌کنیم. در این راستا در گفتگو با سرهنگ محمدرضا خیرخواه، معاونت اجتماعی پلیس گیلان نظر وی را در مورد وضعیت حجاب در سواحل استان جویا شدیم.

وی وضعیت حجاب در سواحل را نامطلوب دانست و گفت: به طور کلی وضعیت حجاب به دلیل اعتقادات مذهبی و پایبندی مردم به ارزش‌های اسلامی مطلوب است اما بدحجابی‌هایی در سواحل دریا وجود دارد که در شأن ملت ما و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که با کمترین مظاهر بدپوششی مواجه باشد.

خیرخواه با اشاره به فضای خاص تفریحی و گردشگری در سواحل اذعان کرد: بعضا سهل انگاری‌هایی در حوزه پوشش چه از جانب مردان و چه زنان شاهد هستیم و تعدادی انگشت شمار عامدانه مظاهر فرهنگ غربی را رواج می‌دهند  که وضعیت مناسبی نیست و تمام تلاشمان را برای ایجاد فضایی امن و سالم برای شهروندانمان انجام می‌دهیم.

وی به علت اصلی پدیده بی‌حجابی در سواحل استان اشاره کرد و افزود:شرایط گردشگری و تفریحی، ذوق زدگی و سهل انگاری، حضور افراد با فرهنگ‌ها و رسوم مختلف، تبلیغات ماهواره‌ها و رسانه‌های مجازی از مواردی است که باعث بدپوششی فرد در ساحل می‌شود.

معاونت اجتماعی پلیس گیلان تاکید کرد: فضای تفریحی در کنار سواحل و شنا کردن این شائبه را اذهان برخی ایجاد می‌کند که سهل انگاری در امر پوشش در سواحل امری طبیعی است، به عبارت دیگر نمی‌توان در دریا و ساحل آن مثل بقیه اماکن لباس پوشید و همین امر دغدغه‌ایی در امر حجاب ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: برابر قانون پلیس مکلف به برخورد با هر نوع عمل خلاف قانون است که بدپوششی و رفتارهای ناهنجار تصریح شده در قانون از این جمله است و ما تمام تلاشمان را در راستای پیشگیری اجتماعی در سواحل به کار می‌گیریم.

خیرخواه از برخورد با مظاهر بدحجابی و خلاف شرع و قانون با کمترین برخورد خبر داد و اذعان کرد:ما معتقدیم عمده شهروندان کشور مقید به ارزش‌های اسلامی هستند و باید با تعداد انگشت شماری که رعایت نمی‌کنند بعد از امر به معروف و نهی از منکر، برخورد قانونی با آنها صورت گیرد تا آحاد جامعه طعم خوش ایجاد امنیت اخلاقی را بچشند و خانواده در محیطی آرام و مناسب به تفریح بپردازند.

وی در ادامه به اقدامات آموزشی و ترویجی پلیس در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب اشاره و تصریح کرد: مهمترین فعالیت پلیس در راستای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب، فعالیت‌های آموزشی، ترویجی، فرهنگی مانند نصب بنرهای هشداری، توزیع بروشورهای آموزشی، ارسال پیامک آموزشی و هشداری، جلسات چهره به چهره و تعامل با سایر نهادهای فرهنگی و اجرایی، امر به معروف و نهی از منکر و سایر اقدامات قانونی است.

خیرحواه با بیان اینکه برابر قانون 26 نهاد و سازمان متولی امر حجاب و عفاف می‌باشند گفت: اما متاسفانه فعالیت آنان کمرنگ است و بسیاری از آنان اقدامات ناچیزی در این حوزه انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: همین امر باعث شده تا هدف محقق نگردد و عملا نیروی انتظامی به دلیل اینکه نوک پیکان مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی و اقدامات خلاف قانون است در این عرصه تنها بماند.

سپاه قدس گیلان نیز تلاش کرده که با اجرای طرح‌های فرهنگی در سواحل استان درصدد نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب برآیدو با برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری، سواحل را به مکانی فرهنگی و تفریحی مطابق با موازین اسلامی تبدیل کند و از این طریق عرصه را بری تعداد معدودی از هنجارشکنان که سواحل را ملک خصوصی خود می‌دانند تنگ کرده و به انزوا بکشاند.

سپاه قدس گیلان در 10 طرح سالم سازی دریا که بیشترین گردشگر و مسافر را دارد برنامه‌های مختلف مانند جنگ شادی همراه با موسیقی سنتی، نمایشگاه محصولات فرهنگی، عفاف و حجاب، صنایع دستی و غذاهای محلی، بازی‌های بومی- محلی مانند کشتی گیله مردی، لافند بازی و قیش بازی را برگزار می‌کند که با استقبال خوب گردشگران همراه است.

 

سمیه .پ، یکی از گردشگران حاضر در ساحل زیبا کنار با بیان اینکه حجاب و عفاف تنها مختص به بانوان نیست به خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه بدحجابی آقایان در سواحل  درحال تبدیل شدن به یک امر عادی است که حضور بانوان محجبه در ساحل را مشکل‌ساز می‌کند.

وی با بیان اینکه همین بدحجابی‌ها موجب وقیح تر شدن انسان‌ها می‌شود افزود: در یک جامعه متدین هر دو جنس زن و مرد باید در یک مسیر باشند و اگر دو طرف در رعایت عفت یکسان و تراز نباشند جامعه لجنزار می شود.

سمیه.پ عادی شدن بی‌حجابی در اجتماع و از بین رفتن قبح کشف حجاب را توطئه دشمن دانست و افزود: دشمن از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای در حال شکستن قبح عفت و حجاب در میان مردان و زنان ایرانی است که این امر در سواحل به عینه دیده می شود و اگر جلوی این منکرات گرفته نشود دشمن به خواسته خود خواهد رسید.

اما آنچه که اینجا ضروری به نظر می‌رسد مشارکت و همدلی همه دستگاه‌های متولی امر حجاب و عفاف با یکدیگر است تا بتوان با فرهنگ سازی عفاف و حجاب، برخی از بد پوششی‌ها را که نتیجه غفلت متولیان فرهنگی و تبلیغات بی حد و حصر شبکه‌های ماهواره ایی و اجتماعی است ازبین برده و دشمن را ناکام بگذاریم.