استاندار گیلان پاسداشت 22 بهمن را نشان‌دهنده پایبندی مردم به آرمان های بلند انقلاب اسلامی دانست و با تأکید بر امیدبخشی به مردم و انجام رسالت "جهاد تبیین" مورد تأکید مقام معظم رهبری گفت: از مدیران استان انتظار دارم دستآوردهای سفر پر خیر و برکت رئیس جمهوری به گیلان را به طور صحیح ، اطلاع رسانی عمومی کنند.

به گزارشندای گیلان،یازدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان صبح روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه به ریاست استاندار و دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.

***

شراره کاوسی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین علی(ع)، روز پدر و روز مرد را نیز تبریک گفت.

وی با بیان اینکه یازدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با سه دستور جلسه برگزار می شود، گفت: دستور اول جلسه در مورد بند«و» تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۰ و تعیین قیمت مصالح مازاد رودخانه ای و خاک مازاد آببندان ها( درخواست شماره ۲۴٫۰۰٫۱۱٫۲۴۸۱۱ مورخ ۱۴۰۰٫۹٫۱۰ آب منطقه ای) و دستور دوم جلسه پیشنهاد کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی عشایری، شهری، آمایش سرزمین و محیط زیست در خصوص طرح جامع شهر رانکوه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان دستور سوم جلسه را پیشنهاد کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری در خصوص طرح های پژوهشی موضوع یک درصد اعتبارات هزینه ای اعلام کرد و افزود: با اجرای ماده ۵۶ الحاق، یک درصد اعتبارات هزینه ای هر سال با کسر فصول ۱و۶  به بخش پژوهش اختصاص می یابد. این اعتبار برای سال ۱۴۰۰ رقم سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است.

***

دکتر اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز پس از استماع سخنان حاضران با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای والامقام ایران اسلامی و تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: هنگامی که رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشراف کامل از مشکلات، ظرفیت ها و فرصت ها وارد استان شد و برای شنیدن درد دل مردم و دیدن مسائل از نزدیک، عملیاتی وارد میدان می شود و هیات دولت را برای بررسی خواسته های مردم به شهرستان های استان می فرستد، این امر بسیار جای خوشحالی و افتخار است.

وی اضافه کرد: مدیران دستگاه های اجرایی، روابط عمومی ها و همچنین رسانه ها، با تلاش وافر دستاوردهای ارزشمند سفر آیت الله دکتر رئیسی به استان را به نحو شایسته ای به سمع و نظر مردم برسانند.

استاندار گیلان بر لزوم اطلاع رسانی صحیح و شایسته از خدمات دولت به مردم تاکید کرد و گفت: باید مردم از خدمات صادقانه دولت انقلابی و جهادی مطلع باشند و از مصوبات پر خیر و برکت سفر رئیس جمهوری به گیلان در بخش های مختلف که در زندگی آنان اثر مثبت دارد، آگاه شوند و همه مدیران تا لحظه ای که مسئولیت دارند، باید به تأسی از تأکید رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین را به درستی عملیاتی کنند و پای کار مردم و به نفع مردم، محکم بایستند. چون دشمن دیکتاتوری ظلم به نظام و نادیده انگاشتن خدمات انقلاب اسلامی را از طریق دیکتاتوری رسانه‌ای علیه ایران اسلامی به راه انداخته است.

وی اظهار کرد: دولت در بخش های مختلف یارانه و خدمات مناسبی را برای ارائه محصول به مردم و تولید کنندگان در نظر گرفته که نباید اجازه داد علی رغم ارائه این مزایا، خدمات و محصولات تولیدی همچون نان، به طور ناقص و بی کیفیت به دست مردم برسد و قطعا در این زمینه ها، با متخلفین برخورد جدی می شود.

وی گفت: هم به طور آشکار و هم نامحسوس و ناشناس، شخصا در مسیر ارائه خدمات به مردم، مسائل در حوزه های مختلف رفاه و معیشت آحاد جامعه را رصد می کنم.

وی با بیان اینکه مردم شریف ایران با درک مشکلات و نواقص موجود باقیمانده، بعضی از کوتاهی ها را می بینند و واقع بینانه در کنار مدیران صادق خود هستند، گفت: بایستی همه مدیران در جمع مردم و جوانان قرار گیرند و مسئله محوری که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است را نه تنها در فضای دانشگاه و با برپایی کرسی های آزاد اندیشی، بلکه در همه حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجرایی در دستور کار قرار دهند و پاسخگوی مردم باشند.

استاندار ادامه داد: با افزایش اختیارات استانداران در سال آینده برای تخصیص بودجه از سوی رئیس جمهوری در جهت رفع مشکلات شناسایی شده در حوزه های مختلف عمرانی، اقتصادی، کشاورزی، تولید و اشتغال و … ، روند اجرایی شدن پروژه های تسریع می یابد.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک مشکلات کوچک در بخش های مختلف که نیاز به بودجه زیاد ندارند و در نقاط گوناگون استان به‌دلیل عدم توجه و تخصیص اعتبار لازم و کافی، سال‌ها موجب رنجیده خاطر شدن مردم شده، با همت مضاعف برطرف خواهد شد.

دکترعباسی با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در گیلان فراهم است، خاطر نشان کرد: اگر فرد سرمایه گذاری که با پیشرفت مناسب طرح، نیازمند منابع و تسهیلات بانکی است تا پروژه خود را به نفع مردم به اتمام برساند و در بروکراسی بانک‌ها معطل بماند؛ بدون هیچ گونه اغماضی با عوامل ایجاد خلل در امور مردم و سرمایه گذاران برخورد می‌کنیم.

وی بیان داشت: بانک‌ها باید شرایط ارائه تسهیلات را برای توسعه تولید و رفع موانع موجود در بخش سرمایه گذاری فراهم سازند و دستگاه های نظارتی هم به درستی نظارت کنند.

استاندار گیلان ادامه داد: باید کارها و خدمات انجام شده نظام و انقلاب اسلامی را قدر بدانیم و کارهای انجام نشده را با جدیت پیگیری کنیم و در راستای سازندگی و بالندگی ایران اسلامی و گیلان عزیزمان در جهت تحول در وضعیت موجود، به صورت جهادی عمل کنیم.

وی در ادامه سخنانش با دعوت از همه مردم برای پاسداشت روز ۲۲ بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: حماسه حضور مردم در سالی که در اوج پیک سویه اُمیکرون قرار گرفته ایم؛ با تاکید بر رعایت همه توصیه های بهداشتی و لزوم سلامت آحاد جامعه، نشان‌دهنده عشق مردم به ایران عزیز است.

وی با تصریح اینکه هماهنگی های لازم برای برگزاری مراسم این روز با در نظر داشتن سلامت مردم اندیشیده شده، افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که خودشان بر رعایت موارد بهداشتی و نیز تزریق دُز سوم واکسن تاکید داشته اند و نیز توجه ویژه آیت الله دکتر رئیسی به واکسیناسیون عمومی و گسترش ترزیق دُز سوم واکسن، مدیران شرایط را برای انجام این مهم فراهم سازند و از شکل گیری اجتماعات غیر ضرور جلوگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر مسئله محوری و توجه به پژوهش های عملیاتی توسط دانشگاه ها و نیز دستگاه های کاربردی تاکید کرد و گفت: امر پژوهش نباید تنها در هفته پژوهش مورد توجه باشد بلکه با تقویت جلسات شورای پژوهش استان، مدیران اجرایی وارد دانشکده های تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت خود شوند و از نظرات نخبگان، جوانان و ظرفیت های دانشگاه ها برای بالا بردن سطح کیفیت کار، رونق تولید و رفاه بیشتر مردم و حل مشکلات گیلان در بخش های مختلف بهره مند شوند.

***

همچنین در این جلسه سیدعلی آقازاده از نمایندگان شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم در نظر گرفتن منافع مردم در طرح های مختلف عمرانی به ویژه حوزه محیط زیست تأکید کرد و گفت: در طرح های زیست محیطی، وقتی به حرایم رودخانه ها تجاوز می شود، هنگام وقوع کوچکترین سیلاب ها، با مشکلاتی مواجه می شویم که نیازمند اهتمام ویژه متخصصان امر و همگان برای رفع آن هستیم.

***

غلامرضا رحیمی، مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در خصوص دستور اول جلسه با بیان اینکه به منظور پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و آببندان ها به شرکت های آب منطقه ای استان ها اجازه داده شد بهره برداری از مصالح رودخانه ای و خاک مازاد آب بندان ها را از طریق مزایده به پیمانکاران و بهره برداران شن و ماسه (دارای صلاحیت) به شرط واریز حقوق دولتی واگذار نماید، افزود: پیشنهاد می شود بعد از برگزاری جلسات کارشناسی، به دلیل اینکه همه پروژه های عمرانی براساس قیمت پایه فهرست بهای هر سال برآورد و با تغییر هر ساله فهرست بها قیمت آن به هنگام می شود، مبنای قیمت پایه مصالح مازاد رودخانه ای و خاک مازاد آببندان های پروژهایی که با این دستورالعمل اجرا می شوند نیز براساس نرخ عوامل موثر در فهرست بهای واحد پایه محاسبه گردند.

وی اهداف این دستورالعمل را پیشگیری و بازسازی خسارات ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و آببندان ها، تسریع در اجرای عملیات ساماندهی، لایروبی و آزادسازی مسیر رودخانه ها و مسیل ها به منظور کاهش خسارات ناشی از سیل، جبران کسری بخشی از منابع اعتباری، نظام مند کردن عملیات برداشت مصالح مازاد و بازسازی آببندان ها برشمرد.

***

علیرضا محمدی، مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در خصوص دستور سوم جلسه گفت: سالانه پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده ۵۶ کشور، طی نامه ای از دستگاه های اجرایی درخواست می شود مسایل پژوهشی خود را در سیستم بارگذاری کنند. در همین راستا سال جاری ۱۷ دستگاه اجرایی استان نیز مسایل خود را با توجه به شعار سال در سامانه بارگذاری کردند و پس از ۱۹ جلسه کارشناسی با دستگاه های اجرایی، ۶۴ مسئله به تصویب رسید و به فراخوان گذاشته شد.

وی ادامه داد: پس از آن برای ۳۹ مسئله  ۱۱۴ پروپزال دریافت کردیم و در نهایت ۴۱ طرح انتخاب و مصوب شد.

***

وحید خرمی، مدیرعامل آب منطقه ای گیلان نیز با بیان اینکه سفر رییس جمهوری به گیلان، ۸۲۰ میلیارد تومان برای آب منطقه ای گیلان مصوبه داشت، گفت: ضمن قدردانی از استاندار محترم، ۸۱٫۵ میلیارد تومان امسال دریافت کردیم.

***

در این جلسه همچنین فرماندار املش و مشاور تهیه طرح جامع رانکوه در خصوص طرح گزارش خود را ارایه دادند و استاندار تاکید کرد در این زمینه حتما دیدگاه مردم محلی رانکوه و سایر مسئولان شهری و صاحبنظران مرتبط نیز مورد توجه قرار گیرد.