مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان گفت: آب بندانهای چند منظوره در استان گیلان از منابع با ارزش برای تولید و اشتغال محسوب می گردند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،وحید خرّمی، مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان گفت: آب بندانهای چند منظوره در استان گیلان از منابع با ارزش برای تولید و اشتغال محسوب می گردند.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اعلام این مطلب اظهار داشت: آب بندانها گونه‌ای از تالاب هستند که به دست بشر ساخته شده‌اند و یا از شرایط طبیعی منطقه ایجاد شده‌اند و بیشتر برای پرورش ماهیان گرم آبی، ذخیره آب کمکی برای کشاورزی و تأمین آب بهداشتی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: این منابع آبی که بیشتر در استانهای شمالی کشور قرار دارند با نفوذ آب باران و جمع شدن روان آبهای سطحی و آب رودخانه‌ها به تدریج به استخر‌های طبیعی ذخیره آب تبدیل شده اند.

خرمی با اشاره به اینکه برخی از آب بندانها با دخالت انسان، خاک برداری، گودتر و حصاربندی شده‌اند بیان داشت: آب بندانها در طول تاریخ برای سالهای سال به عنوان منبع مهم کمک به ذخیره آب مورد نیاز کشاورزی مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: این منابع آبی علاوه بر کمک به تأمین آب کشاورزی بخشهایی از اراضی کشاورزی، موجب جلوگیری از وقوع سیل، رسوب گیری رودخانه‌ها و کمک به تنوع زیستی و حفظ محیط زیست نیز می‌شوند و پناهگاه و محل زندگی بسیاری از حیوانات از جمله آبزیان، پرندگان نیز می‌باشند.

خرّمی با بیان اینکه در گذشته‌های نه چندان دور آب بندانها نقش نسبتا مهمی در تأمین آب کشاورزی گیلان بویژه شالیزارهای استان داشته‌اند، افزود: پس از بهره برداری از سد سفیدرود ضمن کاهش وسعت این منابع آبی توسط عوامل انسانی این وابستگی کاهش یافته تا جائیکه در شرایط کنونی نیمی از وسعت ۱۷ هزار هکتاری آب بندانهای استان مورد تعرض قرار گرفته‌اند و تنها حدود ۹ هزار هکتار از این منابع باقیمانده که کمتر از ۱۰ درصد از نیازهای آبی استان را تأمین می‌نماید.

وی در تشریح امور مربوط به حفظ، نگهداری و بهره برداری از آب بندانها در استانهای شمالی کشور گفت: اگر چه شرکت‌های آب منطقه‌ای متولی امور مربوط به حفظ و نگهداری و همچنین بهره برداری از آب بندانها می‌باشند لیکن مطابق تفاهم نامه‌ای که فی مابین سازمان برنامه بودجه، وزراتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و استانداران ۳ استان شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) منعقد شده، لایروبی، تعمیق و بازسازی آب بندانهای شمال کشور به سازمانهای جهاد کشاورزی هر استان واگذار شده است.

خرّمی ادامه داد: تعیین و تشخیص نوع کاربری، اجاره دادن آب بندانها برای اجرای انواع طرحهای اقتصادی و گردشگری و غیره کماکان بعهده شرکت‌های آب منطقه‌ای می‌باشد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اعلام کرد: در استان گیلان پس از مطالعه و شناسایی و شناسنامه دار کردن آب بندانها زمینه‌سازی مناسبی برای کمک به اشتغال و کارآفرینی، توسعه گردشگری و حمایت از تولید در راستای راهبر دهای کلان نظام با دو هدف اصل تأمین بخشی از آب زراعی از یکطرف و اجاره دادن این منابع آبی برای امور اقتصادی از طرف دیگر فراهم آورده است.

وی در پایان تأکید نمود: شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان ضمن الویت قراردادن بهره برداری از آب بندانهای استان جهت تأمین بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی و سایر بخش‌های مربوط به امور تولیدی و همچنین مرتفع نمودن نیاز‌های آبی برخی مناطق روستایی، مسائل دیگری از قبیل گردشگری و آبزی‌پروری را نیز با هدف ایجاد اشتغال مدّ نظر قرارداده و طی سالهای اخیر گامهای مثبتی در این زمینه برداشته است.