رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آخرین آمار کشته شدگان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام را ۱۰۷ نفر اعلام کرد.

به گزارش نداي گيلان:  دکتر ضیایی در حاشیه نشست فوریت های بهداشتی در جوامع بزرگ افزود: در این حادثه 107 نفر کشته و 230 نفر زخمی شدند.

وی گفت: شمار ایرانیان زخمی32 نفر هستند و یک نفر در اثر شدت جراحت جان خود را از دست داد.

ضیایی افزود: در همان لحظات اولیه حادثه آمبولانس های ایرانی مستقر در مکه مجروحان را به بیمارستان ایرانی منتقل و بیشتر آنان را سرپایی مداوا کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در مجموع در همه مراحل مناسک حج ، حدود 500 پزشک از ایران به هموطنانمان خدمات رسانی می کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: 25 نفر از زائران ایرانی که در سانحه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام مجروح شده بودند از بیمارستان مرخص شدند.

سعید اوحدی افزود: زائران ایرانی معمولا ساعت یک بامداد مُحرم و وارد مسجدالحرام می شوند، به همین علت تعداد مجروحان ایرانی کم و تا این لحظه 30 نفر بوده است.

وی گفت: 25 زائر ایرانی که فقط جراحات سطحی داشته اند با هماهنگی پزشکان سعودی به بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه مکرمه منتقل و پس از معالجه از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: 5 نفر از زائران نیز که جراحات سخت تری دارند در بیمارستان های ملک فیصل و نور مکه بستری هستند که امیدواریم تا پایان هفته مرخص شوند.

اوحدی با بیان اینکه در حادثه دیروز فقط یک زائر ایرانی جان خود را از دست داد،گفت: شرایط عمومی زائران ایرانی بسیار خوب است و جای نگرانی نیست.

وی گفت: بر اساس آماری که دولت عربستان تا این لحظه اعلام کرده است بیش از 110 نفر در حادثه سقوط جرثقیل کشته شده اند اما به نظر می رسد آمار کشته شدگان بیشتر از این تعداد باشد و ممکن است به 150 کشته نیز برسد.

اوحدی افزود: تعداد زخمی ها نیز بیش از 250 نفر است و بیشتر کشته و زخمی شدگان از کشورهای هند، پاکستان و اندونزی هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به وجود تعدادی جسد مجهول الهویه، بنا بر درخواست دولت عربستان، امروز قرار است نمایندگان پزشکی بعثه های همه کشورها این اجساد را شناسایی کنند.

اوحدی گفت: دیروز بر اثر حادثه سقوط جرثقیل، برق بخش وسیعی از مکه و همچنین سه هتل محل اسکان زائران ایرانی قطع و سپس با همکاری مسئولان عربستانی برق دو هتل وصل شد اما به علت سوختن تابلوی برق یکی از هتل ها، سه کاروان را به اماکن دیگری منتقل کردیم که امیدواریم تا پیش از ظهر امروز این سه کاروان به هتل خود بازگردند.

وی افزود: به جز مجروحان حادثه دیروز، تا این لحظه فقط یک خانم 60 ساله به علت فشار خون در بیمارستان مدینه منوره بستری است درحالی که در مدت مشابه پارسال بیش از 20 بیمار در بیمارستان بستری شده بودند.

فهرست اولیه مجروحان حادثه جمعه مکه مکرمه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، فهرست مجروحان حادثه جمعه مکه مکرمه که پس از انتقال به مرکز درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت سرپایی مداوا شده اند، به شرح ذیل اعلام می شود:

1- اکرم فنائی 45 ساله از البرز شماره کاروان 41020.

2- فرح نیک اختر 53 ساله از آذربایجان شرقی شماره کاروان 11266.

3- علی اکبر عظیمی فر 50 ساله از مازندران شماره کاروان 13313.

4- ناهید یلتقیان خیابانی 52 ساله از تهران شماه کاروان 17081.

5- زهرا باقریان پیمان 50 ساله از تهران شماره کاروان 17081.

6- مهدی بخشایشی 63 ساله آذربایجان شرقی شماره کاروان 11176.

7- فضه شیرزاد 57 ساله مازندران شماره کاروان 30002.

8- مصطفی کافی موسوی 60 ساله * شماره کاروان 13078 .

9- فاطمه حسین صادقی هرندی 40 ساله اصفهان شماره کاروان 13793.

10- معصومه نجفی 46 ساله تهران شماره کاروان 17077.

11- غلامرضا پورحاتمی رشک وستائی 59 ساله کرمان شماره کاروان 26247.

12- گلی کریمی 65 ساله تهران شماره کاروان 17043.

13- مبارک پذیرش 54 ساله مازندران شماره کاروان 30048 .

14- فاطمه نظری 57 ساله تهران شماره کاروان 17043.

15- احمد گلبازی 58 ساله تهران شماره کاروان 17266.

16- معینه گرامی 41 ساله تهران شماره کاروان 17043.

17- محمود طاطیان * * شماره کاروان 30212 .

18- علی قنبری * * * .

19- علی گرجی * * *.

20- محمد رحیم کشاورز 40 ساله فارس شماره کاروان 24003.

21- ابراهیم خیری زاده 60 ساله فارس شماره کاروان 24003.

عباسعلی زکریای نجف آبادی از کاروان 13078 استان اصفهان، خانم نرگس کفاشیان بابلی از کاروان 30295 استان مازندران، خانم فاطمه نصیری از استان اصفهان و خانم زینب السادات جزا از کاروان 17043 استان تهران مجروحان حادثه روز جمعه مکه هستند که بدلیل شدت جراحت در حال حاضر در بیمارستان مکه بستری هستند.

همچنین متأسفانه مرحوم «سیف الله اسدی مینا» زائر 45 ساله از کاروان 33021 استان همدان طی حادثه جمعه مکه مکرمه جان خود را از دست داد.

زائران مجروح ایرانی می توانند به ادامه اعمال حج بپردازند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حال مصدومان ایرانی حادثه دیروز مکه خوب است گفت: نیازی به انتقال این افراد به داخل ایران برای ادامه مداوا نیست و می توانند به ادامه اعمال حج شان بپردازند.

دکتر سید حسن هاشمی درخصوص اقدامات انجام شده حادثه دیروز مکه افزود: خوشبختانه از همان لحظات اولیه، سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و هیات پزشکی حج و هلال احمر اقدامات بسیار خوبی صورت دادند.

وی اضافه کرد: این اقدامات ، هم درجهت شناسایی حجاج ایرانی مصدوم شده بوده است و هم اینکه احتمالا ممکن بود کسانی از بین رفته باشند.

دکترهاشمی با بیان اینکه همکاران ما در همه بیمارستان های مکه مستقر شده بودند و خدمات هم ارائه شده است گفت: طبق آمارهایی که ارائه کردند، ما یک نفر فوتی داشتیم که مشخصاتش در سایت سازمان حج و زیارت موجود است و بقیه افراد هم که بیش از20 نفر هستند اکثرا مرخص شده اند.

وزیر بهداشت گفت: همه اقداماتی که نیاز بوده است از نظر پزشکی در دوره نقاهت مصدومان انجام شود ، انجام گرفته و یا درحال انجام است.

دکتر هاشمی افزود: ما در همان ساعات اولیه به وزارت امور خارجه و سفیر خودمان در عربستان اعلام کردیم که هم تیمی فنی و هم تیم بیمارستانی برای پذیرش مصدومان آماده پرواز هستند.

هاشمی درپاسخ به اینکه آیا نیازی به انتقال مصدومان ایرانی به داخل کشور نیست و آیا می توانند به ادامه اعمال حج شان بپردازند، افزود: بله، آنها می توانند به ادامه اعمال حج شان بپردازند.

وی گفت: از میان مصدومان ایرانی، سه چهار نفری بودند که عمل جراحی برایشان لازم بود یا شکستگی داشتند که آنها هم اقدامات درمانی برایشان انجام شده است.

هاشمی افزود: من از دیروز پیگیر بوده ام که اگر کسی واقعا جراحت یا مصدومیتی دارد که بایستی مراقبت های ویژه ای برایش انجام شود، به داخل ایران منتقل کنیم که خوشبختانه طبق گزارشی که سفیر، رئیس سازمان حج و زیارت و رئیس هیات پزشکی به من دادند نیازی به انتقال نیست و تقریبا اکثر مصدومان ایرانی مرخص شده اند و مصدومیتشان سطحی بوده است.

وزارت بهداشت برای اعزام تیم‌های تخصصی و پذیرش مصدومان کشورهای اسلامی حادثه مسجد الحرام اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه درخصوص مصدومان ایرانی نیاز به اقدام خاص پزشکی نبوده است، گفت: درباره دیگر مسلمانان عزیز از کشورهای اندونزی، هند و پاکستان هم که تعداد درگذشتگان یا مفقودان ساعت به ساعت در حال افزایش است اعلام کرده ایم ، هم برای پذیرش در بیمارستان ایران آمادگی داریم و هم آماده ایم تا تیم های پزشکی مان را برای کمک جراحی یا درمان مصدومان اعزام کنیم.

وزیر بهداشت با بی سابقه خواندن طوفان و بارندگی اخیر در مکه گفت: درتماسی هم که با وزرای سه کشور اندونزی ، پاکستان و هند داشتیم با ابراز تسلیت اعلام کردیم برای هرگونه کمک و ارائه خدمات پزشکی آماده ایم.

در طوفانی که ساعت 17 دیروز به وقت محلی در مکه روی داد یک جرثقیل سقوط کرد که شماری از زائران کشورهای هند، پاکستان و اندونزی جان باختند و شماری دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش شبکه الاخباریه سعودی، این جرثقیل به علت طوفان شدیدی که سرعت آن بیش از هشتاد و سه کیلومتر در ساعت بود، سقوط کرد.

این گزارش می افزاید: این جرثقیل مشغول به کار نبوده و خارج از سرویس بوده است.

خالد فیصل امیر منطقه مکه دستور تشکیل کمیته ای فوری برای تحقیق در این حادثه و اعلام فوری نتایج آن را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری «میدل ایست پانوراما»، جرثقیل ساقط شده در مسجد الحرام متعلق به شرکت محمد بن سلمان پادشاه عربستان سعودی است.

این جرثقیل متعلق به شرکت «نسما» وابسته به محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی است.

شرکت وابسته به پسر پادشاه عربستان با اعمال فشار بر دیگر شرکت ها آنها را از مناقصه طرح توسعه مسجد الحرام کنار گذاشته بود.

اداره هواشناسی مکه درباره وقوع طوفان و بارش شدید باران هشدار داده بود، اما شرکت نسما این هشدار را نادیده گرفته بود.

جرثقیل سقوط کرده در مسجد الحرام بزرگترین جرثقیل نصب شده بود که از پیش از ماه مبارک رمضان تاکنون بدون استفاده باقی مانده بود، اما شرکت نسما به علت هزینه زیاد برچیدن آن را به تعویق انداخته بود.

شبکه سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: عربستان سعودی میلیاردها دلار در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده است تا به جمعیت کثیری که در مناسک حج شرکت می کنند خدمات برساند.

هم اکنون یک پروژه عظیم توسعه مسجد الحرام در دست اجراست که قرار است محوطه این مسجد را بیش از چهار هزار متر مربع توسعه دهد.

در آن صورت این مسجد می تواند دو میلیون نفر را همزمان در خود جا دهد.

سعودی ها همچنین سرگرم ساختن بزرگراه و پل و زیرگذر در اطراف مسجد الحرام هستند.

مراسم حج در چند سال گذشته عمدتا بدون حادثه قابل توجهی برگزار شده است اما در سال 2006 در حادثه ای دست کم 363 نفر زیر دست و پا کشته شدند. در سال 2004 نیز در حادثه ای مشابه بیش از 250 نفر از زائران حج جان باختند.

مراسم حج در زمان مقرر برگزار می شود

یک مقام عربستانی اعلام کرد: مراسم حج که قرار است 21 و 22 سپتامبر آغاز شود به رغم حادثه مکه در زمان مقرر برگزار می شود.

سقوط جرثقیل در مسجد الحرام عصر جمعه به جان باختن بیش از 100 نفر منجر شد.

این مقام عربستانی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه « این حادثه به هیچ وجه مراسم حج را تحت تاثیر قرار نخواهد داد » اعلام کرد تعمیر مسجد الحرام احتمالا چند روز زمان می برد.

این مرگبارترین حادثه در مکه در چند سال اخیر است.

حدود 800 هزار نفر تا کنون برای شرکت در مراسم حج وارد عربستان شده اند.

مقامات عربستانی تاکنون اطلاعاتی درباره افراد کشته شده و ملیت آنها منتشر نکرده اند در حالی که شمار زیادی از آنها خارجی هستند.