مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:آزمایش موشکی نقض برجام نیست و نگرانی زیادی در این زمینه نداریم

دیروز، فدریکا موگرینی  آخر هفته خود را در تهران بود؛ شنبه ای ایتالیایی با برنامه های فشرده. از ساعت 10:30 صبح در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه منتظر بودیم تا کنفرانس مطبوعاتی مشترک روسای دستگاه دیپلماسی ایران و اروپا شروع شود؛ حول و حوش ساعت یک بعد از ظهر بود که بالاخره ظریف و موگرینی پشت تریبون قرار گرفتند تا از نتایج چانه زنی های دیپلماتیک خود برای رسانه ها صحبت کنند. حدود نیم ساعتی طول کشید که ابتدا ظریف و بعد هم موگرینی درباره جلسه خود، حرف زدند. موگرینی را یک تیم متنوع از کمیسیونرهای اروپا همراهی
می کردند و حضورشان در زمان کنفرانس مطبوعاتی، حسابی چشمگیر بود. بعد از اینکه دو دیپلمات پارسی و رمی از مفاد میتینگ دونفره خود گفتند، نوبت به چند خبرنگار رسید که سوالات خود را مطرح کنند؛ سوالاتی که می توانید پاسخ های آن را در همین صفحه دنبال کنید.
بعد از سوالات خبرنگاران هم ، ظریف و موگرینی و همکاران به سالن مجاور رفتند تا ناهار  شنبه، 28 فروردین 1395 را با هم میل کنند. ناهاری ایرانی برای سیاستمدار جوان ایتالیایی که این روزها، سکاندار دستگاه سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپاست. وقتی هم که موگرینی از ناهار برگشت تا به بقیه قرارهایش برسد، معلوم بود ناهار حسابی به او چسبیده است و ادامه روز را با انرژی طی خواهد کرد!
اما برسیم به چند و چون کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف و موگرینی. تا از قلم نیفتاده این را هم بگویم که لباس جدید موگرینی در سفر دیروزش به ایران، تقریبا رنگ سال مردم ایران بود. یک شال فیروزه ای رنگ و یک مانتوی آبی با یک شلوار مشکی که به قول خودش متأثر از حال و هوای نوروز ایرانیان بود!
وزیر امور خارجه ایران در ابتدا با  اشاره به نشست‌های ديروز مقامات ایران و اتحادیه اروپا در تهران گفت:‌ امروزجلسه کم‌سابقه‌ای در تاریخ ارتباطات با اتحادیه اروپا داشتیم. خانم موگرینی به‌همراه کمیسیونرها که در حکم وزرای اتحادیه اروپا هستند به ایران آمدند و کمیسیونرها از صبح با وزرای مربوطه ایرانی جلسه داشتند و
بعد از ظهر و فردانیز این جلسات ادامه خواهند داشت.
ظریف در ادامه افزود: ان‌شاءا… زمینه برای همکاری‌های بیشتر ایران و اتحادیه اروپا فراهم خواهد شد.
گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: درباره باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران
گفت و گو کردیم.
ظریف در ادامه با اشاره به موضوعات دیگری که در نشست‌های طرف ایرانی و اروپایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: درباره مسائل منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و کمک‌های انسان‌دوستانه بالاخص آوارگان گفت و گو کردیم و امروزدر پایان دیدارها 4 بیانیه صادر خواهد شد که عبارتند از بیانیه همکاری‌ها، بیانیه همکاری‌های هسته‌ای، بیانیه انرژی و بیانیه همکاری‌های علمی و پژوهشی.
وی همکاری در حوزه‌های انرژی و همچنین همکاری‌های علمی و پژوهشی را محور دو بیانیه دیگر ایران و اتحادیه اروپا عنوان کرد و اظهار داشت: امروز شروع جدیدی در ارتباطات بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است و امیدواریم نتیجه همکاری‌ها برای مردم ایران و مردم اتحادیه اروپا منافع مشترک و پیشرفت باشد و به صلح و امنیت بین المللی کمک کند. یقین داریم که این همکاری‌ها می‌تواند برای توسعه کشور و کمک به آرامش در منطقه بحرانی ما مفید واقع شود.
آمریکا به قول و قرارش عمل کند
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حوزه‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا گفت: مهم ترین حوزه همکاری در حوزه تضمین اجرای برجام است.
وی در ادامه با اشاره به مراحل اجرای برجام گفت: ما اطمینان داریم منافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا در اجرای برجام است. ما با اتحادیه اروپا برای برداشتن موانع و اجرای کامل برجام همکاری خواهیم کرد.
وی همچنین درباره همکاری‌های پیش‌بینی‌شده در برجام اظهار داشت: همکاری در زمینه همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی در دیدار امروزکمیسیونر انرژی و
دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی مطرح خواهد شد، همچنین در زمینه‌های اقتصادی و مالی و کمک اتحادیه اروپا به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی بحث خواهد شد.
برجام و تعهدات متقابل
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه درباره پایبندی طرف‌ها به تعهدات شان در قبال اجرایی شدن برجام گفت:‌ درباره پایبندی طرف‌ها به تعهدات برجام پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم. هدف برجام دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی است. به آمریکا فشار خواهیم آورد تا زمینه برای همکاری بانک‌های غیرآمریکایی با ایران را فراهم کند و برجام شامل بانک‌های آمریکایی نمی‌شود اما آمریکا متعهد است مانع روابط سایر بانک‌ها با ایران نشود.
وی در ادامه گفت: مردم ایران باید نتیجه توافق هسته‌ای را هرچه سریع‌تر احساس کنند وگرنه مردم ایران سؤال خواهند کرد که؛ توافق چه‌میزان برای مردم ایران مفید بوده؟ ضرورت دارد طرف مقابل به‌ویژه آمریکا تعهداتش را نه روی کاغذ بلکه به‌صورت عملی انجام دهد.
در کنار مردم سوریه خواهیم بود
ظریف درباره بحران سوریه نیز گفت: هر کدام از همسایگان ما با خطر تروریسم مواجه باشد در کنار آنها خواهیم بود و باید با این معضل به‌صورت جهانی مبارزه کرد.
وی افزود: توقف درگیری‌ها در سوریه و منطقه به‌معنای توقف درگیری با تروریسم نیست.
برنامه موشکی ایران، نقض برجام نیست
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه موشکی ایران کاملاً دفاعی است، گفت: برنامه موشکی صرفاً دفاعی بوده و ارتباطی با برجام ندارد و به‌نظر ما ارتباطی با قطعنامه شورای امنیت نیز ندارد زیرا برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده است. هزینه تسلیحاتی ایران یک جزء کوچکی از هزینه تسلیحاتی همسایگان ماست.
موگرینی: وارد مرحله بیانیه های مشترک شده ایم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس خبری  درباره نشست‌های طرف اروپایی با مقامات ایرانی گفت: امروز ما از گفت و گوها پس از برجام وارد مرحله بیانیه‌های مشترک شدیم. امروز با هفت کمیسیونر موضوعات گسترده‌ای را بحث کردیم.موگرینی همچنین با اشاره به اجرایی شدن برجام گفت: می‌خواهیم ایرانی‌ها نتایج (برجام) را در زندگی روزانه خود مشاهده کنند.
عصر جدید  روابط ایران و اروپا
وی درباره روابط طرف اروپایی با ایران نیز اظهار داشت: وارد عصر جدیدی در روابط شده‌ایم. توسعه و تحولات مختلف در این حوزه اتفاق افتاده است، ما به‌دنبال منافع مشترک برای ثبات منطقه و تبدیل این رویکرد سازنده به امنیت و ثبات در منطقه هستیم. همکاری بین ایران و این اتحادیه می‌تواند به توسعه دو طرف کمک کند. ما امروز درمورد
بخش های علمی، آموزشی، حمل و نقل، مهاجرت و محیط زیست گفت‌وگو کردیم.
موگرینی گفت‌وگوهای سیاسی درمورد مسائل منطقه را از دیگر محورهای دیدار ديروزخود با ظریف بیان کرد و ادامه داد: تمرکز ما بر طیف وسیعی از موضوعات است که زمینه لازم را برای روابط دو طرف ایجاد خواهد کرد.
وی تأکید کرد: دیپلماسی می‌تواند موفق باشد و پیام امروز من به ملت ایران این است که دیپلماسی باارزش بود و خوشحالم که مردم ایران این تغییرات را در زندگی خود مشاهده می‌کنند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپابا ابراز اينكه این سفر دیدار دوم من از ایران است، گفت: در دیدار نخست که ماه جولای و چند روز پس از اجرای برجام انجام شد، تنها بودم و کمیسیونرها در آن سفر حضور نداشتند اما امروزهفت کمیسیونر از حوزه‌های مختلف من را همراهی می‌کنند.
نماینده 500 میلیون اروپایی!
وی تأکید کرد: من امروز در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت نمی‌کنم بلکه از سوی 500 میلیون اروپایی سخن می‌گویم، امیدوارم روابط متفاوتی با ایران ایجاد شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در مورد اجرای برجام کار ما به اتمام نرسیده و ادامه دارد و امیدوارم هرچه زودتر خواسته‌های دو طرف تحقق یابد. من مسئول نظارت مداوم و ایجاد گفت‌وگو در این حوزه هستم و نهایت تلاش خود را انجام خواهم داد.
موگرینی خاطرنشان کرد: ما تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته‌ای را رفع کرده‌ایم، امروز در این سفر یک دور مذاکره و گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای را انجام دادیم که تا فردا ادامه می‌یابد.وی با اعلام اینکه ایران و اروپا دارای روابط تاریخی و دیرینه هستند، اظهار داشت: در این روابط، ایران و اروپا با برخی موانع و دشواری‌ها مواجه بودند و چالش‌هایی وجود داشت اما اراده دو ملت برای همکاری بود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ما به‌دنبال از بین بردن اختلافات و دشواری‌ها هستیم و باید در حوزه‌هایی که به‌نفع دو ملت است، همکاری کنیم. از رسانه‌ها می‌خواهم نتیجه این گفت‌وگوهای جامع و سازنده را منعکس کنند. ما گفت‌وگوهایی انجام دادیم که به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنم.
تحریم های حقوق بشری، پابرجاست
موگرینی سپس به برجام اشاره کرد و گفت ایران تعهدات خود را انجام داده و اتحادیه اروپا نیز تعهدات خود را انجام داده و تحریم‌ها را برداشته است، اما تحریم‌های دیگر مرتبط با مسائل دیگر ‌مانند حقوق بشر به‌قوت خود باقی است.
موگرینی از محورهای گفت و گو با وزیر امور خارجه ایران را بخش اقتصادی بیان کرد و اظهار داشت: ما از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در زمینه گردشگری و تجاری ما به‌دنبال همکاری بیشتر با ایران هستیم. همچنین در حوزه انرژی امروز گفت‌وگو کردیم تا تمهیدات و همکاری بسیار خوبی با ایران داشته باشیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روابط و همکاری میان دانشگاه‌ها و حوزه آموزش گفت: در این زمینه برای مهاجرت نیز می‌توانیم یکدیگر را یاری کنیم.
موگرینی، محیط زیست را محور دیگر گفت‌وگوهای دو طرف عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه هم ایران و هم اتحادیه اروپا شرایط دشواری را تجربه می‌کنند که می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم و در حوزه کمبود آب، آلودگی هوا و مدیریت زباله با ایران همکاری کنیم.
مسئله موشکی ، نقض برجام نیست
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس با اشاره به بحث موشکی ایران گفت: مسئله موشکی را با وزیر خارجه ایران مطرح کردیم.
وی همچنین گفت: آزمایش موشکی نقض برجام نیست و نگرانی زیادی در این زمینه نداریم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مشکلات در مراودات بانکی ایران گفت: این مسئله دارای اهمیت اساسی است. تعدادی هیات تجاری از ایران دیدار کرده‌اند و این نشان دهنده علاقه‌مندی اروپایی‌ها به مراودات تجاری با ایران و این نیازمند ارتباط بانکی است، ما در حال فعالیت هستیم تا از کارآمدی سیستم بانکی اطمینان حاصل کنیم.
موگرینی افزود: ما تمامی اطلاعات لازم را در مورد روابط مالی و بانکی در 50 صفحه با عنوان رهنمود در دوره پس از تحریم مسائل هسته‌ای ارائه کردیم اما اتحادیه اروپا نمی‌تواند کشورهای دیگر را مجبور به انجام کاری کند؛ آنها خود باید اقدام کنند.
وی تصریح کرد: اما اطمینان می‌دهیم که‌ بخش اقتصادی و بانکی اروپا برای آغاز همکاری‌های بانکی علاقه دارند.
موگرینی درباره بحران سوریه نیز گفت: یکی از اولویت‌های ما، پایان جنگ در سوریه است و درخصوص مذاکرات جاری ژنو، ایران و اروپا می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. ما همچنین در مورد کمک‌های بشردوستانه گفت‌وگو کردیم و امیدواریم دسترسی به این کمک‌ها تسریع شود.
وی اضافه کرد: در مورد یمن هم توقف مخاصمات آغاز شده و امیدواریم از طریق مذاکرات 18 آوریل [دوشنبه 30 فروردین ماه] در کویت ادامه داشته باشد.
نوروز  را دوست دارم
موگرینی به جشن نوروز در ایران نیز اشاره کرد و گفت: این ایام زمان تغییر و تحولات است و شما آماده امور جدید می‌شوید و در واقع نوروز سمبلی برای سفر من به تهران بود. من از دوره جدید روابط دو کشور را دنبال می‌کنم که بسیار مهم است و بر آن تأکید می‌کنم چرا که این روابط جدید بین ایران و اتحادیه اروپا اتفاقی تاریخی است. ما خواستار ملاقات‌ها و همکاری‌های خوب بین ایران و اتحادیه اروپا هستیم.قانون