انحلال شورای شهر رشت فعلا در دستور کار نیست!/انتخاب 25 اثر تئاتر شهروند در لاهیجان/کشف چک پول های تقلبی در بازارچه ساحلی آستارا/وقتی با مردم عادی آن طور سختگیری می‌شد، این ویلاها چه‌طور ساخته شد؟

انحلال شورای شهر رشت فعلا در دستور کار نیست!

تابناک گیلان: در هر حال اظهارنظر در خصوص موضوعی همچون انحلال شورای چهارم از سوی فرماندار رشت، نمی تواند زمینه ساز فضایی آرام آن هم در آستانه دو انتخابات مهم پیشرو باشد.

به گزارش خزر، جلسه انتخاب هیات رئیسه شورای شهر رشت که قرار بود پنجشنبه هفته قبل برگزار شود با اعلام ناگهانی فرمانداری لغو و موکول به روز دوشنبه شد. جالب آن که این جلسه قرار بود به پیشنهاد خود فرماندار و به صورت فوق العاده برگزار شود که ساعاتی قبل از برگزاری با ارسال نامه ای از سوی فرمانداری لغو و به روز دوشنبه موکول شد.

هر چند فرماندار رشت در اظهارنظری متفاوت در گفتگو با خبرنگار صبح مشرق، می گوید که موضوع انحلال شورای شهر رشت فعلا!! در دستور کار نیست و البته دلیل لغو جلسه ای که خود مسبب اصلی برگزاری آن بود را دریافت اخباری می داند که حکایت از تشنج در شورای شهر رشت داشته است.

البته جناب فرماندار این سوال را بی پاسخ می گذارد که این اخبار از چه مجرایی به دست ایشان رسیده و احیاناً حضور فرزند یکی از اعضای شورا به عنوان مشاور رسانه ای جناب فرماندار، مجرای انتقال اخبار به آقای فرماندار نبوده است؟

در هر حال اظهارنظر در خصوص موضوعی همچون انحلال شورای چهارم، آن هم در نزدیکی انتخابات مجلس از سوی فرماندار رشت، نمی تواند زمینه ساز فضایی آرام باشد. فرماندار رشت نقش مهمی در آماده سازی فضایی آرام و به دور از تنش های اجتماعی و سیاسی در جهت هر چه بهتر برگزار شدن دو انتخابات مهم مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارد.

بعید است صحبت از انحلال شورا و نفی آن البته با قید واژه “فعلا” آن هم زمانی که اتفاقات شورای سوم نام رشت را در کل کشور بر سر زبان ها انداخت، حتی مورد حمایت و تایید استاندار و معاون سیاسی ایشان باشد و باید دید چرا فرماندار پس از جلسه ای که خود خواهان برگزاری آن بوده و البته خودش هم آن را لغو می کند، در گفتگو با خبرنگار یک سایت خبری به راحتی در خصوص موضوعی چون انحلال شورا به اظهارنظر می پردازد!

انتخاب 25 اثر تئاتر شهروند در لاهیجان

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان از معرفی آثار راه یافته به این جشنواره خبر داد و گفت: 25 اثر در این جشنواره انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، سعید آگشته عصر امروز در مراسم پایانی جشنواره تئاتر شهروند اظهار کرد: هیئت انتخاب آثار ششمین جشنواره تئاتر شهروند متشکل از نگار نادری، مریم نجاتی، سیروس همتی، محمد علی صادق حسنی و جواد نجار تمیزکار پس از بررسی 155 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 25 اثر را انتخاب کردند.

وی این آثار را در بخش مسابقه نمایش «فرهنگ بوق» به نویسندگی و کارگردانی برزان رستمی از سنندج، نمایش «هست ولی کم است» به نویسندگی محمود ناظری و کارگردانی امیر امینی از لاهیجان عنوان کرد.

وی ادامه داد: نمایش «از نفس افتاده» به نویسندگی و کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش، نمایش «شهرما زباله‌ها» به نویسندگی معصومه عموری و کارگردانی مصطفی بوعذار از اهواز، نمایش «جشن طلاق» به نویسندگی و کارگردانی مسعود ابراهیمی از اصفهان، نمایش «یه قاچ خربزه» به نویسندگی و کارگردانی جلال مشتاقیان از اصفهان، نمایش «با چشمان بسته» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از ملایر آثار برگزیده بودند.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان دیگر آثار بخش مسابقه را نمایش «تندیس» به نویسندگی غنچه شکوهیان و کارگردانی محسن اردشیر از آمل، نمایش «ما آدم نمی‌شیم» به نویسندگی محمد یکرنگی و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان، نمایش «هفت مار سمی شهر من» به نویسندگی و کارگردانی افشین قاسمی از تهران، عنوان کرد.

به گفته وی، نمایش «پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی سعید خیراللهی از دهلران، نمایش «حرف‌هایی که همیشه هست» به نویسندگی و کارگردانی هومن میر معنوی از رشت، نمایش «نمایشگاه» به نویسندگی و کارگردانی علی بیداوسی از لاهیجان، نمایش «داستان من» به نویسندگی و کارگردانی احمد نیک قلب از لاهیجان، نمایش «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» به نویسندگی حیدر رضایی و کارگردانی نادره حیدریان از تهران، نمایش «دستفروش» به نویسندگی و کارگردانی حشمت‌الله زارعی از اراک به جشنواره مذکور راه افتادند.

آگشته، آثار بخش جنبی این جشنواره را شامل نمایش «سه یل» به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی از دهلران، نمایش «پا برهنه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی کژال راست بین از مریوان، نمایش «وای فای» به نویسندگی و کارگردانی سارا نیک طبیعت از رشت، ذکر کرد.

وی دیگر آثار جنبی جشنواره مذکور را نمایش «بازی» به نویسندگی مهدی صالحیار و کارگردانی علیرضا قاسمی از بناب، نمایش «کلاغ‌های آنلاین» به نویسندگی و کارگردانی ساحل احمد دوست از آستانه‌اشرفیه، نمایش «عجب شغلیه این گدایی» به نویسندگی و کارگردانی علی حاج علی عسگری از رشت، نمایش «تلخک و آ» به نویسندگی و کارگردانی میلاد سبحانی و شهریار صادق حسنی از لاهیجان، نمایش «فردایی دیگر» به نویسندگی و کارگردانی علی رضایی از انزلی و نمایش «گورت روگم کن» به نویسندگی مهدی دانش رفتار وکارگردانی میلاد حسن نیا از لاهیجان ذکر کرد.

دبیر ششمین جشنواره تئاترشهروند لاهیجان خاطرنشان کرد: فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی، فرهنگ ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی، آگاهی از حقوق شهروندی، از جمله محورهای این جشنواره است.

وی ارتقای تعامل با سالمندان، کودکان و نوجوانان و معلولان، عوارض محلی، توسعه فرهنگ شهرنشینی، آسیب های اجتماعی، محیط زیست، مشارکت مسئولانه شهروندان و نهادهای خصوصی در مدیریت شهرها و… را از دیگر محورهای جشنواره امسال عنوان کرد.

کشف چک پول های تقلبی در بازارچه ساحلی آستارا

سرهنگ رحیم مهدی زاده عصر شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: ماموران انتظامی آستارا در بازرسی از یک زن و مرد 26 و 39 ساله در بازارچه ساحلی این شهرستان، 12 میلیون و 600 هزار ریال چک پول تقلبی کشف کردند.
وی با بیان اینکه این دو نفر با مقداری از پول های تقلبی از غرفه های این بازار خرید کرده بودند، افزود: در بازرسی از این دو نفر، 25 قطعه چک پول 500 هزار ریالی و یک اسکناس 100 هزار ریالی تقلبی کشف و ضبط شد.

سرهنگ مهدی زاده اضافه کرد: از فروشندگان خواستاریم در هنگام دریافت وجه از خریداران، دقت و هوشیاری لازم را داشته باشند.

وی از مردم خواست در صورت اطلاع از افرادی که درصدد ضربه زدن به اقتصاد جامعه می باشند، موارد را از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

فرمانده انتظامی آستارا گفت: دو متهم مذکور که هیچگونه سابقه کیفری نداشتند، تحویل مراجع قضایی شدند.

شهرستان آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در 200 کیلومتری غرب رشت مرکز استان گیلان واقع شده و با حدود پنج هزار واحد تجاری که اغلب آنها در بازارچه ساحلی متمرکز شده است، همه ساله پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است و یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور به شمار می رود.

وقتی با مردم عادی آن طور سختگیری می‌شد، این ویلاها چه‌طور ساخته شد؟

یکی از نمایندگان رشت در مجلس‌ اظهار کرد: زمین‌خواری در‌ منطقه حیران از سال 82 آغاز شده و اکنون نزدیک به 200 تا 400 ویلا در این منطقه از استان گیلان وجود دارد.

به گزارش تابناک گیلان به نقل از ایسنا: غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه اکنون تخلفات ‌آنقدر گسترش یافته است که به صورت یک رویه عادی درآمده و قبح زمین‌خواری در منطقه شکسته شده است، تصریح کرد: اکنون برخی متخلفان، طلبکار و مدعی داشتن سند هستند و خود را مالک می‌دانند.

جعفرزاده افزود: بخشی از مسئولان نظام در سه قوه و بیشتر قوه مجریه در تصاحب زمین‌ها و ساختن ویلاها شریک هستند، البته باید اذعان کرد که دستگاه‌های نظارتی نیز ضعیف عمل کردند.
این نماینده با اشاره به اینکه متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم، بیشترین تخلف در این منطقه انجام شد، گفت: اکنون هم به جای سیاسی کردن مسأله و اینکه چه مسئولانی یا در چه دولت‌هایی این اقدامات خلاف قانون را انجام داده‌اند، باید با هر کسی که تخلف کرده، برخورد شود.

جعفرزاده تخریب همه ویلاهای غیرقانونی با لودر را خواست مردم منطقه «حیران» دانست و ادامه داد: باید با لودر همه ویلاهای غیرقانونی ساخته شده در منطقه را تخریب کنند و دشت را به طبیعت مردم منطقه بازگردانند، زیرا نظر مردم این است که اگر مسئولان در عزم خود برای برخورد با زمین‌خواری صادق هستند،‌ تنها با این کار می‌توانند عزم خود را نشان بدهند، عزمی که اقتدار نظام در برخورد با تخلفات را نیز نشان می‌دهد.

وی با ذکر نمونه‌ای دیگر از گفته‌های مردم، اضافه کرد: در گذشته اگر چند گوسفند یک کشاورز یا دامدار به زمین‌های منطقه می‌رفت، با شکایت و پیگیری‌های بسیاری از سوی سازمان‌های مسئول مانند منابع طبیعی مواجه می‌شد، حالا مردم می‌پرسند که وقتی با مردم عادی آن طور سختگیری می‌شد، این ویلاها چه‌طور ساخته شد؟

کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز از دستور ویژه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برای پیگیری و برخورد قاطع با تخلفات گردنه «حیران» خبر داد و گفت: این دستور می‌تواند گامی مهم برای حل مسأله زمین‌خواری و ویلاسازی در این منطقه تلقی شود.

وی با اشاره به احراز تخلفات در منطقه «حیران» که با بازدیدهای میدانی و با حضور مسئولان استانی و کشوری صورت گرفت، تصریح کرد: هفته گذشته دستور کتبی در این باره از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به وزیران راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار ابلاغ شده است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ارسال و طرح برخی گزارش‌ها درخصوص زمین‌خواری در گردنه حیران در دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، اضافه کرد: با طرح این موضوع در ستاد، برنامه‌ریزی فوری برای حضور در این منطقه صورت گرفت و در جریان بازدیدی که به همراه برخی مدیران ارشد وزارتخانه‌های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بعضی دستگاه‌های مسئول استانی از این منطقه انجام شد، تخلفات گسترده در این منطقه محرز شد.

پالیزدار خاطرنشان کرد: اکنون تیم‌های بازرسی در استان مستقر و در حال بررسی تخلفات هستند.

لازم به ذکر است: منطقه گیلان، نخستین‌بار در 21 مردادماه امسال، یوسفیان ملا، نماینده آمل در مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، خبر ساخت و سازهای غیر مجاز در گردنه حیران را اعلام کرد. پس از آن ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در یکی از نشست‌های خود در دفتر معاون اول رئیس جمهوری، پرونده زمین‌خواری در «گردنه حیران» را بررسی کرد. این موضوع علاوه بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، به بحث‌هایی میان برخی از نمایندگان مجلس و اتهام‌زنی آنان به یکدیگر نیز منجر شد، همچنان که نماینده آمل نیز به نقش مسئولان اجرایی در این زمین‌خواری‌ها اشاره کرده بود.
منبع:تابناك