مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره قرآن و عترت در این استان، گفت: تقویت انس هنر با قرآن از اهداف این جشنواره است.

‌به گزارش ندای گیلان، رضا ثقتی بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری جشنواره قرآنی به مناسبت هفته قرآن و عترت، اظهار کرد: این جشنواره با هدف شناسایی استعدادهای بالقوه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه برای ترویج باورهای قرآنی و تبلیغ آموزه‌های قرآن و عترت و تبدیل آن به استعدادهای بالفعل در گیلان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید آثار ماندگار و ارائه مفاهیم و معارف قرآن و عترت در قالب هنر یکی دیگر از اهداف این جشنواره است، افزود: معتقدم باید با آراستن مفاهیم قرآنی به هنر، از آن برای گسترش تعالی فرهنگ قرآن بهره گرفت تا با انتشار و اشاعه فرهنگ ناب اهل بیت با زبان هنر، جامعه مخاطب جدید تری را به این موضوع جذب کنیم.

ثقتی باز آفرینی هنری مفاهیم قرآن، احادیث و سیره اهل بیت، ترویج و تبیین سبک زندگی قرآنی و روحیه ایثار و شهادت را از برنامه‌های اصلی این جشنواره برشمرد و تاکید کرد: این جشنواره در محورهای چهارگانه خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی، عفاف و حجاب، مکتب شهید سلیمانی و نماز و نیایش برگزار می‌شود و علاقه مندان می‌توانند آثار خود را تا ۲۰ اسفند به دبیرخانه جشنواره در تالار مرکزی رشت ارسال کنند.

وی با اشاره به داوری آثار دریافتی در مدت پنج روز، ادامه داد: برگزاری مسابقات هفته قرآن و عترت، همایش و یادواره‌ها و برگزاری مسابقه جام حافظان و قاریان قرآن در بخش کودک و نوجوان از بخش‌های جنبی این جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه بخش مسابقه این جشنواره در هشت محور برگزار می‌شود، گفت: خبرنگاران خبرگزاری‌ها و مطبوعات نیز می‌توانند آثار خود را در بخش‌های خبر، تیتر، گزارش خبری، سرمقاله، گزارش تحلیلی، یادداشت، موشن گرافی، اینفو گرافی، پادکست و فیلم به دبیر خانه جشنواره ارسال کند.

ثقتی افزود: در بخش شعر و داستان نیز آثار هنرمندان در سه بخش شعر کلاسیک، شعر نو، داستان کوتاه و شعر گیلکی و در بخش فیلم نیز در قالب فیلم کوتاه داستانی یا مستند، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: هنرمندان رشته‌های هنری هنرهای تجسمی، نقاشی، نگارگری، تذهیب، تصویر سازی و پوستر، خوشنویسی و عکس و همچنین هنرمندان صنایع دستی نیز می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری مسابقه سرود نوجوانان مساجد و تشکل‌های قرآنی، اظهار کرد: برگزاری مسابقه سرودهای آئینی با موضوع لالایی با مضامین دینی ویژه مادران از دیگر محورهای این جشنواره است.

ثقتی افزود: مسابقه کتابخوانی با کتاب از چیزی نمی‌ترسیدم با موضوع شهید سلیمانی، همایش تجلیل از نخبگان قرآنی، یادواره شهدای قرآنی، برپایی نمایشگاه قرآن و عترت از دیگر برنامه‌های جشنواره قرآن و عترت گیلان است.