اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با مردود دانستن ادعای تازه آمریکایی‌ها اعلام کردند که آزمایش آزمایش موشک دوربرد عماد به هیچ وجه نقض قطعنامه 2231 نیست.

نداي گيلان :  موشک دوربرد «عماد»، نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با موفقیت آزمایش شد،«عماد» نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف می‌باشد که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به‌طور کامل منهدم کند.

وزیر دفاع با بیان این که طراحی،ساخت و آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد یک جهش فناورانه و عملیاتی در این حوزه راهبردی به شمار می رود تاکید کرد که ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچکس اجازه نمی گیریم و برنامه های دفاعی خود را به ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت پیگیری می کنیم که موشک عماد از مصادیق برجسته آن به شمار می رود.

پس از آزمایش موشک دوربرد “عماد”، این موضوع در سطر خبر رسانه‌‌های آمریکایی، اروپایی و منطقه‌ای قرار گرفت،این آزمایش دیری نپایید که مقامات آمریکایی نسبت به آن طی چندین بار واکنش نشان دادند که در آخرین مورد سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل با ادعای اینکه موشک بالستیک میانبرد عماد قادر به حمل کلاهک هسته ای است، آزمایش این موشک را نقض آشکار قطعنامه تحریمی شورای امنیت دانست.

حال اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با مردود دانستن ادعای تازه آمریکایی‌ها اعلام کردند که آزمایش آزمایش موشک دوربرد عماد به هیچ وجه نقض قطعنامه 2231 نیست. که در ذیل می‌خوانید:

موشک‌های ایران قابلیت حمل کلاهک‌هسته‌ای را ندارند/ حوزه دفاعی مشمول برجام نمی‌شود

حسین سبحانی نیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آزمایش موشک عماد و طرح شکایت آمریکا از این موضوع در شورای  سازمان ملل گفت:موشک‌های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارد موشک‌های “عماد “هم برای چنین کاری طراحی نشده است.

نماینده مردم نیشابور درمجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع موشک های عماد مشمول مضوع برجام نمی شود که غرب ادعا کند قطعنامه نقض شده است ادامه داد: علاوه بر این نکته جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است در بحث دفاعی کشور هیچ محدودیتی را نمی پذیرد.

وی اظهارداشت: درزمان تنظیم برجام و توافق این اشتباه برای طرفین مذاکره ایجاد شده بود که بارها از سوی تیم ایرانی تاکید شد در زمینه دفاعی هیچ محدودیتی پذیرفته نمی شود.

عضوهیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آزمایش موشک‌های “عماد” از آن جهت که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است؛نقص برجام و قطعنامه نیست. ما درگذشته به مسائل دفاعی کشور توجه داشتیم در آینده هم خواهیم داشت.

افزایش توانمندی دفاعی ارتباطی به برجام ندارد/ انجام آزمایش موشکی در راستای توانمندی‌ نظامی

عوض حیدرپورشهرضایی درگفتگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به واکنش وزارت خارجه آمریکا به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک عماد،گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که مقید به انجام مذاکره برای حل مسئله هسته ای بود،مقید است که برجام را کاملا عملیاتی کند و قطعنامه شورای امنیت درخصوص برجام را هم رعایت کند.

درباره امنیت ملی و دفاعی خود مصالحه ای نخواهیم کرد

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی انجام فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را در راستای توانمندی نظامی دانست و تصریح کرد: این موضوع ارتباطی با مسئله هسته ای ندارد.

حیدرپورشهرضایی ادامه داد: براساس برنامه ای که برای افزایش توانمندی دفاعی و بازدارنده خود درحوزه نیروهای مسلح داشته ایم،مانند گذشته عمل می کنیم و اینگونه موضوعات ارتباطی با برجام ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه درباره امنیت ملی و دفاعی خود مصالحه ای نخواهیم کرد، افزود: برای حفاظت از امنیت کشورمان از هر اقدامی که در چارچوب قواعد بین المللی باشد،دریغ نمی کنیم.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ،تصریح کرد: وزارت خارجه آمریکا با این واکنش خود نسبت به آزمایش موشکی ایران در واقع پیشداوری کرده است؛درحالی که هنوز برجام اجرایی نشده و پس از تایید ازسوی شورای نگهبان از 26 مهرماه به بعد دستورالعمل عملیاتی دارد،بنابراین آزمایش موشکی ایران به هیچ عنوان نقض برجام و قطعنامه 2231  شورای امنیت سازمان ملل نیست.

برای افزایش قدرت دفاعی خود ازهیچ کسی اجازه نمی گیریم/آزمایش موشک عماد در چارچوب قواعد بین المللی است

عباسعلی منصوری آرانی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به واکنش وزارت خارجه آمریکا به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک “عماد”گفت: مسوولان جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند که آنچه در  قطعنامه 2231 است را پذیرفته ایم و به دنبال طراحی موشک های حمل کننده کلاهک هسته ای نبوده و نخواهیم بود؛بنابراین آزمایش موشک “عماد” نقض کننده برجام نیست.موشک‌های کشورمان هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهند بود، چون براساس اصول اعتقادی خود هیچ برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای نداریم.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبلا نیز اعلام کرده ایم که مصالحه‌ای درباره امنیت ملی و دفاعی خود نخواهیم کرد و توانایی دفاعی ما نمی‌تواند موجب آسیب قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برای حفاظت و صیانت از مرزها و امنیت کشورمان از هر اقدامی که در چارچوب متعارف بین المللی باشد دریغ نخواهیم کرد.

منصوری آرانی اظهارداشت: کشورمان تا کنون در رابطه با سلاح‌های کشتار جمعی و غیر متعارف هیچ گونه فعالیتی نداشته و نخواهد داشت و صرفا درمسیری فعالیت خواهیم کرد که درچارچوب متعارفی باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد:برای امنیت سرزمینی و افزایش قدرت دفاعی خود ازهیچ کسی اجازه نمی گیریم و با اقتدار در چارچوب اصول پذیرفته شده سازمان ملل و قواعد بین الملل قاطعانه برنامه های دفاعی خود را دنبال خواهیم کرد.

ایران به هیچ وجه به دنبال‌ تولید و بکارگیری‌سلاح‌های‌هسته‌ای نیست/موشک عماد نقض قطعنامه شورای‌امنیت نیست

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره ارسال موضوع آزمایش موشکی ایران به کمیته نظارت بر تحریم ایران، گفت: به‌طور حتم موشک‌های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارد.

نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی،گفت: از قبل هم جمهوری اسلامی اعلام کرده بود و هم‌اکنون هم تأکید می‌کنیم که درحوزه تولید سلاح و تجهیزات موشکی برای دفاع از خود هیچ محدودیتی قائل نیستیم،زیرا دشمنان ما در منطقه قراردادهای سنگینی را با امریکا و اروپا برای خرید این نوع تجهیزات منعقد می‌کنند و ما هم برای دفاع از کشور، همواره توانمندی نظامی خود را ارتقا می‌دهیم.

وی ادامه داد: وزارت امورخارجه بعد ازتصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت، بیانیه‌ای را صادر و در آن اعلام کرد که برخی از مفاد این قطعنامه همچون محدودیت موشکی را به رسمیت نمی‌شناسند و این بیانیه در شورا به ثبت رسید.

این نماینده مردم درمجلس نهم، افزود: جمهوری اسلامی به هیچ وجه به دنبال‌ تولید و به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای نیست، اما در این میان ایران از حقوق اساسی خود در تقویت نیروها و تجیزات نظامی و موشکی خود کوتاه نمی‌آید.

کوثری با بیان اینکه آزمایش موشکی عماد به هیچ وجه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست،تصریح کرد:‌ ادعای آمریکایی‌ها درباره نقض قطعنامه به هیچ وجه درست نیست و آن‌ها با این ادعا به‌دنبال افزایش فشار به ایران هستند.

دکترین دفاعی و موشکی ایران قابل معامله نیست/آمریکا به دنبال فشار بر ایران است

وحید احمدی درگفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر ارتقای سطح توانایی دفاعی خود تاکید داشته و این موضوع جزو باورهای ما است،اظهارداشت: آمریکایی‌ها هیچ وقت به دنبال یک صلح واقعی با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

نایب رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه آمریکایی‌ها همواره به دنبال ایجاد فشار بر ایران و مشکل تراشی هستند، بیان کرد: حتی اگر ما بخواهیم مبحث هسته‌ای را با غربی‌ها به طور کامل حل کنیم بازهم آن‌ها بهانه‌های دیگری را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع موشکی ما ارتباط مستقیم با امنیت ملی کشور دارد و تحت هیچ شرایطی قابل معامله نیست، متذکر شد: هیچ گاه موضوع موشکی ایران محدود نمی‌شود همچنین اجازه نخواهیم داد امنیت ملی کشور مخدوش شود.

عضوکمیسیون امنیت ملی با اشاره به صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت بعد از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دربیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های موشکی این قطعنامه را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرد.

نایب رئیس کمیسیون ویژه برجام خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران طرح‌های توسعه و ادامه روند گذشته خود در موضوع موشکی که یکی از مولفه‌های اصلی اقتدار کشور است را حتما ادامه می‌دهد و به تهدیدهای این چنینی هیچ توجهی نخواهد کرد.

احمدی با بیان اینکه حتی اگر لازم باشد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مولفه‌های دفاعی خود برجام را نیز اجرا نخواهد کرد،اظهارداشت:غربی‌ها خوب می‌دانند که موضوع امنیت ملی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و جزو خطوط قرمز است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم که دیگران محدودیتی را در این زمینه ایجاد کنند.

نماینده کنگاور،صحنه،هرسین، بیستون و دینور درمجلس شورای اسلامی افزود:غربی‌ها می‌دانند که برجام نقض نشده ؛بلکه بعضی از آن‌ها نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت را مطرح می‌کنند که این موضوع نیز با توجه به بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد ازصدور قطعنامه شورای امنیت،اقدامات ایران مبحثی پذیرفته شده است و هیچ جای جهان نیز اجازه نمی‌دهند که کسی پیرامون مسائل امنیتی و دفاع ملی آن‌ها بخواهد تصمیم بگیرد./خانه ملت