سردار فدوی با بیان اینکه تنها کشوری که شناورهای تندرو را به کار گرفته ایران است، گفت: عملیاتی شدن شناورهای تندرو در ایران، آمریکایی ها را وادار کرده که بگویند در این حوزه بسیار ضعیفند.

به گزارش ندای گیلان به نقل از مهر مهر، علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه صبح امروز در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو که در سازمان صنایع دریایی وزارت سپاه برگزار شد گفت: اگر واقعا در یک سال گذشته عزیزان در عرصه شناورهای تندرو به موفقیت هایی دست پیدا کردند باعث خشنودی است و باید به سمتی برویم که بتوانیم از اینها بهره ببریم.

وی افزود: همایشی که در حال برگزاری است کم کم باید در حوزه های مختلف بروز و نمود پیدا کند و بنابر تدبیر فرماندهی معظم کل قوا که در اوایل دهه ۸۰ فرمودند که مجموعه بخش های خصوصی را در عرصه شناورهای تندرو فعال کنید این کار را انجام دادیم و الان شاهد وضعیت خوبی هستیم.

فدوی ادامه داد: راهی که طی شده زیاد است اما هنوز راه رفته در مقابل راه باقیمانده اندک است و این به ان معنی است که باید کار بیشتری انجام دهیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه شناورهای تندرو در دنیا زیاد است افزود: اما آن چیزی که در دنیا موجود نیست شناور تندروی نظامی است و هیچ جا نبوده و ما از جایی کپی برداری نکرده ایم و اکنون هم شناورهای تندرو در جایی وجود ندارد البته شناورهای تندروی نظامی که دارای اژدر، توپ های نظامی و موشک هستند و این شناورها شناور نظامی محسوب می شوند.

وی با اشاره به این موضوع که شناور تندروی نظامی تفاوت هایی با شناور عادی دارد گفت: شناور نظامی تندرو دارایی موشک روی خود است و ما در این حوزه راه های زیادی را پیموده ایم اما هنوز هم راه نرفته بسیار است.

فدوی افزود: موضوع مهم بعدی طراحی است و دوستانی هم اکنون در وزارت دفاع و جاهای دیگر هستند که دنیای وسیع ناشناخته و پیچیده شناورهای تندرو را می فهمند و ما در گذشته هیچ کدام از این ها را نمی فهمیدیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه مسائل آب و زیر آب با دیگر حوزه ها تفاوت دارد و حوزه های دیگر مثل حوزه هوا و فضا به لحاظ علمی پیشرفت بیشتری داشته است گفت: علم در حوزه های هوا و فضا و برخی از حوزه های نظامی و غیر نظامی پیشرفت زیادی کرده است اما در حوزه سطح و زیر سطح آب هنوز متاسفانه پیشرفت علمی محسوسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مقدمات کار و زمینه هایی که باید در داخل وجود داشته باشد فراهم شده است و در سال گذشته پیشرفت های خوبی را در عرصه شناورهای تندرو داشتیم.

فدوی با بیان اینکه آزمایشگاه دریایی حوزه تست بسیار اهمیت دارد تصریح کرد: در چند ماه گذشته ما موفق شدیم آزمایشگاه دریایی حوزه تست نیروی دریایی سپاه را راه اندازی کنیم و این کار بسیار مهمی بود. در گذشته ما برای تست شناورهای خود مجبور بودیم آنها را به بیرون ارجاع دهیم و این باعث می شد اطلاعات ما که بسیار ارزشمند بود به دست دیگران بیفتد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: زمانی که ما شناورهای خود را برای تست به بیرون ارجاع می دادیم مبالغ زیادی را باید برای این کار پرداخت می کردیم و این مبالغ در مقابل ارزش اطلاعاتی که به بیرون درز می کرد ناچیز بود.

وی با بیان اینکه تنها کشوری که شناورهای تندرو را به کار گرفته ایران است ادامه داد: عملیاتی شدن شناورهای تندرو در ایران آمریکایی ها را وادار کرده که بگویند در این حوزه بسیار ضعیف هستند و آمریکا  با اینکه کشور مستکبری است و مستکبر حاضر نیست به ضعف های خود اعتراف کند، اما وزیر دفاع آمریکا و برخی از مقامات نظامی این کشور بارها به ضعیف بودن آمریکا در عرصه شناورهای تندرو اشاره کرده است و زمانی که یک مقام مسئول این حرف را می زند ارزش آن زیاد است.

فدوی با اشاره به اینکه مقامات نظامی آمریکا بارها گفته اند که ما ۱۳ میلیارد دلار هزینه می کنیم تا یک ناو هواپیمابر بسازیم افزود: این مقامات اظهار کردند که ناوهایشان به وسیله شناورهای تندرو ایران می توانند غرق شوند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: آمریکایی ها بارها گفته اند که ما باید استراتژی دریایی کشورمان را تغییر دهیم و در آخرین واکنش ها فرمانده نیروی دریایی آمریکا چند ماه پیش گفته بود که ما را از شر باروت موجود در ناوها نجات دهید و تجهیزات دفاعی که در این ناوها وجود دارد حاوی مقادیر زیادی باروت است و شناورهای تندروی ایران می تواند انبارهای باروت ناوهای ما را منفجر نماید و از این طریق ناوهای ما را غرق کند.

وی افزود: فرمانده نیروی دریایی آمریکا از مقامات کشورش خواسته بود که به جای باروت از الکترومغناطیس و لیزر در ناوها استفاده شود.

فدوی با بیان اینکه آمریکایی ها در دریا بسیار منفعل هستند گفت: آمریکایی ها در دریا منفعلند و هیچ مواردی پیش نیامده که در انتهای آن مورد آمریکایی ها مجبور به تمکین نباشند و در چند هفته گذشته یک کشتی آمریکایی توسط نیروی دریایی ایران توقیف شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: یک حکم دادگاهی علیه یکی از شرکت های آمریکایی صادر شد و آنها این حکم را به نیروی انتظامی و نیروی دریایی ارتش ما ابلاغ کردند و در فاصله تنها یک روز ما یکی از کشتی های این شرکت را توقیف کردیم.

وی با اشاره به این مطلب که در صحنه ای که ما مسئول آن هستیم، شناورهای تندرو در آن دخیلند و آمریکایی ها در این عرصه سرمنشا نیستند، تاکید کرد: آمریکایی ها در عرصه شناورهای تندرو منفعل و تمکین کننده هستند و ما باید سعی کنیم مثل گذشته هر روز فاصله خود را با آمریکا بیشتر نماییم.

فدوی با بیان اینکه شناور تندرو در تعبیر ما و آمریکا متفاوت است گفت: شناورهای آمریکایی ها دارای ۲۰ متر طول است و با سرعت ۳۰ الی ۳۵ نات می تواند حرکت کند و آنها این شناورهای را در نیروی دریایی خود دارند ولیکن اصل مهم در شناورهای تندرو آدم است یعنی انسانی که روی این شناور قرار می گیرد اهمیت زیادی دارد و آمریکایی ها آدم این کار را ندارند و به خاطر این مسئله اعلام کردند که از سال ۲۰۱۵ ساخت شناورهای تندرو را متوقف می کنند و شناور تندروی بدون سرنشین را در دستور کار خود قرار می دهند و این نقطه برتری جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: آمریکایی ها در بحث تکنولوژی از ما جلوتر هستند اما در نتیجه حاصله و برآیند کلی کار در بحث شناور تندرو از ما خیلی عقب تر هستند و آنها با سرعت زیادی می خواهند به ما برسند، اما بر مبنای شناورهای خودشان نمی توانند به سرعت به ما برسند.

وی با بیان اینکه شناورهای آمریکایی برای کاربری در کل آب های دنیا طراحی شده است تصریح کرد: این نوع شناورها نمی تواند کوچک باشد از این جهت در عرصه شناورهای تندرو نمی توانند با ما رقابت کنند و می خواهند در مرحله هوایی با شناورهای تندروی ما مقابله کنند.

فدوی افزود: آمریکا شناورهایی را وارد سازمان نیروی دریایی خود کرد که قبلا جزو گارد ساحلی این کشور محسوب می شود و روی آنها سیستم های دفاعی گذاشتند تا بتوانند با شناورهای تندروی ایران مقابله کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: یک سری موانع وجود دارد که باید از بین برود و قسمت اعظم این موارد مربوط به روش کار است و روش کار نیز اصالت ندارد.

وی با بیان اینکه در عرصه تولید شناورهای تندرو بخش خصوصی درگیر است تاکید کرد: ما باید به بخش خصوصی اهمیت دهیم و خدا را باور داشته باشیم و چیزی که دیگران ندارند باور به خداوند است و اگر ما در همه حوزه ها این کار را کنیم و خدا را بر امور خود دخیل نماییم قطعا موفق می شویم. خداوند اقدامش را بعد از اقدام ما قرار داده است و در عرصه شناورهای تندرو همین اتفاق افتاد ما شروع کردیم و خداوند هم یاری کرد.

فدوی افزود: در آخرین سال برنامه پنجم توسعه هستیم و در این سال باید به هدف گذاری هایی که شده است برسیم. در پایان برنامه چهارم ما توانستیم سرعت شناورهای خود را به ۶۰ نات برسانیم و به اهداف خود در این برنامه برسیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: ما در گذشته شناورهای تندروی خود را به نمایش گذاشته ایم و غیر از یک فروند موشک که مشکل کوچکی داشت و به هدف اصابت نکرد همه موشک هایی که شلیک شد به اهداف تعیین شده اصابت کردند. ما در برنامه پنجم توسعه باید به سرعت ۸۰ نات برسیم و ان شاء الله تا پایان امسال به این مهم خواهیم رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها خیلی زور زدند تا توانستند شناوری با سرعت ۳۵ نات طراحی نمایند اما این شناور نمی تواند با شناوری که سرعت ۸۰ نات دارد مبارزه کند و باید گفت این شناوری که ما داریم با شناور آمریکایی ها متفاوت است زیرا مجهز به موشک با برد صد کیلومتر است.