مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان گفت: ما در 24 روز ابتدای آذرماه امسال افزایش مصرف شدیدی در حدود 500 میلیون متر مکعب داشتیم که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشته که این اصلاً قابل پذیرش نیست و ما را در فصل سرما و زمستان با کمبود گاز مواجه می‌کند.

به گزارش ندای گیلان،حسین اکبر شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح رایگان شدن بهای گاز برای خانواده‌های کم مصرف از اول دی‌ماه امسال آغاز می‌شود اظهار داشت: صرفه جویی یک اصل است به‌ویژه اکنون که در فصل سرد سال هستیم و شاید یکی از دلایلی که دولت طرح مذکور را از اول دی‌ماه آغاز می‌کند همین مسئله باشد که در شرف اوج مصرف هستیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان افزود: ما در ۲۴ روز ابتدای آذرماه امسال افزایش مصرف شدیدی در حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب داشتیم که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته که این اصلاً قابل پذیرش نیست و ما را در فصل سرما و زمستان با کمبود گاز مواجه می‌کند.

اکبر عنوان داشت: حداکثر مصرفی که در سال گذشته در زمان برف شدید استان داشتیم حدود ۲۹ میلیون مترمکعب در روز بود که الان روزانه حدود ۲۳ الی ۲۴ میلیون مترمکعب مصرف روزانه گاز داریم که این مقدار مصرف برای این فصل سال مقدار مطلوبی نیست.

وی افزود: راهکار ما برای کاهش مصرف در خانه این است که مشترکان با استفاده از دماسنج دمای خانه را یک درجه کاهش دهند؛ اگر از بخاری استفاده می‌کنند شعله آن را کم کرده و در صورت استفاده از پکیج و شوفاژ یک درجه دمای آن را کاهش دهند این موارد تاثیر بالایی در کاهش مصرف دارد و با این کار هم به اقتصاد خود کمک می‌کنند و هم جز مصرف کنندگان خوش مصرف ما می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان گفت: اخیراً شرکت ملی گاز طرح بهینه سازی موتور خانه‌ها و شوفاژخانه‌ها را آغاز کرده، به این شکل که مصرف کنندگان دارای موتورخانه و شوفاژ خانه به سایت goc.nitc.ir مراجعه کرده و اطلاعات خود شامل نام و نام‌خانوادگی و کد اشتراک را وارد می‌کنند و به محض وارد کردن کد اشتراک مصارفشان در سامانه مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای این طرح باید مجریانی را شناسایی کنیم که به درب منازل مصرف‌کنندگان رفته و شوفاژ خانه‌ها را از سه نقطه مشعل، دستگاه رسوب‌گیری و عایق کاری بررسی و کنترل کنند و پس از بستن تفاهم نامه به شرکت گاز ارجاع دهند در این طرح مشترکین هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و تمامی هزینه‌ها را شرکت گاز متقبل می‌شود.

اکبر تصریح کرد: این طرح چندین مزیت دارد در ابتدا اینکه مصارف صاحب‌ خانه ها کاهش می‌یابد، در مصرف گاز صرفه جویی اتفاق می‌افتد و نیز برای مجریان این طرح رونق اقتصادی محسوب شده و به گونه‌ای اشتغالزایی نیز می‌شود و در نهایت همه این‌ها به صرفه جویی در مصرف گاز می‌رسیم.