نشاء مجدد برنج در چند سال اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی در استان گیلان برخلاف سال های گذشته که با بارش باران و حمله کرم ساقه خوار مواجه می شد رواج یافته است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،  رئیس سازمان کشاورزی استان گیلان  در  آئین ملی برداشت مکانیزه برنج در روستای محمودکیان از توابع شهر طاهرگوراب شهرستان صومعه سرا با بیان اینکه امروز برای نخستین بار آئین برداشت مکانیزه و معرفی رقم آنام به طور همزمان برگزار شد، گفت: این رقم از کلمه مادر گرفته شده و در معرفی این رقم همکاران موسسه تحقیقات برنج از سال ۸۳ تا سال ۹۹ برای معرفی آن به بخش کشاورزی متحمل زحمات بسیاری شده اند.

صالح محمدی اضافه کرد: این رقم ۳۵ سانتیمتر کوتاهتر از هاشمی است و ۱۰ روز زودتر از رقم هاشمی به ثمر می رسد، به لحاظ عملکرد ظرفیت تولید ۵.۵ تا ۶ تن شلتوک در هکتار را دارد و در صورت مدیریت صحیح برداشت شلتوک این رقم تا هشت تن نیز رسیده است.

وی گفت: جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرده است که در حوزه برنج می‌تواند به مرز خودکفایی برسد و با معرفی این رقم با این متوسط عملکرد و به پشتوانه خرید تضمینی و حمایتی شرکت بازرگانی دولتی می‌توان به کشاورز اطمینان داد تا این رقم را کشت کند و به این صورت می‌توان کسری و خلا تولید را به راحتی پر کرد بدون آنکه نیازی به واردات برنج باشد.

محمدی تاکید کرد: نشاء مجدد برنج در چند سال اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی در استان گیلان برخلاف سال های گذشته که با بارش باران و حمله کرم ساقه خوار مواجه می شد رواج یافته بطوریکه در سال گذشته ۱۰۰ هکتار کشت مجدد برنج در استان گیلان انجام شد.

وی با اشاره به چالش‌های زراعت برنج در زمینه تامین منابع آبی از کمک استاندار گیلان و فرمانداران تقدیر کرد و افزود: امسال در استان همجوار مازندران ۴۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری آن استان به علت کمبود منابع آبی زیر کشت برنج نرفت اما با مدیریت آب و تنظیم تقویم زراعی، ۸۵ درصد کشاورزی استان طبق این تقویم انجام شد.