در نشستی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار گیلان در تهران، آخرین وضعیت روند اجرای خط آهن محور رشت - کاسپین بررسی و در خصوص عمده ترین چالش‌ها و مشکلات آن، تصمیم گیری شد.

به گزارش ندای گیلان،رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست ابتدا اهمیت بین المللی ، منطقه ای و ملی طرح ساخت خط آهن رشت – کاسپین را در بستر تکمیل کریدور شمال – جنوب موسوم به نوستراک تشریح کرد و افزود : این طرح در زمره طرح های ملی و مورد تاکید دولت است که برای تحکیم همکاری های منطقه ای به ویژه با همسایگان شمالی ایران در حوزه خزر ، باید هر چه سریعتر تکمیل شود تا نقش ایران اسلامی را در ترانزیت بین قاره ای و تجارت بین الملل بیش از پیش ارتقاء بخشد.

محمد باقر نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر تامین مصالح از عمده ترین اولویت های پیگیری این طرح برای اتمام آن تا بهار آینده است، اضافه کرد : طبق آخرین برآوردها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب مصالح خاکی برای اتمام خط آهن رشت – کاسپین نیاز است که در این نشست مشکل صدور مجوز برای دو پیمانکار مجری این طرح و برداشت مصالح خاکی مورد نیاز آن از مخزن سدهای منجیل، سنگر و سد تاریک برطرف و همچنین مقرر شد تا از منابع کوهی مسیر امامزاده هاشم به رودبار نیز برداشت های لازم انجام شود.

وی همچنین با اشاره به آمادگی کامل همه نیروهای اجرایی، قضایی و نظارتی استان برای اتمام هر چه سریعتر خط آهن رشت – کاسپین تصریح کرد : با توجه به پیگیری روزانه این طرح در استان و تداوم نشست های دو هفته ای آن در تهران، هیچگونه تعلل و قصوری در رابطه با تاخیر اجرای آن پذیرفتنی نخواهد بود و تاکید دولت این است که حداکثر تا بهار ۱۴۰۰ قطار از رشت گذر کرده و به منطقه ی آزاد انزلی برسد.

 نوبخت همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست حداکثر تا یک هفته، برنامه ی زمانبندی جدیدی از اجرای به موقع این طرح ارائه کند.

 ارسلان زارع استاندار گیلان نیز در این نشست بر عزم جدی مجموعه ی مدیران اجرایی و نیروهای اثرگذار استان برای اتمام هرچه سریعتر خط آهن رشت – کاسپین تاکید کرد و گفت: از پیمانکاران قطعه های ۶ و ۷ اجرای این طرح نیز انتظار داریم با توجه به تزریق به موقع اعتبارات لازم، تعهدات خود را به موقع ادا کرده و با افزایش ماشین آلات و تجهیزات کارگاه ها، روند اجرا را تسریع کند.

 خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه حمل و نقل و زیربناهای کشور نیز گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح ساخت خط آهن رشت – کاسپین ارائه داد و با بیان اینکه این مسیر ۳۷ کیلومتر طول دارد افزود: قطعه ۶ این مسیر با ۱۷ کیلومتر و با حدود ۷۰ درصد پیشرفت کار از سوی شرکت خانه گستر در حال اجراست و شرکت پیمانکار نیز در قطعه ۷ طرح که اکنون ۳۲ درصد پیشرفت کار دارد، تلاش می کند خط آهن را به محدوده منطقه  آزاد انزلی برساند.

 در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، دادستان مرکز گیلان و هر یک از مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ای و رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان در گزارشی روند ایفای وظایف محوله ی دستگاه های متبوع خود را در رابطه با صدور مجوز و برداشت مصالح برای اتمام خط آهن مسیر رشت – انزلی ارایه و بر ضرورت تعامل جدی با پیمانکاران اجرای این طرح تاکید کردند.