معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از تدوین نهایی استاندارد بازتوانی روحی و روانی در کشور خبر داد.

به گزارش ندای گیلان،محمد فرید لطیفی در گفت‌وگویی دراین‌باره گفت: بر اساس طرح جامع ملی بازتوانی کشور و مطابق بند 4 سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری، این استاندارد طی دو سال تدوین شده است و این برای نخستین بار است که در کشور چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

 وی با بیان اینکه در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل‌های این موضوع نیز صادر شده است، اظهار کرد: بازتوانی روحی و روانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در بحران‌ها باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه غفلت‌هایی نسبت به آن صورت می‌گیرد، از این رو این استاندارد تنظیم شده تا به هنگام بحران‌ها براساس آن اقدام شود.

به گفته معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با اجرای این دستورالعمل تمامی اقدامات در حوزه بازتوانی روحی و روانی باید در چارچوب استاندارد مصوب انجام شود و طی آن حمایت‌های کافی پس از بحران نیز از حادثه‌دیدگان صورت گیرد.

لطیفی هدف از تدوین این استاندارد را تعیین اقدامات مربوط به حمایت‎های روان‎شناختی‎ به حادثه‎دیدگان دانست و افزود: به منظور دستیابی به هدف فوق، بازتوانی روان شناختی درسه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و طی سه مرحله به منظور ایجاد احساس امنیت روانی، حمایت در مراحل سوگ و اتصال مجدد به زندگی انجام می شود.  این استاندارد البته در مورد آسیب دیدگان، امدادگران، خبرنگاران و مسئولان نیزکاربرد دارد.

معاون بازسازی و بازتوانی با بیان اینکه بحران‎های حوزه‎های امنیتی، اجتماعی و نظامی در دامنه کاربرد این استاندارد نیست تصریح کرد: این استاندارد در مورد ارائه خدمات در چارچوب تأمین سلامت جسمانی افراد و بحران‎های زندگی مانند طلاق، مرگ والدین، فرزندان و نزدیکان، در شرایط عادی و همچنین حوادث و سوانح انسان ساخت کاربرد ندارد./ایسنا