پنجاه و سومین نشست تخصصی توسعه با موضوع "موزه دفاع مقدس" و پیرامون نقش این موزه در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت استان به نسل‌های آینده و تأثیر آن بر توسعه گیلان با حضور سرهنگ بایرامی،مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،کیوان محمدی  در این نشست بابیان اینکه شاید این سؤال مطرح باشد که ارتباط موزه دفاع مقدس با توسعه استان چیست، اظهار داشت:  موزه دفاع مقدس می تواند با هویت بخشی پی و زیربنای توسعه باشد و همه کشورهایی که توسعه پیداکرده‌اند یاد کسانی را که درراه حفظ کیان کشورشان جان‌فشانی کرده و یا به هرشکلی در دفاع هزینه کرده اند، پاس داشته اند،تا الگوهای مناسب برای حفاظت از امنیت و منافع ملی را به آیندگان آموزش دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان بابیان اینکه هشت سال دفاع مقدس نشانه حیات مجدد ملتی بود که در طول تاریخ همواره سرافرازانه زندگی کرد گفت: اگر تاریخ معاصر کشورمان را ملاحظه کنیم بعد از پیروزی‌های آقا محمدخان که آن هم جز ظلم به ملت های دیگر چیزی نبود، همواره در هر جنگی شرکت کردیم برنده نبوده تا اینکه حماسه دفاع مقدس توسط ملت ایران خلق شد.

وی با اشاره به اینکه اسم این دوران را دفاع مقدس گذاشتیم برای اینکه بدون امکانات در مقابل 40 کشور دنیا ایستادگی کردیم  و حتی در جمع اسرای ما از ملیت‌های  مختلف حضور داشتند افزود: آیا نباید قدر دان جوانانی که در پرشورترین لحظات زندگی‌شان به‌جای اینکه سرگرم تفریح و زندگی خود باشند راهی جبهه‌های دفاع از کشور شده، جان‌فشانی کرده و در این راه از یکدیگر سبقت‌گرفته‌اند، باشیم؟

محمدی  با یادآوری خاطرات از دورانی که نوجوانان برای حضور در جبهه‌های دفاع از کشور داوطلب بودند ولی به دلیل سن کمشان اجازه حضور در جنگ را پیدا نمی‌کردند بیان داشت: تمام این روحیه و فضا را دیگر نمی‌توانیم با فیلم و مستند و… نمایش دهیم اما می‌توانیم تلاش خود را در این زمینه بکار بگیریم.

لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های آینده

محمدی با تأکید بر لزوم انعکاس و انتقال این رشادت‌ها به نسل‌های بعدی خاطرنشان کرد: موزه یکی از ابزارهایی است که امکان فرهنگ‌سازی را فراهم کرده و می‌توان با کمک آن نسل‌های بعدی را باروحیه رزمندگان آن دوران آشنا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به وجود بحران‌های هویتی و شخصیتی و خلأ موجود در جامعه و بیان اینکه چیزی برای پر کردن این خلأها ارائه نشده است گفت: موزه می‌تواند یکی از ابزارهایی باشد که نقش مثبتی در این زمینه ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شهدا جانشان را صرفاً فدای کشور در آن برهه و مردم آن زمان نکرده بلکه جان خود را فدای آینده کشور و نسل‌های بعدی کشور نیز کرده‌اند افزود: خیلی از کسانی را می‌شناسیم که سلامتی خود را درراه دفاع از کشور از دست داده اند و هنوز سال هاست تبعات جنگ را در زندگی خود و خانواده شان احساس می کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما نمی‌توانیم تمام رشادت‌ها و درد و رنجی که رزمندگان و خانواده‌هایشان متحمل شده‌اند را به وضوح انعکاس بدهیم اما باید تلاش حداکثر خود را در این خصوص انجام بدهیم و موزه دفاع مقدس یکی از مواردی است که می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.

وظیفه خود می دانیم به حوزه دفاع مقدس بپردازیم

وی بابیان اینکه با حضور سرهنگ بایرامی پیگیری احداث موزه دفاع مقدس وارد فاز فعال تری شده و حرکت جهادی در این خصوص در استان شکل گرفته است گفت: این دغدغه از سال های قبل وجود داشته و از چندسال قبل فیلم موزه های کشورهای مختلف دنیا در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته تا انشاا … اتفاقی که در گیلان رخ می دهد یک اتفاق مبارک باشد و با موزه های دیگر تفاوت داشته و  به نوعی پژواک صدای رزمندگانی  که یا در میان ما نیستند(شهدا) و یا هستند و صدای آنها شنیده نمی‌شود(جانبازان)، باشد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان بابیان اینکه وظیفه خود می دانیم به حوزه دفاع مقدس بپردازیم،  خاطرنشان کرد: با توجه به دیدگاه  مثبتی که فرمانده سپاه قدس گیلان دارند و تحرکی که سرهنگ بایرامی در این زمینه داشتند، ما  قطعاً در ارائه  امکاناتی که در اختیار ما قرار می گیرد  برای حفظ هویت دفاع مقدس و انتقال آن محتوا به نسل بعد کوتاهی نخواهیم کرد.

یادآوری ایثار گیلانیان به توسعه استان کمک می کند

وی بابیان اینکه باید برای شهدا و بازماندگان دفاع مقدس احترام قائل شده و با احداث یک موزه درخور شأن، رشادت های آنها را به نمایش بگذاریم افزود: گیلان به نسبت جمعیت 1.6 میلیون نفری خود در آن زمان بسیار هزینه کرده و نقش مؤثری را در دفاع از کیان کشور داشته است و ترسیم این نقش برای نسل‌های آینده وظیفه ای است که ما جهت توسعه گیلان  برای خود قائل هستیم و یادآوری آن ایثارگری ها می‌تواند به بحث توسعه استان کمک کند.

ادامه دادن راه شهدا صحبت سیاسی و جناحی نیست

محمدی بابیان اینکه راه شهدا باید ادامه پیدا کند گفت:این کشور برای این‌که بماند نیاز به رشادت دارد و باید به نسل‌های بعدی خود شجاعت،ایثار و شهامت را یاد بدهد تا این ملت در امنیت باقی بماند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تأکید بر جناحی و سیاسی نبودن صحبت از راه شهدا و بیان اینکه شهدا متعلق به همه ملت هستند، گفت: اگر کشوری این سرمایه اجتماعی شهدا را به مسائل سیاسی و جناحی پیوند زده و بخواهد از آن بهره‌برداری سیاسی کند، آسیب خواهد دید زیرا این موضوع با امنیت ملی گره خورده است و امنیت و منافع ملی یک مسئله فرا جناحی و فرا بخشی است.

نتوانسته ایم در خصوص دفاع مقدس کار عظیم خلق کنیم

وی با تأکید به اینکه همه ما باید در ساخت موزه دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار گیلان را یاری کنیم افزود: مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند که آثار ماندگار برجای بگذارید. در دوره هخامنشیان تخت جمشید و در دوره صفویه میدان نقش‌جهان ساخته شده اند که در طول تاریخ ماندگار مانده و جایگاه جهانی پیدا کرده‌اند اما در این دوره ما نتوانسته ایم در خصوص دفاع مقدس کار عظیم خلق کنیم.

وی با اشاره به اینکه میدان شهدای ذهاب شهر رشت نمادی از شهدا ندارد افزود: پیشنهاد می کنیم که به عنوان سمبل، مجسمه شهدای ذهاب در آن مکان احداث شود یا شهرداری میدان بزرگی را تحت عنوان شهدا با مضمون شهادت و ایثار احداث کند.

تأکید دین اسلام به فراگیری دانش از همگان/ توجه به الگوهای خوب و شایسته از سراسر دنیا

محمدی سپس با اشاره به اینکه باید کارهای بزرگ انجام شده در دنیا را ببینم و از شیوه اجرای آنها الگو برداری کنیم تاکید کرد: دین مبین اسلام بر فراگیری دانش و علم تاکید داشته است و اگر یک کار موفق و خوب را در جایی مشاهده کردیم باید از آن الگو بگیریم.

وی با اشاره به حدیث نقل شده از پیامبر مکرم اسلام (ص) در  خصوص فراگیری علم و دانش از سرزمین های دور خاطرنشان کرد: تلاش ما این است فرهنگی را ایجاد کنیم که الگوهای خوب و شایسته از همه دنیا مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد و موزه گیلان باید نسبت به موزه های دیگر کشور و دنیا دارای تمایز بوده و حرف جدیدی را برای گفتن داشته باشد.