یک منبع نزدیک به هیات ایرانی حاضر در نیویورک از احوالپرسی مختصر و سرپایی به همراه دست دادن ظریف با اوباما و کری در هنگام ترک محل سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در سالن اجلاس سازمان ملل خبر داد.

به گزارش نداي گيلان: یک منبع نزدیک به هیات ایرانی حاضر در نیویورک از احوالپرسی مختصر و سرپایی به همراه دست دادن ظریف با اوباما و کری در هنگام ترک محل سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در سالن اجلاس سازمان ملل خبر داد.

این منبع نزدیک به هیات ایرانی گفت: روز گذشته پس از پایان سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دکتر ظریف در حال خروج از سالن مجمع بود که به طور اتفاقی با آقایان اوباما، رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در حال ورود به محل مجمع بودند مواجه شد و سلام و احوالپرسی مختصری داشتند و دو طرف با یکدیگر دست دادند.

این برای اولین بار در تاریخ روابط سیاسی ایران و آمریکاست که یک مقام عالی جمهوری اسلامی ایران با رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا رو در رو و دو طرف با یکدیگر سلام و نیز احوالپرسی می‌کنند.

البته پیش از این دو رییس‌جمهور ایران و آمریکا یک بار به طور تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و نیز دیدار و مذاکره و دست دادن وزیران خارجه دو کشور در چارچوب مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است. با این حال تاکنون و در دولت‌های گذشته هیچ گونه مواجه شدن بین مقامات دو کشور با توجه به سابقه ۳۵ ساله نداشتن روابط سیاسی وجود نداشت.

15 سال پیش در چنین تاریخی در سال ۲۰۰۰ میلادی در جریان اجلاس هزاره سوم سران کشورهای عضو سازمان ملل در حالی که بیل کلینتون تمایل به دیداری ولو سرپایی با سید محمد خاتمی، رییس جمهوری وقت ایران داشت وی از این دیدار صرف نظر کرد.

هم چنین در دولت احمدی نژاد نیز هنگام حضور رییس‌جمهوری ایران در سالن مجمع عمومی سازمان ملل همواره موضوع دیدار کوتاه دو رییس جمهور یا ملاقات وزیران خارجه دو کشور نه تنها در نیویورک بلکه در سایر مجامع بین المللی مورد بحث بود و نیز رسانه های گروهی با حساسیت این مساله را دنبال می‌کردند./ايسنا