رئیس‌جمهور سابق آمریکا که از زمان ترک کاخ‌سفید در ژانویه سال گذشته خود را از وارد شدن به منازعات سیاسی دور نگه داشته بود حالا با لحنی نگران خواسته «نجابت، صداقت و قانونمندی» به اخلاق سیاسی کشورش بازگردد.

به گزارش ندای گیلان،چه زمانی بهتر از اکنون برای ورود به کارزار انتخابات میان دوره ای؟ درست زمانی که ترامپ خسته از دوست و دشمن است و نفس هایش به خس خس افتاده، باراک اوباما او را به مبارزه می طلبد. دموکرات ها می دانند که دیگر هیچ روزی، همچون حالا برای شروع مناسب نیست. روزهایی که در میانه دو رخداد مهم قرار گرفته اند. اولی انتشار مقاله جنجال برانگیز نیویورک تایمز، با محوریت تشکیل «هسته مقاومت» توسط بخش نخبگانی یا مصلحت اندیش جمهوری خواه کاخ سفید بود. دومی نیز انتشار کتاب «وحشت: ترامپ در کاخ سفید»، نوشته «باب وودوارد»، افشاگر «واترگیت» است که آخر هفته منتشر می شود.

حالا دموکرات ها اسب باراک اوباما، رئیس جمهور سابق را زین کرده اند و او را به میدان برای دوئل با ترامپ فرستاده اند.کمتر از دو ماه به انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، باراک اوباما در جمع دانشجویان ایالت ایلینوی نخستین سخنرانی انتخاباتی خود را ایراد کرد.

به گزارش رویترز، اوباما در مراسم اهدای جوایز «اوربانا» از آن چه که «گرم گرفتن با روسیه» و «تضعیف اتحادهای جهانی» خواند، انتقاد کرد و گفت: «دو ماه دیگر، این شانس را داریم که خردورزی را به صحنه سیاسی کشور بازگردانیم.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که از زمان ترک کاخ‌سفید در ژانویه سال گذشته خود را از وارد شدن به منازعات سیاسی دور نگه داشته بود حالا با لحنی نگران خواسته «نجابت، صداقت و قانونمندی» به اخلاق سیاسی کشورش بازگردد.

او در جمع دانشجویان از آن ها خواست در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای بروند و ابراز امیدواری کرد تجربه دو سال گذشته دولت ترامپ نظر کسانی را که گمان می‌کنند شرکت در انتخابات اهمیت ندارد تغییر داده باشد.

او با کنایه به پیام‌های توئیتری ترامپ خطاب به دانشجویان گفت باید فراتر از بازنشر پیام‌های توئیتری کاری کنند و به پای صندوق‌های رای بروند. ساعاتی بعد دونالد ترامپ در برابر پشتیبانان اش در شهر «فارگو»ی ایالت داکوتای شمالی گفت که سخنرانی اوباما را امروز بعد ازظهر تماشا کردم ولی «آدم هنگام شنیدن سخنان اوباما خوابش می برد!». ترامپ که طی یک هفته گذشته با دردسرهای کتاب «باب وودوارد» و یادداشت گمنام یکی از مقام‌های ارشد کاخ‌سفید روبه رو بوده، گفت که اوباما تلاش دارد «امتیاز اتفاقات عالی را که برای کشورمان روی داده» به نام خود ثبت کند.

انتخابات کنگره آمریکا ششم نوامبر (15 آبان) است و در آن تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان و حدود یک سوم از 100 کرسی مجلس سنای این کشور به رای گذاشته می شود. هم‌اکنون جمهوری خواهان با 236 کرسی در مجلس نمایندگان و 51 نماینده در مجلس سنا، در اکثریت هستند.شماری از تحلیل گران معتقدند تورهای انتخاباتی اوباما در ایالت‌هایی مانند ایلینوی، کالیفرنیا، اوهایو و پنسیلوانیا می‌تواند شانس پیروزی نامزد های حزب دموکرات را افزایش دهد. اوباما در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در این ایالت‌ها آرای زیادی به دست آورده است. در این میان اما یک مسئله را نباید فراموش کرد؛ این که با وجود قدرت فراوان اوباما برای داغ کردن «تنور انتخابات» و به پای صندوق کشیدن دموکرات‌ها، او به مخالفان سرسختش در جناح محافظه‌کار هم این انگیزه را خواهد داد که برای نه گفتن به اوباما پای صندوق بروند.

 


فرایند عزل احتمالی دونالد ترامپ

امیر علی ابوالفتح – با انتشار مقاله “فرد ناشناس ” در روزنامه نیویورک تایمز که گفته می شود مقامی بلند پایه در دولت دونالد ترامپ است و از وجود “هسته مقاومت ” در برابر تصمیمات نسنجیده رئیس جمهوری آمریکا خبر داده است ، بحث توسل به متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا مصوب سال 1967 در محافل سیاسی – خبری مطرح شده است . بخش 4 متمم بیست و پنجم قانون اساسی ، روند عزل رئیس جمهوری ایالات متحده را این گونه توضیح می دهد :«هرگاه معاون رئیس‌ جمهور و اکثریتی متشکل از مقامات اصلی دستگاه های اجرایی یا هر مرجع دیگری که کنگره می‌تواند به موجب قانون پیش‌بینی نماید، طی اعلامیه ‌ای کتبی به رئیس موقت سنا و رئیس مجلس نمایندگان اطلاع دهند که رئیس ‌جمهور توان استفاده از اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را ندارد، معاون رئیس ‌جمهور بی ‌درنگ به عنوان کفیل ریاست جمهوری اختیارات و وظایف فوق را به عهده می‌گیرد.‌‎ ‌‌‎از آن پس در صورتی که رئیس ‌جمهور با اعلامیه‌ ای کتبی به رئیس موقت سنا و رئیس مجلس نمایندگان اطلاع دهد که ناتوانی وی رفع شده است، می‌تواند اعمال اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را دوباره عهده ‌دار گردد، مگر این که معاون رئیس‌ جمهور و اکثریتی متشکل از مقامات اصلی بخش های اجرایی، یا مراجع دیگری که کنگره می‌تواند از طریق قانون پیش‌بینی کند ،  ظرف چهار روز طی اعلامیه‌ ای کتبی به رئیس موقت سنا و رئیس مجلس نمایندگان اطلاع دهند که رئیس‌ جمهور توان استفاده از اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را ندارد. در این صورت ، چنان چه کنگره جلسه رسمی نداشته باشد ، ظرف 48 ساعت تشکیل جلسه خواهد داد و در این مورد تصمیم ‌گیری می‌کند. چنان چه کنگره ظرف 21 روز پس از دریافت اعلامیه کتبی اخیر، یا در صورتی که جلسه رسمی نداشته باشد ، ظرف 21 روز پس از این که از کنگره خواسته می‌شود، تشکیل جلسه دهد و با دو سوم آرای هر دو مجلس تشخیص دهد که رئیس‌ جمهور توان استفاده از اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را ندارد، معاون رئیس‌ جمهور به عنوان کفیل وی انجام همان وظایف را به عهده می‌گیرد. در غیر این صورت رئیس‌ جمهور اختیارات و وظایف خود را دوباره برعهده می‌گیرد.»به عبارت دیگر : –  عزل با موافقت معاون رئیس جمهوری آغاز می شود . –  عزل به رای اکثریت کابینه نیاز دارد .-  عزل با همراهی دو سوم هر دو مجلس کنگره قطعی می شود . با این حال، هم اکنون هیچ نشانه ای از ” خیانت ” مایک پنس ، معاون رئیس جمهوری و اکثریت اعضای کابینه به دونالد ترامپ دیده نمی شود . همچنین هیچ نشانه ای از همراهی دو سوم اعضای دو مجلس کنگره که هردو در کنترل حزب جمهوری خواه – حزب رئیس جمهوری – است ، با درخواست عزل دونالد ترامپ وجود ندارد.حتی با تصاحب هر دو مجلس کنگره در انتخابات نوامبر 2018 از سوی دموکرات ها ، عزل رئیس جمهور بدون ” خیانت ” کابینه به دونالد ترامپ امکان پذیر نخواهد بود .