معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است آمریکا با افزایش نیروهای خود در خاورمیانه در حال تلاش‌های آگاهانه برای آغاز جنگ با ایران از طریق اقداماتی که به گفته وی موجب تحریک ایران می شود است.

به گزارش ندای گیلان به نقل از یورو نیوز،مسکو روز سه‌شنبه از واشنگتن خواست تا طرح «تحریک آمیز» فرستادن سرباز بیشتر به خاورمیانه و فعالیت‌هایی که باعث تحریک ایران می شود را متوقف کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه فعالیت های آمریکا در خاورمیانه را «تلاش‌های آگاهانه» برای آغاز جنگ با ایران ارزیابی کرده است.

سخنان معاون وزیر خارجه روسیه در پی اظهارات پاتریک شاناهان سرپرست وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا بیان شده که گفته است واشنگتن به نیروهایش در خاورمیانه یک هزار سرباز اضافه می کند.

سرگئی ریابکوف همچنین افزود: «آنچه شاهدش هستیم تلاش‌های مداوم و بی پایان آمریکا برای افزایش فشارهای روانی، اقتصادی و بله البته نظامی بر ایران به شیوه‌ای تحریک آمیز است. این اقدامات را نمی توان هیچ طور دیگری بجز اقدام آگاهانه برای آغاز جنگ با ایران ارزیابی کرد.»

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه در یک سخنرانی گفت که «ما با هیچ ملتی نمی جنگیم» و کرملین نیز خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در این تنش شده بود.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در سخنان روز سه‌شنبه‌اش گفت که مسکو به کرات به واشنگتن و متحدان منطقه‌ایش درباره «پمپاژ غیرمسئولانه و بی‌ملاحظه تنش در منطقه در حال انفجار» هشدار داده‌ است.

سرگئی ریابکوف همچنین گفت اگر واشنگتن جنگ نمی خواهد باید آنرا ابراز کند و تقویت حضور نظامی‌اش در منطقه را متوقف کند.

از سوی دیگر چین به افزایش تنش‌ها در منطقه هشدار داده و ابراز امیدواری کرده است که ایران عجولانه از برجام خارج نشود.

ایران اعلام کرده است تا ۶ تیرماه (۹ روز دیگر) ذخیره اورانیوم خود را به بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در توافق برجام افزایش خواهد داد. این دومین گام جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات مندرج در برجام می باشد.