استاندار اسبق گیلان با اشاره به تهدیدات اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: تهدیدات آمریکا نمی‌تواند بدون پاسخ باشد؛ اگر بی‌پاسخ بگذاریم یعنی تسلیم شدن

به گزارش ندای گیلان،علی صوفی در ارتباط با اظهارات اخیر ضد ایرانی رییس‌جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور، اظهار کرد: رفتاری که آمریکا در زمان خروج از برجام از خود نشان داد رفتار نامتعارف، نامعقول و خارج از عرف دیپلماتیک بود که به تعهدات بین‌المللی خود پشت پا زد. آمریکا هم قرارداد خود را با کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر هم به هم زد و هم در سطح بین‌المللی تشنج‌هایی را با خروجش از قراردادهای بین‌المللی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این رفتار ضد دیپلماتیک آمریکا هم تبعاتی برای ایران و هم تبعاتی برای خود این کشور داشته است؛ اینطور نبوده است که آنها سود کنند بلکه اعتبارشان نسبت به گذشته در جهان کمتر شده است.

صوفی یادآور شد: اگر آمریکا بخواهد تهدیدهایش را عملی کند هزینه‌های سنگینی را به کشورش متحمل می‌کند، این موضوع را آقای اوباما در جریان مذاکره و در تایید برجام به صراحت عنوان کرده بود. اوباما بارها گفته بود که تحریم‌هایی که علیه ایران صورت داده بود تا چه اندازه به این کشور (آمریکا) آسیب رسانده بود.

استاندار اسبق گیلان با اشاره به خروج آمریکا از قراردادهای اقتصادی و محیط زیستی و حتی نظامی مثل ناتو، گفت: تصمیمات ترامپ باعث اعتراضات سیاستمداران آمریکایی نیز شده است؛ اما می‌شود گفت که با هر تصمیم معقول و غیرمعقولی ترامپ رییس‌جمهور آمریکا است و می‌تواند تصمیماتی را اتخاذ کند، حتی می‌شود گفت با تمام هزینه‌هایی که خروج از برجام برای آمریکا داشته است باز هم دوست داشته از این قرارداد خارج شود اما تهدیدهایی که بعد از خروج از برجام انجام می‌دهد نادرست است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ترامپ دوست دارد بگوید که با خروجش از برجام دنیا را بر سر ایران خراب کرده است و می‌خواهد قطعنامه‌های پیشین را باز گرداند و آن اجماع بین‌المللی که پیش از برجام، آمریکا علیه ایران ایجاد کرده بود را دوباره داشته باشد.

وی در همین راستا، گفت: آمریکا با قلدری می‌خواهد رهبری جهان را بر عهده داشته باشد اما دنیا این موضوع را قبول ندارد، آمریکا فکر می‌کند هر لحظه می‌تواند هر تصمیمی که دوست دارد بگیرد اما دنیا این موضوع را نمی‌پذیرد.

استاندار اسبق گیلان در ادامه با اشاره به تهدیدات اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: تهدیدات آمریکا نمی‌تواند بدون پاسخ باشد؛ اگر بی‌پاسخ بگذاریم یعنی تسلیم شدن، دست‌ها را بالا بردن و سرافکندگی. حداقل واکنش نسبت به تهدیدات ترامپ این است که رییس‌جمهور ما به این تهدیدات واکنش نشان دهد و تهدید را با تهدید جواب دهد.

وی تصریح کرد: به نظر من راه دیگری جز این وجود ندارد. اگر قرار بر مذاکره باشد، چه تضمینی است که این مذاکره همان مذاکرات قبلی باشد، اگر بنا به رسیدن به یک معاهده باشد مگر برجام یک معاهده نبود؟ مگر می‌شود ما منتظر باشیم که ببینیم آمریکا چه می‌خواهد که ما با همان روش با او رفتار کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: آمریکا باید متوجه شود که ایران مستعمره‌اش نیست و نمی‌تواند هر تصمیمی که می‌خواهد برای ایران بگیرد.