رئیس ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه سیستم مذکور توسط وزارت کشور و شورای نگهبان طراحی شده و به نتیجه رسیدند که می‌تواند اثرگذار باشد اظهار داشت: انتخابات این دوره وجه الکترونیکی دارد اما تمام الکترونیکی نیست؛ هرچند آمادگی برای برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی وجود داشت اما با نظر شورای نگهبان در این دوره انجام نشد.

به گزارش ندای گیلان،محمود قاسم‌نژاد  در نشست با اصحاب رسانه استان با موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات، ضمن تقدیر و تشکر از حضور آنان جهت شرکت در این نشست از آمادگی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان توسط مجریان و دست‌اندرکاران خبر داد و اظهار داشت: از ماه‌ها قبل از روز أخذ رأی، ستاد انتخابات در وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل شد.

 وی ادامه داد: تمامی مراحل انتخابات از استعفای نامزدهایی که پیش از این مسئولیتی داشتند گرفته تا تأیید صلاحیت‌ها و نهایتاً برگزاری انتخابات و اعلام نتایج ؛ زمان مشخص دارد که همه در تقویم گنجانده شده و به تبع آن از ماه‌ها قبل در استان آماده برگزاری انتخابات سالم شدیم.

رئیس ستاد انتخابات گیلان با اشاره به زمان باقی‌مانده تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دو هزار و ۵۵۹ شعبه أخد رأی اعم از شهری و روستایی و سیار در استان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به فرمانداران تکلیف شده برای معرفی نماینده در شعبات اخذ رأی اقدامات لازم را انجام دهند که این مهم صورت پذیرفته ، اعضای شعبه‌ها هم به فراخور تعیین و همه برنامه‌ریزی‌های مقتضی انجام شده است.

قاسم‌نژاد هچنین به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای برای مجریان انتخابات  اشاره کرد و افزود:  اکنون در مرحله تعیین نیرو‌های تأمین امنیت صندوق‌های رأی هستیم  که طی ۴۸ ساعت آینده این کار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از دو هزار و ۵۵۹ شعبه أخذ رأی، دو هزار ۲۱۴ شعبه ثابت و ۳۴۵ شعبه سیار است، از  احراز هویت رأی‌دهندگان به صورت الکترونیکی در انتخابات دوم اسفند ماه خبر داد خاطرنشان کرد:سیستمی طراحی شده که اطلاعات شناسنامه‌ای تمام افراد واجد شرایط در کشور جمهوری اسلامی ایران، احراز هویت شود لذا وقتی افراد برای رأی‌گیری مراجعه می‌کنند، سیستم مبادرت به شناسایی افراد می‌کند.

قاسم نژاد با بیان اینکه سیستم مذکور توسط وزارت کشور و شورای نگهبان طراحی شده و به نتیجه رسیدند که می‌تواند اثرگذار باشد اظهار داشت: انتخابات این دوره وجه الکترونیکی دارد اما تمام الکترونیکی نیست؛ هرچند آمادگی برای برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی وجود داشت اما با نظر شورای نگهبان در این دوره انجام نشد.

وی از مشارکت مجموعاً ۴۵ هزار نفر برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان خبر داد  و تصریح کرد: در اجرای انتخابات ۳۰ هزار نفر  از نمایندگان اجرایی همکاری دارند و سایر افرادی که به نوعی مشارکت دارند هم ۱۵ هزار نفر هستند.

وی با یادآوری اینکه با توجه به تجارب گذشته برای ایجاد رقابت و مشارکت و روحیه نشاط در استان سعی کردیم جلساتی با اقشار، اصناف و دست‌اندرکاران هنر و ورزش و نیز رأی اولی‌ها داشته باشیم ادامه داد: قطعاً  یکی از بازوان کمک کننده در انتخابات رسانه ها هستند لذا امروز این جلسه برگزار شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشارکت در انتخابات اشاره کرد و افزود: چرایی و چگونگی مشارکت در انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی موضوع مهمی است از این جهت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رفراندوم داشتیم و بنیانگذار کبیر انقلاب تأکید داشتند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش تر و نه یک کلمه کمتر.

قاسم نژاد با اشاره به معنی جمهوری مبنی بر تعیین سرنوشت مردم به دست خود اضافه کرد: بالغ بر ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند که این موضوع نشان می‌دهد که بنای جمهوری اسلامی بر  اصل مشارکت بوده است.

وی به برگزاری ۳۷ انتخابات در جمهوری اسلامی طی ۴۱ سال گذشته اشاره و اضافه کرد: انقلاب اسلامی پشتوانه مردم را داشته و دارد  امیدواریم مردم استان گیلان نیز  با توجهی که رسانه‌ها به مردم خواهند داد مشارکت حداکثری داشته باشند تا بار دیگر میزان مشارکت در گیلان بالاتر از میانگین کشوری شود.

وی از حضور افکار و جناح‌های مختلف اعم از اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و اعتدال به عنوان نامزدهای انتخابات خبر داد و افزود: شدت و ضف این مسئله متغییر و ممکن است عده‌ای هم در قامت مستقل ورود کرده باشند.

قاسم نژاد از تأیید صلاحیت ۲۰۳ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان سخن گفت و افزود: تا امروز تعدادی از این افراد انصراف دادند و این رقم به ۱۹۷ نفر رسیده است.

وی با تأکید براینکه مطابق با فرمایش امام و رهبری در راستای تقویت ملّی می‌بایست نهایت اهتمام را داشته باشیم عنوان کرد: برخی‌ها گلایه دارند که به دلیل نبود افراد مدنظر،  میلی به مشارکت در انتخابات ندارند ولی توجه داشته باشیم که باید به انسجامی که ملّت به وجود آورده کمک کنیم و اگر مشارکت نکنیم تفاوت ما با گروه‌های معاند و ضد نظام چیست؟

قاسم نژاد نقش سازمان‌های ذیصلاح مانند صداو سیما  و رسانه‌ها را در راستای مشارکت حداکثری مهم برشمرد و ادامه داد:  رسانه‌ها می‌توانند اخبار امیدبخش منتشر نمایند و باید عقل ملّی و نه حزبی و جناحی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صحت، سلامت و امنیت انتخابات همواره مورد تأکید ما بوده و هست افزود: از همه اقشار مختلف اعم از هنرمندان، ورزشکاران و به ویژه رسانه‌ها در تقویت مشارکت حداکثری کمک می‌طلبیم.

رئیس ستاد انتخابات گیلان واجدین شرایط رأی دادن در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان را یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۷۳ نفر اعلام کرد  و ادامه داد: از این تعداد ۹۱ هزار و ۴۹۸ نفر رأی اولی هستند که تعداد ۴۶ هزار ۶۶۲ نفر آنها پسر و ۴۴ هزار ۸۳۶ نفر دختر می‌باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش رسانه‌ها در انتخابات اشاره کرد و گفت:  همه می دانیم مردم در این ایام می‌توانند دیدگاه‌های مختلف  خود را  به رسانه‌ها منتقل کنند و رسانه‌ها هم می‌توانند سطح سواد سیاسی  و قدرت تجزیه و تحلیل را بالا ببرند و مردم را نسبت به امر انتخابات و اهمیت این که مجلس در کجا قرار دارد آگاه سازند و در واقع رسانه می‌تواند به شور و نشاط سیاسی و فضای تبادل نظر کمک کند.

وی خطاب به رسانه‌ها گفت: معیارهای انتخاب اصلح و تضارب آرا را در جهت حرکت به سمت نشاط سیاسی از مردم سوال کنید.

قاسم نژاد با بیان اینکه وزارت کشور به ویژه در دولت تدبیر و امید نسبت به صدور مجوز برای احزاب سیاسی تلاش بیشتری کرده و حامی آنها نیز است، افزود:  در این برهه که ۴۱ سال از انقلاب اسلامی سپری شده تمرین دموکراسی را انجام دادیم در حالی که بسیاری از کشور ها آن را به ۲۰۰  یا ۳۰۰  سال هم رسانده‌اند و دستاوردهایی را که داشتیم، باید حفظ و آن را افزایش دهیم.

وی درباره مبارزه با تخلفات هم گفت: هیئت‌های اجرایی و بازرسی در شهرستان‌ها مستقر هستند؛ ستاد پیشگیری از جرایم نیز در دادگستری‌ها حضور دارند و امروز نیز ستاد نظارت بر امنیت انتخابات تشکیل شده است.

قاسم نژاد بر نقش گروه‌های مرجع تأکید کرد و ادامه داد: در همین راستا برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با حضور چهره‌های شاخص‌های ملّی و استانی در کمیسیون دانشجویی تصویب و درحال اجراست.

وی آمار بانوان شرکت کننده به عنوان نامزد انتخابات در گیلان را ۲۲ نفر عنوان کرد و افزود: در دوره دهم تنها ۱۲ نفر از بانوان به عنوان نامزد، ثبت‌نام کرده بودند.

وی یکی از موارد ممنوعیت‌های انتخاباتی را افترا ، تخریب رقبا و طرفداران از جمله تخریب در فضای مجازی ذکر و عنوان کرد:  این موضوع به همه نامزدهای محترم تذکر داده شده است.

رئیس ستاد انتخابات گیلان در خاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد که انتخاب افراد اصلح منجر به تشکیل مجلس شایسته‌تر و کارآمدتر شود.