آب سد سفیدرود شامگاه چهارشنبه رهاسازی شد و امروز در اختیار کشاورزان گیلانی برای نشای برنج قرار می‌گیرد

به گزارش ندای گیلان، آب سد سفیدرود شامگاه چهارشنبه رهاسازی شد و امروز در اختیار کشاورزان گیلانی برای نشای برنج قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در جریان رهاسازی آب سد سفیدرود گفت: آب‌گذاری کانال‌های آب کشاورزی از امروز انجام می‌شود.

سیف‌الله آقابیگی با بیان اینکه انتظار می‌رود کشاورزان از آب رهاسازی ‌شده سد سفیدرود حداکثر استفاده لازم را ببرند، تصریح کرد: تمام مناطق مستمر از آب سد بهره‌مند می‌شود و کشاورزان باید با رعایت تقویم زراعی زمین‌های خود را برای کشت آماده کنند.

وی با اشاره به اینکه آب به اندازه کافی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: کشاورزان همواره یار و یاور ما بوده‌اند و امسال سال خاصی است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان از کشاورزان و مردم روستاهای اطراف رودخانه سد سفیدرود، نهرها و کانال‌های آب خواست: در هنگام آب‌گذاری از تاسیسات آبی استان فاصله بگیرند.

وی گفت: با رهاسازی آب سد سفیدرود اراضی کشاورزی، رودخانه‌ها، نهرها و کانال‌های آبرسانی گیلان مملو از آب است و هرگونه بی‌احتیاطی خطر غرق شدن افراد را به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با اشاره به نوبت‌بندی آب گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته نوبت‌بندی آب انجام می‌شود و زمان آن پس از نشای برنج است.

علیرضا شعبان‌نژاد با بیان اینکه روزانه حدود 17 تا 18 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود رهاسازی می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که از این آب استفاده نشود وارد دریا می‌شود.

به گزارش ندای گیلان، سد سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود قرار دارد و برای مصارف کشاورزی در دشت گیلان و نیز تولید برق استفاده می‌شود.

سد مخزنی سفیدرود در 80 کیلومتری رشت در شهرستان رودبار و نزدیکی شهر منجیل واقع شده؛ این رودخانه با طول 765 کیلومتر طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رود گیلان است.

گیلان دارای 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که آب 180 هزار هکتار از این مقدار اراضی توسط شبکه آبیاری سد سفیدرود تامین می‌شود و آب بقیه شالیزارهای استان از رودخانه‌ها، آب‌بندان و چاه‌ها تامین می‌شود.